ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گلکسی نوت 20 پلاس 5G
تکنولوژی

پیشنهاد تعرفه ۲۰ درصدی واردات موبایل برای «حمایت از تولید داخلی» مطرح شد

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در مراسم رونمایی از دو مدل گوشی ایرانی خبر از سیاست‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در قبال حمایت از تولیدات داخلی داد و اعلام ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۵

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در مراسم رونمایی از دو مدل گوشی ایرانی خبر از سیاست‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در قبال حمایت از تولیدات داخلی داد و اعلام کرد که اگر بتوان تعرفه‌های واردات تلفن همراه را به ۲۰ درصد افزایش داد، می‌توان امیدوار بود که تولید داخلی رونق بگیرد. 

آنطور که خبرگزاری ایسنا از قول «پیمان الماسی» ذکر کرده، او در مراسم رونمایی از دو مدل گوشی تازه ساخت شرکت «آلفاموب» استان کردستان گفته که تنها یک درصد گوشی مورد نیاز کشور در داخل مرزها ساخته می‌شود. او همچنین اعلام کرد که آمار تولید گوشی‌های داخلی به ۲۰۰ هزار عدد در سال می‌رسد. به گفته الماسی در حال حاضر تعرفه واردات تلفن همراه پنج درصد بوده اما تعرفه قطعات آن ۱۵ درصد است؛ موضوعی که از دید الماسی باید اصلاح شود: «اگر بتوانیم تعرفه واردات تلفن همراه را به ۲۰ درصد افزایش دهیم قطعا تولید داخلی توجیه اقتصادی خواهد داشت که از سوی وزارت خانه نیز این مسئله پیگیری خواهد شد.»

الماسی همچنین تاکید داشت که ورود سرمایه‌گذاران خارجی نیز یکی دیگر از مواردی است که وزارت صمت آن را پیگیری می‌کند؛ موضوعی که به گفته او به خاطر تحریم‌ها به مشکل خورده و شاید حالا «نیاز است که از برندهای داخلی حمایت شود.»

«علی خداویسی» دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان، نیز در ادامه اظهار کرده که فعالیت‌های شرکت‌های بومی همچون آلفاموب به اشتغال پایدار تبدیل خواهد شد چون از پایه درست شکل گرفته است. وی در ادامه اجرای طرح ریجستری را در کاهش قاچاق گوشی همراه بسیار تاثیرگذار دانسته: «نسبت به سال گذشته شاهد ۸۰ الی ۹۰ درصد کاهش قاچاق گوشی همراه در کشور بوده‌ایم.»

«سید دانیال حسینی» مدیرعامل آلفاموب در مراسم رونمایی از دو مدل جدید گوشی‌هایی موسوم به A1 و T1 تاکید کرده که در حال حاضر این گوشی‌ها نه تنها در کردستان، بلکه در تمام بازار ایران توزیع می‌شوند. وی ظرفیت تولید سالانه این شرکت را بالغ بر 50 هزار دستگاه موبایل و 50 هزار دستگاه تبلت اعلام کرد و گفت: «تاکنون به این میزان تولید دست نیافته‌ایم اما در یک ماه اخیر تولید ماهانه خود را از 2 هزار گوشی به 16 هزار گوشی ارتقاء داده‌ایم.»

با توجه به صحبت‌های رد و بدل شده در این مراسم، به نظر می‌رسد که بخش‌هایی از وزارت صنعت به دنبال افزایش تعرفه واردات موبایل هستند تا به این صورت بتوانند بازار بهتری از نوع حمایتی برای موبایل‌های داخلی ایجاد کنند. این موضوع شباهت نزدیکی به روند تولید خودرو در کشورمان دارد که با افزایش تعرفه خودروهای خارجی به منظور بهبود بازار خودروهای داخلی، با وضعیت حال حاضر روبرو هستیم.

از آنسو تلاش‌های وزیر ارتباطات برای ساخت و عرضه گوشی ایرانی اقتصادی و به صرفه و تبلیغات او برای استفاده از کالای ملی موبایل نیز در یک ماه گذشته، نشان می‌دهد که احتمالا بدنه دولت قصد دارد تا کاربران را با توجه به گرانی موبایل در یک سال اخیر، به سمت استفاده از کالای داخلی هدایت کنند. از آنسو بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازار موبایل کشورمان هنوز به آن بلوغی که باید دست نیافته و کیفیت ساخت تولیدات داخلی را فرسنگ‌ها دورتر از تولیدات خارجی می‌دانند.

نشانه‌های دیگری از جمله افزایش حجم واردات موبایل به کشور در روزهای اخیر نیز نشان می‌دهد که احتمالا زمزمه‌های افزایش تعرفه واردات به شرکت‌های واردکننده موبایل نیز رسیده و آنها می‌خواهند قبل از این افزایش قیمت، کالاهای خود را وارد کشور کنند. البته ناگفته نماند تعیین کردن افزایش قیمت بیست درصدی واردات موبایل که از سوی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان مطرح شده، هنوز از سوی مقامات بالاتری از وزارت صمت تایید نشده و در صورت تایید نیز پروسه‌ای طولانی برای تحقق این کار لازم است. در هر حال باید دید که بازار موبایل کشور به کدام سمت و سو می‌رود و آیا سرنوشت این بازار نیز به سرنوشت بازار خودرو کشور نیز دچار خواهد شد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • enrix
    enrix | ۱۱ شهریور ۱۳۹۸

    تموم گوشی های آلفاموب رو چک کردم همه یا تاشو هستن یا از این دکمه ای ها که مثل تلفن های جدید نیستن ! واقعا به خاطر اینا میخوایید 20 درصد تعرفه گذاری کنید؟؟

  • itookan
    itookan | ۱۱ شهریور ۱۳۹۸

    سامسونگ داره چیپ ۷ نانومتری تولید میکنه. این شرکت میخواد چی بزنه؟ 700 نانومتری؟

  • barobach
    barobach | ۱۱ شهریور ۱۳۹۸

    آیا واقعا صنعت ما نیاز به همچین مسائلی داره؟

  • enrix
    enrix | ۱۰ شهریور ۱۳۹۸

    خودمون به این دولت و مدیرانش رای دادیم ، حقمونه!

    • rezamo
      rezamo | ۱۱ شهریور ۱۳۹۸

      کسی به روحانی رای نمیده هر سری 4 نفر از افراد داخل سیستم برامون مشخص میکنن میگن حق دارید به اینا که ما میگیم رای بدیم در حقیقت دموکراسی از نوع خودمون انتخابامونو کردیم شما هم تو این 4 تا کدومو میپسندید هست

  • rahbari
    rahbari | ۱۰ شهریور ۱۳۹۸

    بله سفره ای که در خودرو سازی باز کردن، الان قراره برای بازار پر سود موبایل باز بشه. گوشی های آشغال رو قالب کنیم به ملت و دست ملت رو از جنس های خوب بازار کوتاه کنیم. در این مملکت روی بازار رقابتی رو سفید کردن. حسرت ماشین های با کیفیت دنیا به دلمون مونده بود حالا نوبت موبایل هست. فقط برید ببینید چه کرگدنهایی پشت تولید داخلی موبایل هستند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی