ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علت چپ‌دست بودن بشر
علمی

کشف نخستین شواهد ژنتیکی درباره علت چپ‌دست بودن بشر

در جدیدترین پژوهش‌های پیرامون ژنتیک مشخص شده که برخی از متغیرهای ژنتیکی به صورت سلسله‌وار روی چپ‌دست یا راست‌دست بودن تاثیرگذار هستند. پژوهشگران ژن مشخصی برای این رویه کشف نکرده‌اند اما با تجزیه و تحلیل ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

در جدیدترین پژوهش‌های پیرامون ژنتیک مشخص شده که برخی از متغیرهای ژنتیکی به صورت سلسله‌وار روی چپ‌دست یا راست‌دست بودن تاثیرگذار هستند.

پژوهشگران ژن مشخصی برای این رویه کشف نکرده‌اند اما با تجزیه و تحلیل ۹ هزار تصویر از مغز افراد در بریتانیا، به لیستی از متغیرهای ژنتیکی دست یافتند. بر اساس این لیست، در هر نیم‌کره از مغز اتفاقاتی به صورت آبشاری رخ می‌دهد که در نهایت به چپ‌دست بودن ختم می‌شود. همچنین مشخص شده که با اثرگذاری روی یک مسیر عصبی می‌توان برخی از بیماری‌های عصب‌شناختی را تقویت کرد. این ادعا در مقاله‌ای در ژورنال Brain به انتشار رسیده و نیازمند تحقیقات گسترده‌تر دیگری است.

دامینیک فیورنس می‌گوید راست یا چپ دست بودن، یکی از خصیصه‌های منحصر به فرد انسان‌هاست و از ماقبل تاریخ تا به امروز، حداقل برای ۱۰ هزار سال نود درصد انسان‌ها راست‌دست بودند. از طرفی دیگر حیوانات به استفاده از دست چپ خود در انجام امورشان بیشتر تمایل نشان می‌دادند.

علت چپ‌دست بودن بشر

فیورنس و همکارانش در جامعه آماری مطالعه خود، ۷۲۱ چپ‌دست و ۶۶۸۵ راست‌دست را مورد بررسی قرار داده‌اند. دانشمندان با بررسی یافته‌ها پی می‌برند که ناحیه‌ای در مغز که مسبب زبان‌آموزی است، با چپ‌دست بودن فرد ارتباط تنگاتنگی دارد. آکیرا ویبرگ، نویسنده اول مقاله توضیح می‌دهد:

ما کشف کردیم نواحی مربوط به زبان‌آموزی چپ‌دست‌های داخل پژوهش، دو نیم‌کره‌های چپ و راست مغزشان به شیوه‌ای هماهنگ‌تر با یکدیگر در تعامل هستند.

این مقاله جزء اولین یافته‌های تحقیقاتی جدید است که پیرامون چپ یا راست دست بودن بشر، نتایج مستدلی را ارائه داده است. حداقل دانشمندان برای کشف رازهای سلولی و مولکلی در پسِ این ماجرا دیگر آگاهی پیدا کرده‌اند که باید ابتدا کدام بخش از مغز را بیشتر مطالعه کنند. در هر صورت بد نیست بدانیم که آیا چپ دست بودن به منزله خاص یا باهوش بودن انسان است یا خیر.

نظر شما چیست؟ آیا چپ‌دست‌ها انسان‌های باهوش‌تری هستند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • MobileMax
    MobileMax | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

    منکه چپ دستم نه?

  • riverblog
    riverblog | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

    Yes ?

  • Danial
    Danial | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

    اصن شک نکن????????

مطالب پیشنهادی