ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سوخت رسانی به ماهواره
علمی

نخستین فضاپیمای سوخت‌رسان چهارشنبه به مدار زمین پرتاب می‌شود

یک کمپانی آمریکایی در آستانه راه اندازی برنامه ای است که طول عمر ماهواره ها را چند سال بیشتر می کند. طراحی ماهواره ها به گونه ای است که قادر به حمل سوخت زیادی نیستند. ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

یک کمپانی آمریکایی در آستانه راه اندازی برنامه ای است که طول عمر ماهواره ها را چند سال بیشتر می کند.

طراحی ماهواره ها به گونه ای است که قادر به حمل سوخت زیادی نیستند. یکی از دلایل تشکیل حجم انبوهی از زباله های فضایی در اطراف زمین همین سوخت اندک است که باعث می شود این دستگاه ها بعد از مدتی بلا استفاده شوند اما این مشکل احتمالا حل خواهد شد.

کمپانی «نورثروپ گرومن» (Northrop Grumman) در حال راه اندازی برنامه بی سابقه ای است که امکان سوخت رسانی به ماهواره های اطراف زمین را میسر می کند. طی این برنامه فضاپیمایی به نام Mission Extension Vehicle عمر مفید ماهواره ها را با تامین سوخت مجدد برای چند سال افزایش می دهد.

سوخت رسانی به ماهواره

کمپانی مذکور چهارشنبه هفته جاری MEV-1 را به عنوان نخستین فضاپیما از طریق یک موشک روسی روانه فضا می کنند. MEV-1 در یک بازه زمانی سه ماهه به ماهواره مخابراتی اینتل ست ۹۰۱ (Intelsat 901) رسیده و با اتصال به آن برای پنج سال به سوخت رسانی ادامه می دهد. پس از این مرحله فضاپیما با سوخت لازم برای ده سال از اینتل ست جدا شده و آماده سرویس دهی به ماهواره دیگری می شود.

سال آینده هم فضاپیمای دیگری با عنوان MEV-2 احتمالا با سوختی مشابه به کمک ماهواره اینتل ست دیگری خواهد شتافت. هر دو فضاپیمای سوخت رسان از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و قابلیت اتصال به ۸۰ درصد از ماهواره هایی فعال در مدار زمین ثابت را دارند. این نوع ماهواره ها شامل دستگاه هایی می شود که دور خط استوا و با سرعت و دوره تناوب مشابه زمین در حال چرخش هستند.

در صورتی که برنامه MEV با موفقیت مواجه شده و شتاب بیشتری بگیرد، ناسا هم احتمالا در آینده از این سرویس استفاده خواهد کرد. این آژانس در حال حاضر روی فناوری سرویس دهی درون مداری نظیر سوخت رسانی به ماهواره ها در مدار پایین کار می کند.

 

تماشا کنید: اولین پرواز آزمایشی پهپاد سوخت رسان ارتش آمریکا

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی