ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جعبه ابزار؛ معرفی بهترین اپلیکیشن های یادداشت برداری برای موبایل و تبلت

سابقا همراه داشتن کاغذ و قلم یکی از خصوصیات بارز نویسندگان، خبرنگاران، دانش آموزان و دانشجویان بود. اما ورود دستگاه های کوچک و همه فن حریفی به اسم اسمارت فون ها به زندگی مردم شرایط را ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

سابقا همراه داشتن کاغذ و قلم یکی از خصوصیات بارز نویسندگان، خبرنگاران، دانش آموزان و دانشجویان بود. اما ورود دستگاه های کوچک و همه فن حریفی به اسم اسمارت فون ها به زندگی مردم شرایط را به کلی تغییر داد و اپلیکیشن های یادداشت برداری موبایل به کمک کاربران آمدند.

اگرچه هنوز هیچ چیز نمی تواند با لذت قلم در دست گرفتن و نوشتن روی کاغذ برابری کند،‌ اما حقیقت این است که تلفن های هوشمند کوچکی که هر روز استفاده می کنیم برای نوشتن در عمل بسیار بهتر از روش های سنتی و قدیمی ظاهر می شوند.

یادداشت برداری در گجت ها نه کاغذ می خواهد و نه جوهر، با بهره گیری از کیبوردهای هوشمند بسیار سریع تر است و ضمنا احتمال مفقود شدن و از دست رفتن اطلاعات با وجود قابلیت هایی چون همگام سازی و پشتیبان گیری در آنها شاید از صفر هم کمتر باشد.

برای یادداشت برداری در گجت ها، اپلیکیشن های بسیار کارآمدی وجود دارند که به غیر از ثبت نوشته ها می توانند از پس امور دیگری مثل اسکن اسناد و ضبط صدا و تصویر و ساخت فهرست های انجام وظایف هم بر بیایند. در جعبه ابزار این هفته تعدادی از بهترین اپ های این حوزه را بسته به کاربردهای مختلفی که می توانند داشته باشند به شما معرفی می‌کنیم.

بروزرسانی : [این لیست در تاریخ 23 مهر 98 به روز رسانی شده است]

ColorNote

اپلیکیشن های یادداشت برداری

با نگاهی به صفحه دانلود ColorNote در گوگل پلی متوجه خواهید شد که این اپ یکی از محبوب‌ترین ابزارها برای یادداشت برداری در اندروید به حساب می‌آید. در این اپلیکیشن می‌توانید علاوه بر نوت برداری، لیستی از کارها و موارد مد نظرتان درست کرده و با توجه به نام برنامه، برای برگه هر یادداشت رنگ خاصی در نظر بگیرید.

این امکان رنگی کردن به شما اجازه می‌دهد تا به یادداشت‌هایتان نظم بیشتری ببخشید و مثلا بتوانید برای هر دسته از یادداشت‌هایتان رنگ خاصی در نظر بگیرید. ColorNote از تقویم هم پشتیبانی می‌کند و برای بک‌آپ گرفتن از یادداشت‌هایتان می‌توانید از ذخیره روی حافظه داخلی گوشی و یا کلاود استفاده کنید.

تمام این امکانات به صورت رایگان در اختیار کاربران اندروید قرار داده شده است. متاسفانه ColorNote نسخه iOS ندارد.

ColorNote

ColorNote

سازنده: Notes قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: متغیر مگابایت زبان:

FiiNote

FiiNote را توسعه‌دهنده‌ای ساخته است که پیش از این هم در زمینه ساخت اپ‌های نوت برداری تجربه داشته و برنامه‌هایش با اقبال کاربران رو به رو شده‌اند. FiiNote یک برنامه خوب و کاربردی است که تجربه مناسبی از نوت برداری روی موبایل برایتان به همراه خواهد داشت. این برنامه از پس زمینه شطرنجی و قابلیت استفاده از استایلوس یا قلم پشتیبانی می‌کند.

با این امکان می‌توانید یادداشت‌هایتان را تایپ کرده، با قلم بنویسید و یا بکشید. علاوه بر این اضافه کردن عکس، ویدیو و پیام‌های صوتی به یادداشت‌ها نیز وجود دارد. با این حساب اگر به دنبال یک اپ همه کاره برای نگهداری طراحی‌ها، عکس‌ها، ویدیوها و... را در کنار یادداشت‌های مرتبطشان دارید FiiNote می‌تواند یک انتخاب خوب برای شما باشد.

FiiNote

FiiNote

سازنده: flyable قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 3.3 مگابایت زبان:

SomNote

SomNote از لحاظ روش نوت برداری کمی با سایر اپلیکیشن های یادداشت برداری موبایل متفاوت است و بیشتر به درد یادداشت‌برداری‌های طولانی و بلند می‌خورد. مثلا اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که خاطرات روزانه می‌نویسید و یا محقق هستید و دنبال یک اپ برای یادداشت نتایج و روند تحقیقاتتان هستید این برنامه گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

در SomNote از نوعی فولدربندی برای مرتب نگه داشتن یادداشت‌های شما استفاده می‌شود، برای امنیت بیشتر و حفظ حریم شخصی امکان قفل کردن در آن تعبیه شده و علاوه بر این‌ها امکان انتخاب تم‌های مختلف را با توجه به سلیقه خودتان خواهید داشت.

این برنامه فریمیوم است و نسخه رایگان آن با نمایش تبلیغات و فضای محدود ابری برای ذخیره یادداشت‌ها عرضه می‌شود. اگر می‌خواهید از شر آگهی‌ها خلاصه شده و 30 گیگابایت حجم فضای کلاود هم دریافت کنید باید ماهیانه 3.99 دلار و یا سالیانه 39.99 دلار بپردازید.

SomNote

SomNote

سازنده: Wizard Works Inc قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: 17/85.6 مگابایت زبان:

Omni Notes

Omni Notes یکی از برنامه‌های یادداشت‌برداری ساده و کاربردی است که از رابط کاربری طراحی شده بر اساس Material Design  گوگل استفاده می‌کند. در این برنامه از چینش کارتی افقی استفاده شده که اسکرول کردن و مرتب کردن یاداشت‌ها در آن به سادگی انجام می‌شود.

علاوه بر این می‌توان برای جستجو و نظم و ترتیب بخشیدن به یادداشت‌ها، آنها را با هم ترکیب و یا مرتب کرد. این برنامه از DashClock و ویجت‌ها هم پشتیبانی می‌کند و با وجود یک مد sketch-note به شما اجازه می‌دهد تا در هنگام یادداشت برداری، اشکال دلخواهتان را نیز بکشید.

Omni Notes

Omni Notes

سازنده: Federico Iosue قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: متغیر مگابایت زبان:

Notebook

این برنامه هم مثل Omni Notes از چینش کارتی نوت‌ها استفاده می‌کند، با این تفاوت که یادداشت‌ها در آن به صورت شطرنجی در کنار هم نمایش داده می‌شوند. Notebook که برای کاربران iOS توسعه داده شده با رویکرد مبتنی بر تصویر خود، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ایجاد و نظم و ترتیب دادن به یادداشت‌ها،عکس‌ها، ویدیوها، فایل‌های صوتی و طراحی‌هایتان روی موبایل است.

در Notebook می‌توانید روی هر کدام از یادداشت‌هایتان به صورت جداگانه قفل گذاری کنید. از خوبی‌های دیگر برنامه این است که در آن از تبلیغات مزاحم و گاه و بیگاه خبری نیست و با اعصاب آسوده می‌توانید از آن استفاده کنید.

Notebook

Notebook

سازنده: Zoho Corporation قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS حجم: 157.1 مگابایت زبان:

بهترین برای استفاده چند منظوره: Evernote

Evernote 2

نیازی به معرفی و تعریف و تمجید نیست؛ تقریبا همه می دانند که وقتی از اپلیکیشن های یادداشت برداری موبایل صحبت می کنیم، اورنوت با اختلاف نسبت به رقبای خود کماکان بهترین گزینه موجود به حساب می آید.

اگر برای یادداشت برداری به دنبال اپلیکیشن کاملی می گردید که امکانات تمام نمونه های موجود را به طور یکجا داشته باشد، اورنوت بهترین انتخاب تان خواهد بود. فارغ از رابط کاربری بسیار ساده و آسان برای کار، قابلیت هایی مثل نوشتن با دست خط، اشتراک گذاری نوشته ها با یک جمع، پیوست کردن فایل به نوشته ها، اسکن اسناد، ساخت فهرست های کار و همگام سازی با تمام پلتفرم ها دلایل برتری اورنوت بر سایر رقبا محسوب می شوند.

البته مجددا تأکید می کنیم که اورنوت عمده محبوبیت خود را مرهون رابط کاربری ساده و قابل درکش بوده تا امکانات و قابلیت هایی که به کاربر ارائه می کند.

Evernote

Evernote

سازنده: Evernote Corporation قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS، اندروید و ویندوزفون حجم: 94.9 / 25.1 / 9.7 مگابایت زبان:

بهترین برای نویسندگان: Diaro

Diaro 1

گاهی اوقات بهترین ایده ها در شرایطی به ذهنمان می رسد که برای نوشتن شان آماده نیستیم؛ در تکان های شدید اتوبوس های شهری، موقع مچاله شدن در واگن های مترو یا وقتی که برای هواخوری در پارک قدم می زنیم.

در چنین شرایطی اگر Diaro را در موبایل تان داشته باشید، می توانید بدون محدودیت نوشته های خود را در آن وارد کنید. این اپ بر خلاف نمونه های دیگر این حوزه که برای یادداشت های کوتاه طراحی شده اند، برای ثبت یادداشت های بلند (مثل گزارش ها و خاطرات و ...) توسعه داده شده.

Diaro میان پلتفرم های مختلف همگام سازی شده و ضمنا امکان رمزگذاری روی یادداشت ها را هم دارد تا با استفاده از این قابلیت بتوانید از آن یک دفترچه خاطرات امن و همیشه در دسترس بسازید.

Diaro

Diaro

سازنده: Pixel Crater Ltd قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 20.6 / 19 مگابایت زبان:

بهترین برای مشارکت جمعی در یادداشت برداری: Quip

Quip 2

برگ برنده اپلیکیشن Quip امکانات اشتراک گذاری فوق العاده اش هستند. کلیه یادداشت ها، اسناد و برگه های کاری ثبت شده در این اپلیکیشن با گروه بزرگی از افراد قابل اشتراک گذاری اند، و نکته عالی اینجاست که تغییرات و ویرایش های اعمال شده توسط هر فرد را هم می توان به آسانی دنبال نمود.

اگر نوشته شما به مبحث خاصی می پردازد، می توانید برای آن یک چت روم ساخته و از دیگران دعوت کنید که نظرات شان در مورد آن را برای شما بنویسند. حتی تیم ها می توانند برای اطلاع رسانی انجام شدن کارهای مختلف برای Quip نوتیفیکیشن های شخصی سازی شده بسازند.

وجود این امکانات سبب شده تا Quip را بتوانیم یک ابزار یادداشت برداری بسیار ایده آل برای کسب و کارها قلمداد کنیم. انتقال فایل ها به فضاهای ابری و اورنوت، گرفتن خروجی ورد یا پی دی اف از نوشته ها و پرینت مستقیم آنها از دیگر قابلیت های این اپلیکیشن کاربردی هستند. البته کار با آن چندان آسان نیست و مدتی طول می کشد تا به استفاده از آن عادت کنید.

Quip: Docs, Chat, Spreadsheets

Quip: Docs, Chat, Spreadsheets

سازنده: Quip قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 34.6 / 37.4 مگابایت زبان:

بهترین برای دانش آموزان و دانشجویان: Squid

Squid 1

اگر نقاشی کشیدن در حین نت برداری را دوست دارید، یا نمی خواهید که از فضای نوستالژیک نوشتن روی کاغذ فاصله بگیرید، Squid را به شما پیشنهاد می کنیم. این اپلیکیشن می تواند برای دانش آموزان و دانشجویان بسیار مفید واقع شود، چرا که با سرعتی بالا می توان یادداشت های کوتاه و سمبل ها و نمادها را در آن به فرمت PDF تبدیل نمود.

پشتیبانی خوب از قلم های هوشمند و امکان نوشتن با دست خط را هم به دلیل بالا اضافه کنید. Squid در موبایل عملکرد خوبی از خود به نمایش می گذارد، اما در اصل برای استفاده در تبلت طراحی شده. دلیل آن هم مشخص است: هر چه نمایشگر بزرگتری در اختیار داشته باشید، بهتر می توانید با قلم کار کنید.

Squid

Squid

سازنده: Steadfast Innovation, LLC قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و ویندوزفون حجم: 21 / 14 مگابایت زبان:

بهترین برای تعامل با مایکروسافت آفیس: OneNote

OneNote 1

یقینا هیچ محصولی جز ساخته خود مایکروسافت نمی تواند بهترین تعامل با مجموعه آفیس را داشته باشد. وان نوت در سال 2003 با هدف ساخت فهرست های انجام کار منتشر شد، اما از آن زمان تاکنون با دریافت قابلیت های متنوعی مثل ضبط صدا و اسکن هوشمند و ... روز به روز از منظر امکانات پیشرفته تر و گسترده تر شده.

به غیر از تعامل مستقیم با مایکروسافت آفیس، وان نوت برای علاقه مندان به سفر اپلیکیشن بسیار کارآمدی است. با آن می توانید عکسی را از اینترنت گرفته و به متن نوشته تان پیوست کنید، و سپس روی قسمت های مهم نوشته با دست خط خودتان علامت بگذارید.

وان نوت از منظر امکانات تقریبا با اورنوت برابری می کند، اما از برخی جهات (مثل اشغال فضای کمتر در حافظه و رم) نسبت به آن برتری دارد.

Microsoft OneNote

Microsoft OneNote

سازنده: Microsoft Corporation قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 187 / 34.2 مگابایت زبان:

بهترین برای ساخت فهرست های انجام کار: Google Keep

Google Keep 1

شاید محبوب ترین اپلیکیشن جعبه ابزار این هفته گوگل کیپ باشد؛ ابزار مینیمال گوگل برای آنکه انجام کارهای عقب مانده تان را به سادگی برنامه ریزی کنید. تخصص گوگل کیپ در ساخت، دسته بندی و همگام سازی یادداشت های کوچک با پلتفرم های مختلف است و برای جستجوی در آنها گزینه سرچ بسیار قدرتمندی در اختیار دارد.

گوگل کیپ می تواند مستقیما با گوگل درایو همگام شود و این موضوع را باید برگ برنده آن بدانیم، چرا که بسیاری از شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ برای انجام امور اداری از سرویس های مختلف کمپانی گوگل استفاده می کنند.

گوگل کیپ می تواند یادداشت ها را بسته به موضوع و به طور خودکار برایتان دسته بندی کند، به پیش بینی آیتم های فهرست های خرید پرداخته و برای یادداشت ها یادآور بگذارد تا هیچ وقت برای رسیدگی به آنها غافل نمانید.

Google Keep

Google Keep

سازنده: .Google Inc قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 49.7 / 11.9 مگابایت زبان:

بهترین برای ثبت ایده ها: Simple Note

Simplenote 1

سادگی نقطه قوت اپلیکیشن Simplenote است. امکانات این ابزار یادداشت برداری چندان زیاد نیست و با اپ فوق العاده کم حجمی مواجه هستید. تنها کارهایی که می توانید در آن انجام دهید نوشتن یادداشت، تگ کردن در صورت تمایل و اشتراک گذاری آن با دیگران خواهد بود.

Simplenote امکان همگام سازی یادداشت ها بین پلتفرم های مختلف را هم دارد. از دیگر قابلیت های خوبش هم می توان به وجود دو تم تاریک و روشن و قفل گذاری روی نوشته ها اشاره کرد.

وجه تمایز Simplenote با دیگر اپلیکیشن های این فهرست سادگی محیط کاربری آن است که فضایی فراهم کرده تا بتوانید تمامی ایده هایتان را بدون اعمال دسته بندی و مرتب سازی به طور یکجا و در یک صفحه گردآوری کنید. سرعت بارگذاری بسیار بالای اپ را هم باید یکی از نقاط قوت آن برشمرد.

Simplenote

Simplenote

سازنده: Automattic قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 9.5 / 4.5 مگابایت زبان:

بهترین اپ یادداشت برداری مینیمالیستی: Monospace

Monospace 1

اگر از اپلیکیشن های یادداشت برداری صرفا امکان یادداشت برداری را می خواهید، Monospace ابزاری رایگان، کم حجم و مینیمال برای این کار است. ظاهر اپلیکیشن به اتمسفر ویندوز در دهه نود میلادی شباهت دارد، اما امکانات مدرن سیستم عامل اندروید را در آن شاهد هستید.

هر یادداشتی که در Monospace بنویسید، با نمایش تعداد کلمات آن در حافظه اپلیکیشن ذخیره می شود. این یادداشت ها را می توانید با گوگل درایو هم همگام سازی کنید، اما برای این کار لازم است که اپلیکیشن را با پرداخت هزینه به نسخه حرفه ای ارتقا دهید. البته اگر نیازی به این قابلیت ندارید، خوشبختانه امکانات نسخه رایگان Monospace برایتان کفایت می کند.

Monospace - Writing and Notes

Monospace - Writing and Notes

سازنده: Jack Underwood قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 5.4 مگابایت زبان:

بیشتر برای چه منظوری از اپلیکیشن های یادداشت برداری استفاده می کنید؟ آیا محصول نرم افزاری مورد علاقه تان در فهرست این هفته گنجانده شده؟ اگر پاسخ تان منفی است، حتما اپلیکیشن پیشنهادی تان را با ما و دیگر کاربران دیجیاتو در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Ali.Mansoory
    Ali.Mansoory | ۹ مرداد ۱۴۰۰

    سلام برنامه یادداشتی میشناسید که بشه عکس رو بین نوشته گذاشت

  • pars
    pars | ۱۴ دی ۱۳۹۹

    اون Zoho خوبه... مایکروسافت نوت درست فارسی ساپورت نمیکنه نه؟

  • Mohammad Sadeghi
    Mohammad Sadeghi | ۲۲ مرداد ۱۳۹۵

    اپلیکیشن juswrite رو جا انداختید
    اگه هم گوشی گلکسی نوت داشته باشید snote ، post memo و اپلیکیشن جدید rings note عالی هستند

  • سامان
    سامان | ۱۷ تیر ۱۳۹۵

    وان نت خوبه تو ویندوز هم بهش دسترسی دارم

  • Hossein
    Hossein | ۱۷ تیر ۱۳۹۵

    من از S Note استفاده میکنم و ازش خیلی خیلی راضیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی