ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

افزایش قیمت ها در بازار خودرو؛ ایران خودرو و سایپا عامل گرانی هستند؟

طی روزهای اخیر علی‌رغم رکود معاملات در بازار خودرو شاهد افزایش قیمت خودرو ها بوده‌ایم که به گفته وزیر صنعت باید مهم‌ترین عامل آن را باید عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار دانست، به ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

طی روزهای اخیر علی‌رغم رکود معاملات در بازار خودرو شاهد افزایش قیمت خودرو ها بوده‌ایم که به گفته وزیر صنعت باید مهم‌ترین عامل آن را باید عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار دانست، به گفته ایشان تقاضا در بازار بیشتر از تیراژ تولید خودروسازان است و این مساله تا زمانی که خودروسازان نتوانند به تقاضای مصرف کنندگان پاسخ دهند به برهم خوردن قیمت های تعادلی منجر می شود.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران اما نظر دیگری دارد و با بیان اینکه سایپا و ایران‌خودرو عامل گرانی‌های اخیر در بازار خودرو هستند، از سازمان‌های نظارتی خواست به موضوع ورود کنند.

سعید موتمنی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها تنها در خودروهای پرتیراژ دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو رخ داده و برای خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمتی وجود نداشته است، اظهار کرد: «عرضه این خودروها در بازار به درستی انجام نمی‌شود، اگر  عرضه به اندازه کافی انجام شود، گرانی در بازار خودرو ایجاد نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «این گرانی‌ها در حالی است که با توجه به اینکه نوسان نرخ ارز در بازار وجود نداشته است، بنابراین نباید افزایش قیمتی در بازار خودرو وجود داشته باشد. گرانی‌های اخیر به این دلیل است که شرکت‌های خودروسازی نتوانسته‌اند نیاز بازار را تامین کنند و عرضه کم بوده است.»

جریان کلی بازار خودرو با وجود اینکه در هفته های پایانی تابستان با روند نزولی همراه بود اما در اولین ماه از فصل پاییز با تغییر این جریان، قیمت ها با روند صعودی مواجه شد. افزایش قیمت‌ها در شرایطی در دومین ماه از پاییز نیز همچنان ادامه دارد که سایر بازارها به خصوص بازار سکه و ارز جریان با ثابت و آرامی را در یکی دو ماه اخیر داشتند و نوسان قیمتی چندانی در این بازارها شاهد نبودیم.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: «لازم است که سازمان‌های نظارتی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ورود کرده و پاسخگو باشند که چه اتفاقی افتاده که افزایش قیمت‌ داشته‌ایم. طی دو سه هفته اخیر بیشتر افزایش قیمت‌ها در پژو ۲۰۶ و پراید بوده که عرضه آن به بازار کم بوده است و به طور مثال پراید ۱۳۱ و ۱۱۱ کم فاکتور شده‌اند.»

وی ادامه داد: «نهادهای نظارتی باید پاسخگو باشند که چرا خودروسازان نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند که این موضوع باعث شده اختلاف قیمت بازار و کارخانه زیاد شود. غیر از ایران‌خودرو و سایپا که شرکتی مسئول پاسخگویی به نیاز بازار خودروهای پرتیراژ نیست. وقفه‌ای در عرضه ایجاد شده که باعث اختلاف قیمت‌ها شده است که غیرمنطقی است.»

موتمنی با بیان اینکه این اتفاق به صورت مقطعی افتاده است، تصریح کرد: «اگر عرضه خودرو به بازار به صورت کافی و به درستی انجام شود و نیاز روزانه بازار تامین شود، صد درصد قیمت خودرو ها پایین خواهد آمد؛ ضمن اینکه در بازار خریدار کم است و هرکس که در این وضعیت خرید انجام دهد؛ متضرر خواهد شد.»

وی تاکید کرد: «با توجه به اینکه ثبات نرخ ارز در بازار وجود دارد، افزایش قیمت خودرو های پرتیراژ منطقی نیست. در حال حاضر این قیمت‌ها واقعی نیستند و مردم باید صبر کنند تا خودروسازان عرضه را به درستی انجام دهند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کنند. در این شرایط هرکس اقدام به خرید کند، در روزها یا ماه‌های آینده ضرر خواهد کرد.»

قیمت خودرو

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران خاطرنشان کرد: «علاوه بر این عده‌ای هم احساس می‌کنند که اگر یک خودرو قرار است از رده خارج شود، امکان افزایش قیمت آن وجود دارد. تقاضای کاذب ایجاد می‌کنند که به گرانی‌ها دامن بزنند. اما حقیقت این است که زمانی که یک خودرو از رده خارج می‌شود، به مرور از ارزش قیمتی آن کاسته خواهد شد، چرا که شرکت‌ها خودروی جایگزین معرفی می‌کنند و مردم هم به دنبال خودروی ‌به ‌روز و نه خودروهای از رده خارج هستند.»

در همین رابطه اما احمد نعمت بخش، سخنگوی قهار انجمن خودروسازان از عدم نقش ایران خودرو و سایپا صحبت می کند و معتقد است که افزایش قیمت خودروها در زمان مطرح شدن خروج آن ها از خط تولید، امری طبیعی است و در زمان توقف تولید پیکان نیز سابقه داشته است، همچنین ایشان احتمال بازگشت دلالان به بازار خودرو را نیز دور از ذهن نمی داند.

متاسفانه دلالان به دنبال کاهش عرضه در بازار، قیمت خودرو ها را سلیقه ای افزایش می دهند در حالی که در این شرایط مشتریان باید آگاه باشند و با مدیریت تقاضا در دام سودجویان گرفتار نشوند.

دیجیاتو: با این وجود در نهایت مشخص است که ظاهرا وزارت صنعت برخلاف موارد قبلی، واکنش تندی نسبت به افزایش قیمت های اخیر نشان نداده است و انجمن خودروسازان نیز با طبیعی دانستن این شرایط و تاکید مجدد به نشات گرفتن این وضعیت از قیمت گذاری دستوری، بر طبل همیشگی خود برای آزاد سازی قیمت ها می کوبد. از این رو شاید بتوان احتمال داد که تمام این ماجرا احتمالا به معنای مهندسی بازار برنامه ریزی شده در راستای صدور مجوز افزایش مجدد قیمت ها در آستانه زمستان باشد. امری که سال قبل نیز اتفاق افتاد و به تعیین نرخ جدید خودروها در بهمن 97 منجر شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • yahoo83172
    yahoo83172 | ۱۴ آبان ۱۳۹۸

    نعمت بخش حروم لقمه

  • mahdi mc
    mahdi mc | ۱۳ آبان ۱۳۹۸

    باید چه اتفاقی بیوفته که اینا اعلام ورشکستگی کنن؟

  • Erfanalone۹۲
    Erfanalone۹۲ | ۱۳ آبان ۱۳۹۸

    دیگه آیا لازمه ما حرفی بزنیم؟هر چقدر که ما نفهم باشیم و دست به خرید خودروی داخلی صفر کیلومتر بزنیم همین اتفاق میوفته رو مردم سوار میشن...فقط یه راه مونده و اونم تحریم تمام خودرو سازی کشوره به حدی که نتونن در سال صد تا فروش داشته باشن در این صورت همه چی به شرایط واقعی خودش برمیگرده

  • alireza20661996
    alireza20661996 | ۱۳ آبان ۱۳۹۸

    کدوم تقاضا این ترفندای فروششون زمانی جواب میداد که مردم یکم پول داشته باشن ،دیگه تموم شد

مطالب پیشنهادی