ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تداوم وابستگی ناسا به فضاپیمای سایوز روسیه

وابستگی ناسا به روس‌ها به این زودی خاتمه پیدا نمی کند و فعلا برای انتقال فضانوردان به فضا چاره ای جز تکیه بر فضاپیمای سایوز نخواهد داشت. «دیمیتری راگوزین»، رییس آژانس فضایی روسیه موسوم به ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

وابستگی ناسا به روس‌ها به این زودی خاتمه پیدا نمی کند و فعلا برای انتقال فضانوردان به فضا چاره ای جز تکیه بر فضاپیمای سایوز نخواهد داشت.

«دیمیتری راگوزین»، رییس آژانس فضایی روسیه موسوم به «روسکاسموس» دستور ساخت دو فضاپیمای جدید از نوع سایوز MS را صادر کرده که یکی از آنها برای انتقال فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی به کار خواهد رفت.

این نسخه سایوز نخستین بار در جولای ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد و مهمترین بهینه سازی آن کامپیوتر TsVM-101 است که تنها یک هشتم نسخه های قبلی وزن دارد. هدف از تولید دومین فضاپیمای سایوز هم اجرای سفرهای توریستی است که احتمالا در اواخر سال ۲۰۲۱ انجام خواهد شد و درآمد خوبی را از آن سازمان های فضایی می کند.

این تصمیم در پی هشدار اخیر «جیم برایدنستاین»، مدیر ناسا مبنی بر تاخیر در توسعه پروازهای فضایی اقتصادی با کرو دراگون اتخاذ شده است. در نتیجه راگوزین بر این باور است که آمریکایی ها در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ هم به صندلی هایی در سایوز MS نیاز دارند و باید مدل های جدیدی را برای آن زمان تولید کرد.

البته راگوزین که چندان دید مثبتی هم به رقبای آمریکایی ندارد از این مساله به عنوان فرصتی برای انتقاد از برنامه ریزی طرف مقابل استفاده کرده. روس ها به آمریکا هشدار داده اند که در صورت تاخیر در پروژه های توسعه فضاپیمای داخلی باید نیازشان به سایوز را زودتر با روسکاسموس در میان بگذارند چرا که تولید هر فضاپیمای سایوز دستکم دو سال زمان می برد.

با این حال اوضاع برای آمریکایی ها چندان هم بد نیست و اسپیس اکس امیدوار است فضاپیمای سرنیشن دار کرو دراگون تا سال آینده آماده پرواز شود. پروژه تولید استارلاینر CST-100 بویینگ هم چندان از برنامه ها عقب نمانده است.

 

تماشا کنید: روسیه یک ربات انسان نما به فضا می فرستد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Digik
    Digik | ۱۶ آبان ۱۳۹۸

    روسیه تقریبا به سطح پشم میرسه سال دیگه در برابر امریکا در زمینه انتقال ب فضا

  • آریا
    آریا | ۱۳ آبان ۱۳۹۸

    تا آخر این ماه اسپیس اکس پرتاب آزمایشی کرو دراگون رو انجام میده. سال دیگه منظورتون سال 2020 که دوماه دیگه از راه میرسه؟

  • LoneWolf
    LoneWolf | ۱۳ آبان ۱۳۹۸

    وای چرت‌ترین و سیاسی‌ترین تیتر و مقاله هفته :| اره کلا ناسا به روسیه نیاز داره

مطالب پیشنهادی