ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شاخ کرگدن تقلبی؛ راهکار دانشمندان برای جلوگیری از انقراض کرگدن

تقلب و جعل معمولاً کار اشتباه و ناپسندی محسوب می شود، ولی حالا دانشگاه اکسفورد به دنبال استفاده سودمند از این روش است: تولید شاخ کرگدن تقلبی. شکار غیر قانونی کرگدن و خرید و فروش ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

تقلب و جعل معمولاً کار اشتباه و ناپسندی محسوب می شود، ولی حالا دانشگاه اکسفورد به دنبال استفاده سودمند از این روش است: تولید شاخ کرگدن تقلبی.

شکار غیر قانونی کرگدن و خرید و فروش شاخ این حیوان، جمعیت این پستاندار عظیم الجثه را به سطح خطرناکی رسانده است. چینی ها معتقدند شاخ کرگدن قوای جنسی را افزایش می دهد که البته هنوز دلایل علمی در حمایت از این ادعا وجود ندارد.

حالا دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که به منظور مقابله با قاچاق این کالای ارزشمند، از شاخ کرگدن تقلبی برای خراب کردن بازار استفاده کنند. آنها برای این کار از موی دم اسب بهره می گیرند که خویشاوند نزدیک کرگدن محسوب می شود.

شاید تعجب کنید موی اسب چه ارتباطی با شاخ کرگدن دارد، ولی واقعیت این است که شاخ کرگدن اصلاً شاخ نیست، بلکه توده موی سفت و سختیست که از غدد چربی پوست دماغ کرگدن بیرون می زند.

دانشمندان توانستند یک دسته موی دم اسب را با ماده ابریشمی خاصی ترکیب کرده و آنها را به شکل شاخ کرگدن درآورند. طبق اعلام رسمی دانشگاه اکسفورد، نتیجه حاصل از لحاظ ظاهر، بافت و ویژگی های فیزیکی به طرز عجیبی به شاخ واقعی شباهت دارد. حتی آنالیزهای طیف سنجی و حرارتی نیز ترکیب شیمیایی مشابه این دو را نشان می دهند.

طبق اعلام دانشمندان، ساختن شاخ کرگدن تقلبی کار بسیار ساده و ارزانی خواهد بود. با این حال هنوز راهکاری برای توزیع محصول آنها در بازار سیاه وجود ندارد و مشخص نیست که چه نهادی باید مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد.

کرگدن وحشی مدتهاست که در خطر انقراض قرار دارد. با این حال به خاطر تلاش های دولت آفریقای جنوبی و حمایت جهانی، جمعیت کرگدن سفید از 100 زنجیر در اوایل قرن بیستم به حدود 20 هزار زنجیر رسیده است. جمعیت کرگدن سیاه آفریقایی هم از 2300 زنجیر در سال 1993 به 5000 زنجیر افزایش یافته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Digik
    Digik | ۲۱ آبان ۱۳۹۸

    دم این دانشمندای باهوش گرم

  • saeed
    saeed | ۱۹ آبان ۱۳۹۸

    جهالت همه جای دنیا هست ،

  • saimon
    saimon | ۱۹ آبان ۱۳۹۸

    کارشون واقعا تحسین برانگیزه!!!!!
    خود این بشر که فقط به فکر منافع خودشه متوجه خیلی چیز ها نیست.

مطالب پیشنهادی