ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مرکز رشد و نوآوری دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات با همراهی پارادایس هاب افتتاح شد

مراسم افتتاح مرکز رشد و نوآوری واحد علوم و تحقیقات که به همت پارادایس هاب و دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شده، عصر امروز در کتابخانه مرکزی این واحد دانشگاهی برگزار شد. در این مراسم تاکید ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۰

مراسم افتتاح مرکز رشد و نوآوری واحد علوم و تحقیقات که به همت پارادایس هاب و دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شده، عصر امروز در کتابخانه مرکزی این واحد دانشگاهی برگزار شد. در این مراسم تاکید شد که این اولین گام دانشگاه آزاد برای تاسیس سلسله مراکز «سرای نوآوری» بوده و این مجموعه قصد دارد با نگاهی نو به مسئله فناوری، برای دانشجویان سراسر کشور مراکز نوآوری کاربردی تاسیس نماید.

«رضا مسعودی» سرپرست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در ابتدای این مراسم اعلام کرد که در حال حاضر چهارده شرکت در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه آزاد مستقر شده‌اند و قرار است به این تعداد افزوده هم شود:

«با چهار شتابدهنده در حال مذاکره هستیم تا با استقرار آنها در حوزه‌های مختلف بتوانیم زنجیره رشد را تکمیل کنیم و امیدواریم با ساز و کارهایی با سه مجموعه در حوزه های بایو تکنولوژی و هوافضا و یک حوزه دیگر جهت تاسیس شرکت های دانش بنیان مشترک به نتیجه برسیم و محصولات و نیاز اساسی کشور را در این مجموعه تامین کنیم.»

او می‌گوید واحد علوم و تحقیقات با 250 هکتار فیزیکی و زیرساخت های کافی اراده مناسبی برای رسیدن به این موضوعات وجود دارد: « امید داریم تا سه ماه پیش رو این موارد رو به عمل برسانیم.»

سرای نوآوری در دیگر دانشکده‌های دانشگاه آزاد نیز برپا خواهد شد

«محمد مهدی طهرانچی»، رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز با ذکر این نکته که 38 درصد آموزش عالی به صورت یکپارچه و متحد در کشور با پرچم دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد تاکید کرد که مباحثی همچون فناوری و نوآوری در کنار علم در این روزها افزون پیدا کرده و نگاه دانشگاه آزاد به این مسائل باید عمیق باشد. او باور دارد که فناوری و نوآوری دو مقوله جدا هستند:

«در کشور ما فناوری را به پژوهش وصل کرده‌اند در صورتی که می‌دانیم آموزش و پژوهش خودشان رکنی از علم هستند و فناوری در کنار علم تعریف می‌شود. ما در دانشگاه آزاد با این نگاه نو وارد عرضه توسعه و فناوری شدیم و معاونت جدیدی تحت جدیدی به اسم معاونت فناوری و نوآوری در دانشگاه بنیان گذاشته شد که یک ساختارسازی جدید را در تمامی واحدها به همراه خود داشت؛ جایی به اسم سرای نوآوری.»

به گفته طهرانچی، سرای نوآوری جاییست که یک دانشگاه به صورت یک داوطلب کارآفرین وارد آن می‌شود و در یک تیم عضو شده و در یک شتابدهنده وارد می‌شود و سلسله مراحل را رد می‌کند و وقتی از این سرای نوآوری خروج پیدا می‌کند با کوله‌باری از تجربه خارج می‌شود. دانشگاه آزاد با درک این تغییرات به دنبال یافتن هویت جدیدی است که با اضافه شدنش به فناوری، یک حرکت شتابان جدید را در کشور رقم بزند.

باید با اقتصاد نفتی مبارزه کنیم

«سورنا ستاری» معاونت علمی ریاست جمهوری با ذکر این نکته که زمانی نه چندان دور دانشکده صنایع دانشگاه شریف هم نتوانسته بود قراردادهای تجاری ببندد اعلام کرد که دلیل این موضوع این بوده که دیدگاه مدیران دانشگاه‌ها بود که اساتید باید فقط و فقط درس بدهند و به دنبال تجاری سازی محیط دانشگاه برای دانشجویان نباشند:

«دانشگاه همه چیز است و مبدا تمامی مسائل آموزشی، اقتصادی و فرهنگی و... است و باید تغییراتی در این سیستم ایجاد شود و همه باید در جبهه بجنگیم تا این تغییر صورت بگیرد. صد سال است به ما یاد دادند که نفت بفروشیم و کاری نکنیم، غربی‌ها نیز از ما همین را می‌خواهند نه چیز دیگری اما ما باید ثابت کنیم که اینگونه نباشد. چند لیتر نفت را با قیمت N دلار می‌فروشیم و سپس ۵۰ میلی لیتر عطر را چند صد دلار می‌خریم و آن را وارد کشور می‌کنیم؛ این چه سیستمی است؟»

معاونت علمی ریاست جمهوری باور دارد که مردم ایران دائما به این فکر هستند که همه محصولات خارجی بهتر از ایرانی است در صورتی که این موضوع در بسیاری از صنایع از جمله بیوتیک به هیچ وجه صحیح نیست. ستاری با ابراز تاسف نسبت به این باور اشتباه که در جامعه جا افتاده تاکید دارد که دانشجویان نسل جدید در برابر این باورها باید مبارزه کنند: «باید به مغز جوانان نگاه کرد و نه به جیب آنها.»

به گفته ستاری دانشجویان دانشگاه آزاد جزو اقشاری از دانشجویان هستند که بیشتر مباحث تجاری را می‌فهمند چرا که باید شهریه برای درس خواندن خود پرداخت کنند و نگاهی بیزینسی دارند: «دانشگاه آزاد می‌تواند از طریق همین دانشجویان هم درآمد کسب کند.» ستاری در پایان تاکید کرد که «نفت ایران را معتاد کرد و حالا زمان اینست که هزینه ترک این اعتیاد را داد.»

دانشگاه خلا بین صنعت و نیروی انسانی را پر می‌کند

«حامد حافظی» مدیرعامل پارادایس هاب نیز در پایان این مراسم با اشاره به درآمد شرکت‌های مطرح نوآوری دنیا در سال گذشته، رقم این درآمد را بسیار بیشتر از درآمدهای حاصل نفتی ایران دانست. حافظی این موضوع را زنگ خطری برای کشور می‌داند: «مبارزه در جبهه فناوری باید بیشتر از قبل انجام شود.»

به گفته حافظی همیشه نیروی انسانی توانمند از سوی دانشگاه‌ها بوده ولی تقاضای صنعت هیچ‌گاه بررسی نشده و گاهی عرضه نیروی انسانی با نیازهای صنعت به هیچ وجه همخوانی ندارد. او باور دارد که سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد می‌تواند این حلقه مفقوده را ساماندهی کند و آن را پر نماید:

«نود درصد دانشی که در شرکت‌ها واقعا به کار گرفته می‌شود، دانش ضمنی است که در حین کار به وجود می‌آید در حالی که تمرکز سیستم ما روی دانش آموزشی است. این موضوع نیز توسط سراهای نوآوری قابل حل شدن است.»

مدیرعامل پارادایس هاب تاکید دارد که باید در کنار تیم‌های استارتاپی صبر پیشه کرد و انتظار درستی از آنها داشت چرا که قرار نیست در یک سال اول یک مایکروسافت از این مراکز و تیم‌ها بیرون بیاید.

در این مرکز نوآوری دفتر کار اختصاصی و فضای کار اشتراکی با متراژهای متفاوت از ۴ تا ۴۰ متر برای تیم‌ها وجود دارد و سالن تجهیزات اختصاصی نیز برای تیم‌ها تعبیه شده است. همچنین تیم‌هایی که اعضای آن جزو دانشگاه علوم و تحقیقات باشند از تخفیفات ویژه‌ای برخورد می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۹ آبان ۱۳۹۸

    چرا چند وقته که مدیران عالی رتبه شروع به افتتاح مراکز نوآوری و کسب و کاری کردن که بعضیاشون سالهاس که افتتاح شدند و عملا دارن بهره برداری میشن :|

مطالب پیشنهادی