ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فهرست سیاه آمریکا
تکنولوژی

استقلال کامل هواوی از آمریکا در تولید گوشی و تجهیزات مخابراتی

طبق آخرین گزارشی که در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده، پرچمدار میت 30 هواوی هیچ قطعه آمریکایی ندارد. البته این موضوع با توجه به محروم بودن هواوی از زنجیره تأمین این کشور، چندان دور ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۶

طبق آخرین گزارشی که در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده، پرچمدار میت 30 هواوی هیچ قطعه آمریکایی ندارد. البته این موضوع با توجه به محروم بودن هواوی از زنجیره تأمین این کشور، چندان دور از انتظار نبود. با این حال کمپانی چینی با استراتژی های متعدد توانسته در برابر تحریم های آمریکا دوام بیاورد.

وال استریت ژورنال در گزارش خود به پیشرفت های هواوی در تأمین قطعات و تراشه ها اشاره کرده است. هواوی تا قبل از تحریم ها، تراشه های شبکه را از شرکت های آمریکایی مثل Qorvo می خرید. این کمپانی برای تأمین تراشه های مشابه به سراغ شرکت آمریکایی Skyworks می رفت یا به زیرمجموعه خود به نام HiSilicon اتکا می کرد.

تحریم های آمریکا

این سازنده از زمان تحریم ها همچنان برخی از تراشه ها را از شرکت آمریکایی Qorvo تأمین می کند ولی به دلیل قطع همکاری با شرکت آمریکایی Skyworks، با تأمین کننده ای ژاپنی به نام Murata همکاری می کند. علاوه بر اینها از تراشه های وای فای و بلوتوث شرکت آمریکایی برودکام (Broadcom) نیز استفاده ای نکرده و به تراشه های ساخت خود بسنده کرده است.

مدیران هواوی سال 2012 به فاصله کوتاهی پس از اینکه قانونگذاران آمریکایی این شرکت را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور قلمداد کردند، احتمال محروم شدن این شرکت از زنجیره تأمین را پیش بینی کرده بودند. این کمپانی انبار کردن قطعات را شروع کرد و پس از اجرایی شدن تحریم ها موفق شد از طوفان تحریم ها جان سالم به در برد. هواوی به انبار کردن قطعات بسنده نکرد و علاوه بر همکاری با شرکت های غیرآمریکایی، تولید قطعه را نیز آغاز کرد.

هواوی مالک کمپانی HiSilicon است که چیپست هایی مثل Kirin و تراشه های مودم Balong را برایش می سازد. البته کمپانی مذکور وظیفه طراحی تراشه ها را دارد و شرکت صنایع نیمه هادی تایوان (TSMC) آنها را تولید می کند. ماه گذشته میلادی گمانه زنی هایی در مورد تحت فشار قرار گرفتن دولت تایوان برای توقف همکاری شرکت TSMC با هواوی منتشر شد. اما این شرکت تایوانی همچنان به همکاری با هواوی ادامه می دهد.

با وجودی که هواوی موفق شده برای برخی از تراشه سازهای آمریکایی جایگزین پیدا کند، همچنان نتوانسته جایگزینی برای گوگل پیدا کند. هواوی دیگر مجوز استفاده از خدمات گوگل پلی را ندارد؛ این یعنی گوشی های جدید این شرکت (مثل سری میت 30)، از اپ هایی مثل پلی استور، سرچ، جیمیل و دیگر اپلیکیشن های مشابه هسته اندروید، محرومند.

البته مسئله فوق چندان اهمیتی برای چینی ها ندارد؛ چون اکثر اپ های گوگل در چین ممنوع هستند ولی اپ های گوگل برای بازارهای بین المللی اهمیت بالایی دارند. محصولاتی مثل سری میت 30 و گوشی تاشو میت ایکس با نسخه منبع باز اندروید و اپ استور اختصاصی هواوی به نام AppGallery به بازار عرضه می شوند.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود اشاره می کند که هواوی سیاست ضدآمریکایی خود را علاوه بر تلفن های هوشمند، برای تجهیزات شبکه نیز اجرا می کند. این شرکت با 28 درصد سهم، بزرگ ترین تأمین کننده تجهیزات شبکه در دنیاست.

هواوی بدون اتکاء به نرم افزارها و قطعات آمریکایی، ایستگاه های 5G را نیز می سازد. این شرکت در حال حاضر ماهانه توانایی احداث 5 هزار ایستگاه 5G را دارد و امیدوار است تا سال آینده میلادی این رقم را به 125 هزار ایستگاه در ماه برساند.

هواوی میت 30 پرو

«جان سافولک» (John Suffolk)، از مقامات ارشد امنیت سایبری کمپانی هواوی اخیراً گفت:

«تمام تجهیزات 5G ما عاری از قطعات آمریکایی هستند. ما تمایل داریم از قطعات ساخت این کشور استفاده کنیم که هم به آمریکا کمک می کند و هم به ما. البته این مسئله از اختیارات ما خارج است.»

از جملات آقای سافولک می توان این طور برداشت کرد که هواوی استفاده از قطعات آمریکایی را ترجیح می دهد ولی به خاطر قرارگیری در لیست تحریم های آمریکا، چاره ای جز تأمین کردن آنها از شرکت های غیرآمریکایی ندارد. شرکت های آمریکایی به خاطر تحریم شدن هواوی زیانی 11 میلیارد دلاری کرده اند.

«Handel Jones»، رئیس شرکت مشاوره ای International Business Strategies با اشاره به اینکه تحریم های آمریکا کارگر نبوده اند، می گوید:

«فعالیت هواوی مستقل از زنجیره تأمین آمریکا به این معنی است که تلاش های آمریکا برای منزوی کردن این شرکت بی تاثیر بوده اند.»

صادرات جهانی تلفن های هوشمند هواوی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 28 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش پیدا کرد. این سازنده چینی با در اختیار داشتن 18 درصد از بازار جهانی تلفن های هوشمند، پشت سر سامسونگ و جلوتر از اپل در مکان دوم قرار گرفته است. صادرات گوشی های این شرکت با تکیه بر بازارهای داخلی و حمایت خریداران چینی، در بازه زمانی ذکر شده (ژوئیه تا سپتامبر) 66 درصد افزایش داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۲ آذر ۱۳۹۸

    آفرین به هواوی
    خوب دووم آورد هیچ میت ایکس رو هم معرفی کرد و ساخت و عرضه کرد
    این مونوپولی آمریکا بد چیزیه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی