ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی کوتاه نسل جدید پژو 2008

داستان حضور پژو در ایران یکی از پرغصه ترین حکایت های صنعت خودروسازی جهان به شمار می رود. کراس اوور پژو 2008 قرار بود اولین گام بزرگ پسا برجامی شیر پیر فرانسوی در ایران باشد ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

داستان حضور پژو در ایران یکی از پرغصه ترین حکایت های صنعت خودروسازی جهان به شمار می رود. کراس اوور پژو 2008 قرار بود اولین گام بزرگ پسا برجامی شیر پیر فرانسوی در ایران باشد اما با بازگشت مجدد تحریم ها تمامی رشته های این شرکت پنبه شد اما این مسئله باعث نشده تا کار پژو متوقف شود و این شرکت با انقلاب در طراحی محصولات خود نسل جدید 2008 را برای سال 2020 معرفی کرد.

نسل جدید پژو 2008 15 سانتی متر طول بیشتری به نسبت نسل قبل آن دارد و بر پایه پلت فرم CMP پژو ساخته شده است. این پلت فرم امکان استفاده از قوای محرکه احتراق داخلی، هیبریدی و یا تمام الکتریکی را برای تمامی زیربرندهای گروه PSA یعنی سیتروئن، دی اس و واکسهال داشته و با ادغام PSA و FCA در محصولات فیات کرایسلر نیز از این پلت فرم استفاده خواهد شد.

مهم ترین دلیل این کار قوانین سخت گیرانه بر سر کاهش تولید گازهای گلخانه ای است. در نتیجه شرکت ها موظف هستند تا بخشی از تولیدات خود را به صورت تمام برقی و یا هیبریدی تولید کنند.

پژو 2008 با موتور 1.2 لیتری توربوشارژر شده 3 سیلندر بنزینی توانایی تولید 99 و 129 اسب بخار قدرت را دارد. مدل الکتریکی نیز توانایی تولید 134 اسب بخار قدرت را دارد.

پژو 2008 با قیمت پایه 20 هزار تا 30 هزار پوندی در مدل های احتراق داخلی عرضه می شود و مدل برقی نیز قیمتی برابر با 28 هزار پوند دارد.

در داخل اتاق فضا برای 4 سرنشین بزرگسال به همراه 360 لیتر فضای صندوق فراهم است.

طراحی اتاق سه بعدی پژو موسوم به i-Cockpit نیز همان ویژگی ها و ایرادهای که پیش از این در نسل جدید پژو 208 مشاهده کردیم را با خود به همراه دارد.

در بخش شاسی نمی توان به دنبال ویژگی خاصی گشت. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع یک تکه است و با یک کراس اوور سایز کوچک محور متحرک جلو طرف هستیم. گرچه کیفیت شاسی و سفتی آن وضعیت بسیار خوبی دارد.

وضعیت تعویض دنده با گیربکس دستی 6 سرعته بسیار خوب است. مسئله ای که پیش از این در محصولات پژو دیده نمی شد. یکی از مهم ترین دلایل نیز مشاوره و سابقه طولانی مهندسین اوپل/واکسهال در مدل های گیربکس دستی است. گیربکس 8 سرعته اتوماتیک نیز عملکرد نرم، بدون تاخیر و بی سر و صدایی دارد.

فرمان سبک است و در زمان چرخاندن آن به طور طبیعی وزن آن افزوده می شود. کیفیت سواری با لاستیک 17 اینچی (215/60 میشلن) بسیار مناسب است و با این که 2008 از یک هاچبک معمولی ارتفاع بیشتری دارد خبری از ناپایداری در بدنه و کنترل خودرو نیست.

2008

مدل برقی پژو 2008 نیز با همراهی یک باتری 50 kWh ظرفیت کمتری به نسبت هیوندای کونا و کیا e-Niro با باتری 64 kWh دارد. برد حرکتی آن نیز در استاندارد WLTP برابر با 310 کیلومتر ارزیابی شده است. پژو این باتری ها را 8 سال گارانتی می کند و در زمان فروش مجدد خودرو به شما گواهی ظرفیت باتری می دهد.

مدل برقی به لطف گشتاور بیشتر (300 نیوتن متر) شتاب گیری اولیه عالی دارد اما از آنجا که وزن آن 300 کیلوگرم به نسبت مدل احتراق داخلی بیشتر است بدنه حرکت لخت تری دارد.

در پایان مهندس ارشد پروژه 208 و 2008 جدید اعتقاد دارد که اگر مدل های برقی این دو فروش مناسبی در بازار خودرو نداشته باشند نشان دهنده این است که هنوز بازار برای حضور گسترده خودروهای برقی آماده نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Seyyedhojjatallah Hoseyni
    Seyyedhojjatallah Hoseyni | ۱۴ آذر ۱۳۹۸

    زشته نمیخرمش

  • Ali Reza
    Ali Reza | ۱۴ آذر ۱۳۹۸

    سه سیلندر، این یعنی یکی از کم مصرف ترین ها

  • sharifi
    sharifi | ۱۳ آذر ۱۳۹۸

    بزرگترین خیانت توی صنعت خودروسازی ایران قرارداد با پژو بود و هست

    • Ali Reza
      Ali Reza | ۱۴ آذر ۱۳۹۸

      خوب چه کنند قبل انقلاب با شرکت های آمریکایی قرارداد میکردند، انواع بیوک و شورلت بود، یه مدت هم با اروپایی ها پژو و سیتروئن و بعدشم با چینی ها و کره ای ها که اونهم الان منتفی شده، مطمنم میرن سراغ هند و روسیه و مالزی و برزیل و ... یه جایی خودشونو وصل میکنند

      • sharifi
        sharifi | ۱۴ آذر ۱۳۹۸

        با آلمان
        قطعا الان شریک بهتری بود نسبت به فرانسه

مطالب پیشنهادی