ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مهم ترین اپلیکیشن های یک دهه اخیر که زندگی بشر امروز را دگرگون کردند [قسمت دوم و پایانی]

در دهه‌ای که پشت سر گذاشتیم، اپلیکیشن‌ها (و به تبع آن‌ها، موبایل‌های هوشمند) به بخشی مهم از زندگی روزانه ما تبدیل شدند. از زمانی که اپ استور اپل و گوگل پلی در سال ۲۰۰۸ میلادی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

در دهه‌ای که پشت سر گذاشتیم، اپلیکیشن‌ها (و به تبع آن‌ها، موبایل‌های هوشمند) به بخشی مهم از زندگی روزانه ما تبدیل شدند. از زمانی که اپ استور اپل و گوگل پلی در سال ۲۰۰۸ میلادی شروع به کار کردند تا به امروز، میزبان میلیون‌ها اپلیکیشن بوده‌اند که به ما کمک می‌کنند با یکدیگر در ارتباط باقی بمانیم، با افراد جدید ملاقات کنیم، به موزیک گوش بسپاریم و یک‌سری خوک را به کمک پرندگان بکشیم. البته که هنوز هم برقراری تماس تلفنی یکی از مهم‌ترین کاربردهای موبایل‌های هوشمندمان است، اما اپلیکیشن‌ها حالا آنقدر محبوب شده‌اند که اپلیکیشن‌هایی خاص به ما می‌گویند چقدر وقت صرف اپلیکیشن‌هایمان می‌کنیم! با درنظرگیری اینکه کمتر از یک ماه تا پایان دهه اخیر میلادی باقی مانده، تصمیم گرفتیم مروری داشته باشیم بر برخی از تاثیرگذارترین و مهم ترین اپلیکیشن‌های ده سال اخیر. نتیجه نهایی نیز لیستی از اپلیکیشن‌ها بدون هیچ ترتیب خاص است.

باید در نظر داشت که برای بهینگی هرچه بیشتر مطلب، اپلیکیشن‌هایی که کارکردی یکسان داشته‌اند را به صورت جداگانه معرفی نکرده‌ایم و همه را در یک دسته‌بندی قرار داده‌ایم. ضمناً هیچ تردیدی نیست که تعداد اپلیکیشن‌های تاثیرگذار بر زندگی روزانه مردم، بیشتر از ۲۱ اپلیکیشنی است که در این مقاله دو قسمتی معرفی می‌کنیم. اگر اپلیکیشنی محبوبی دارید که به نظرتان از این لیست جا مانده، حتما آن را در بخش کامنت‌ها با ما و بقیه کاربران دیجیاتو به اشتراک بگذارید.

Flappy Bird

چی هست؟ یک بازی بسیار سخت برای موبایل که دیگر وجود خارجی ندارد
کی عرضه شد؟ سال ۲۰۱۳ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته: یادتان هست روزی را که فلپی برد پر دانلودترین اپلیکیشن در اپ‌استورها بود؟ این اپلیکیشن برای مدتی نزدیک به یک ماه در سال ۲۰۱۴ این جایگاه را حفظ کرد اما توسعه‌دهنده‌اش ناگهان آن را از اپ‌استورها حذف کرد. او بعد از این اتفاق گفت که بازی‌اش آنقدر اعتیادآور بوده که وقتی فکر می‌کند چند نفر درگیرش شده‌اند، خواب شب از سرش می‌پرد.

این بازی به طرز دیوانه‌واری دشوار بود و اکثر افراد برای بیشتر از چند دقیقه قادر به تحملش نبودند. البته که با حذف اپلیکیشن از استورها کار تمام نشد و بعدا شاهد ظهور موبایل‌هایی در Ebay بودیم که هنوز این اپلیکیشن رویشان نصب بود و ۱۰۰ هزار دلار قیمت‌ داشتند!

فیسبوک مسنجر/ واتس‌اپ

تبدیل ویدیو به گیف در واتس اپ

چی هستند؟ پلتفرم‌هایی شدیدا محبوب برای چت
کی عرضه شدند؟ فیسبوک مسنجر در سال ۲۰۱۱ و واتس‌اپ در سال ۲۰۰۹ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته‌اند: این پیام‌رسان‌ها هردو تحت تملک فیسبوک قرار دارند و هردو عملا یک کار انجام می‌دهند. فیسبوک در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت مسنجر را از اپلیکیشن این شبکه اجتماعی جدا کند. این پیام‌رسان شدیدا محبوب است و اصلی‌ترین راه ارتباطی برای بسیاری از افراد به حساب می‌آید؛ خصوصاً برای افرادی که در فیسبوک فعال هستند اما شماره تماس دوستان فیسبوکی خود را ندارند.

واتس‌اپ هم اپلیکیشنی سبک‌وزن‌تر است که دیتای کمتری مصرف و پیام‌ها را به صورت دوسویه رمزگذاری می‌کند. همین باعث می‌شود که واتس‌اپ پیام‌رسانی امن‌تر نسبت به مسنجر فیسبوک باشد که پیام‌ها را ابتدا به یک سرور انتقال داده و سپس برای مخاطب می‌فرستد. این اپلیکیشن هم به صورت غیرقابل تصوری محبوب است، خصوصاً در کشورهای آسیایی.

نت‌فلیکس

چی هست؟ اپلیکیشنی برای استریم ویدیو با تمرکز بر محتویات اختصاصی
کی عرضه شد؟ سال ۲۰۱۰ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته: نت‌فلیکس بهترین اپلیکیشنی است که امروز می‌توانید برای استریم ویدیو بیابید. با خرید اشتراک این سرویس، به لیستی بلند بالا از فیلم و سریال‌های اختصاصی مانند Narcos و Stranger Things دسترسی خواهید شد. ناگفته نماند که این اپلیکیشن روی اندروید و iOS، امکان دانلود اکثر فیلم‌ها و سریال‌ها را نیز برایتان مهیا می‌کند. نت‌فلیکس به زبان ساده، اپلیکیشنی است که تمام سرویس‌های استریم دیگر با آن مقایسه می‌شوند. حداقل فعلا.

اسنپ‌چت

چی هست؟ یک اپلیکیشن پیام‌رسان و شبکه اجتماعی برای پیام‌ها و ویدیوهایی که بعد از مدتی محو می‌شوند
کی عرضه شد؟ سال ۲۰۱۱ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته: اسنپ‌چت در سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد اما بین بازه زمانی ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۵ بود که واقعا محبوبیتش آغاز شد؛ عمدتا به خاطر افزودن قابلیت‌هایی مانند اشتراک‌گذاری ویدیو، استوری و (مهم‌تر از همه) قابلیت استفراغ رنگین کمانی! این اپلیکیشن به مردم اجازه می‌داد ویدیوهایی کوتاه پست کنند که بعد از مدت زمانی مشخص «برای همیشه» حذف می‌شدند. برای بسیاری از ما شاید دلیل نیاز به حذف شدن ویدیوها و متون آنقدرها مشخص نباشد، اما بسیاری دیگر نظری متفاوت دارند.

یوتوب

چی هست؟ اپلیکیشنی برای اشتراک‌گذاری و تماشای ویدیو
کی عرضه شد؟ سال ۲۰۰۷ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته: یوتوب باعث شده ما به شکل متفاوتی با رسانه تعامل کنیم، از پست کردن ویدیوهای وایرال گرفته تا کلیپ‌های اورجینالی که توسط «یوتوبرها»‌ منتشر می‌شوند. اگر همیشه آرزو داشته‌اید فیلم بسازید، امروز دیگر هیچ دلیلی برای انجام ندادنش ندارید.

همه ما کم یا زیاد از یوتوب استفاده می‌کنیم و گوگل با یک سرویس اشتراک ماهانه، تماشای ویدیو در پس‌زمینه و گذر از تبلیغات آزاردهنده را آسان کرده است. این قابلیت آنقدر مورد توجه قرار گرفته که تعجب می‌کنیم چرا اپلیکیشن ویدیوی دیگری به استفاده از آن روی نیاورده. طی چند سال اخیر البته تعداد ویدیوهای حاوی اطلاعات غلط یا نژادپرستی افزایش پیدا کرده. اما این باعث نشده تعداد کاربران یوتوب به بیش از ۱ میلیارد نفر نرسد و سرعت پیشرفتش کند شود.

گوگل اسیستنت/ سیری/ الکسا

دستیار صوتی گوگل Google Assistant

چی هستند؟ بهترین دستیارهای صوتی بازار
کی عرضه شدند؟ سیری سال ۲۰۱۰، گوگل اسیستنت سال ۲۰۱۶ و الکسا سال ۲۰۱۴ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته‌اند: سیری وقتی در سال ۲۰۱۱ میلادی عرضه شد، نخستین دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی بود، اما گزینه‌های دیگری که از راه رسیدند، کار را برایش دشوار کردند. گوگل اسیستنت به صورت خاص باهوش‌تر و مبتکرتر از سیری است.

به همان اندازه که دستیارهای صوتی برای کارهای روزمره کارآمد تلقی می‌شوند و عموما هیجان‌انگیزند،‌ این حقیقت نیز وجود دارد که آن‌ها همواره در حال ضبط صدای شما هستند. به همین خاطر بود که گوگل، اپل و آمازون از جایی به بعد یا گوش دادن به صدای شما در «حریم‌ شخصی‌تان» را متوقف کردند یا به شما اجازه دادند ضبط صدا را قطع کنید. اما این باعث نمی‌شود که خیالمان کاملا راحت باشد.

کندی کراش

چی هست؟ یک بازی پازلی که در آن باید اشکال مشابه را کنار یکدیگر قرار دهید
کی عرضه شد؟ سال ۲۰۱۲ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته: همه ما وقتی دیدیم دوستان و‌ آشنایانمان که به هیچ‌وجه گیمر به حساب نمی‌آیند نمی‌توانند موبایل را برای یک لحظه کنار گذاشته و از کندی کراش دل بکنند، می‌دانستیم که با یک اپلیکیشن عادی طرف نیستیم. حق هم داشتیم، کندی کراش یکی از محبوب‌ترین بازی‌های پازلی تمام دوران است.

یاد گرفتن بازی کار چندان دشواری نیست، مکانیک‌های گیم‌پلی آن شدیدا رضایت‌بخش هستند و می‌توانید آن را در هر اوقات فراغتی (چه کوتاه و چه طولانی) تجربه کنید. اگرچه برخی از ما وارد دوران بازی‌های موبایل مدرن مثل پابجی یا کال آو دیوتی شده‌ایم، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد محبوبیت کندی کراش کاهش یافته.

اسکایپ/ فیس‌تایم

چی هستند؟ اپلیکیشن‌هایی برای برقراری تماس تصویری بلادرنگ
کی عرضه شدند؟ اسکایپ سال ۲۰۰۹ و فیس‌تایم سال ۲۰۱۰ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته‌اند: این اپلیکیشن‌ها بهتر از اینکه هر فیلم علمی-تخیلی قادر به پیش‌بینی‌اش باشد زندگی ما را تغییر داده‌اند، مشخصا به این خاطر که هیچکس ظهور اسمارت‌فون‌ها را پیش‌بینی نمی‌کرد. برخی از ما آنقدرها از اسکایپ و امثالش استفاده نمی‌کنیم،‌ اما زمانی که مجبور به استفاده از آن می‌شویم قدر عافیت دست‌مان می‌آید.

فورتنایت

رقابت مدیاتک و کوالکام

چی هست؟ بازی‌ای که فرزند شما، خواهرزاده شما یا برادرزاده‌تان را بلعید!
کی عرضه شد؟ سال ۲۰۱۷ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته: فورتنایت به سطحی از تاثیرگذاری فرهنگی رسید که کمتر بازی دیگری قادر به دستیابی به آن بود. از رقص‌های فورتنایت گرفته تا این حقیقت که برنده جام جهانی فورتنایت در سال ۲۰۱۹ جایزه‌ای ۳ میلیون دلاری برد، شواهد نشان می‌دهد فورتنایت به پدیده‌ فرهنگی توقف‌ناپذیری تبدیل شده که به راحتی هم عقب نمی‌کشد.

تا زمانی که توسعه‌دهندگان با کارهایی مانند تمام کردن فورتنایت،‌ بازی را شاداب نگه دارند، محبوبیش هم حفظ خواهد شد.

گوگل فوتوز

گوگل فوتوز

چی هست؟ اپلیکیشنی برای ذخیره‌سازی تصویر در اندروید و iOS
کی عرضه شد؟ سال ۲۰۱۵ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته: احتمالا این سوال بزرگ برایتان پیش آمده که چرا گوگل فوتوز راهش را به این لیست بازکرده اما خبری از اپلیکیشن فوتوز و آی‌کلاد روی iOS نیست؟ خب، با اینکه فوتوز روی iOS کارآمد است و اخیرا هم بهبود پیدا کرده اما هنوز با اندروید سازگار نیست. گوگل فوتوز اما هم روی اندروید و هم iOS اجرا می‌شود. فضای ابری‌اش از آی‌کلاد بیشتر است و یک قابلیت جستجوی کارآمد و قدرتمند ارائه می‌کند که به کمکش می‌توانید عکس‌هایی که از فرزند دوست‌تان گرفته‌اید اما زمانشان را یادتان رفته پیدا کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • امیر
    امیر | ۱۶ آذر ۱۳۹۸

    هوآوی گوشی جدید معرفی کرده. خبرشو کار کنید ببینیم چی زده!! Nova 6

مطالب پیشنهادی