ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پرفروش ترین ساعت‌های هوشمند بازار ایران کدامند؟

دیجی‌کالا هفته گذشته برای اولین بار گزارشی جامع از کسب و کار خود در شش ماهه ابتدایی 1398 را منتشر کرد و به عنوان بزرگ‌ترین بازیگر حوزه تجارت الکترونیکی در ایران از وضعیت فروش محصولات ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

دیجی‌کالا هفته گذشته برای اولین بار گزارشی جامع از کسب و کار خود در شش ماهه ابتدایی 1398 را منتشر کرد و به عنوان بزرگ‌ترین بازیگر حوزه تجارت الکترونیکی در ایران از وضعیت فروش محصولات ارائه شده در کشور گفت. در یکی از بخش های گزارش، به محصولات و برندها اشاره شده و در این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به پرفروش ترین محصولات گروه ساعت های هوشمند.

دیجی‌کالا ادعا می‌کند حدود 90 درصد بازار خرده‌فروشی آنلاین کشور را در اختیار دارد. از آنجا که خریداران کالای دیجیتال معمولاً با بحث تکنولوژی و خرید آنلاین آشنایی کافی دارند و دیجی‌کالا هم ویترین نسبتاً کاملی از محصولات دیجیتال است، می‌توان آمار پرفروش‌ترین محصولات گروه ساعت‌های هوشمند دیجی‌کالا را به کل بازار دیجیتال کشور تعمیم داد و دیدگاهی از میزان فروش کلی این دسته محصولات در کشور به‌دست آورد.

بر اساس گزارش اخیر دیجی‌کالا در دوره 6 ماهه ابتدایی 1398، سامسونگ بیشترین فروش ریالی ساعت های هوشمند در این فروشگاه را به خود اختصاص داده است. پس از آن اپل قرار گرفته و در رتبه سوم هم شاهد حضور شیائومی هستیم. در مقایسه با آمار جهانی فروش باید اشاره کرد که شیائومی در سه ماهه سوم 2019 موفق شده 27 درصد از بازار را تصاحب کند. در رتبه های بعدی به ترتیب اپل، هواوی، فیت بیت و سامسونگ جای گرفته اند که سهمی به مراتب پایین تر از شیائومی دارند. در نتیجه به نظر می رسد وضعیت بازار ایران نسبت به بازارهای جهانی متفاوت است؛ البته اگر بتوان گزارش دیجی‌کالا را به کل ایران تعمیم داد.

اگر بخواهیم مقایسه ای با سال 97 داشته باشیم باید گفت جایگاه سه برند برتر، تغییری نداشته اما در جایگاه های بعدی، برخی برندها پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرده اند. جی-تب از برندهایی است که با 19 پله صعود نسبت به سال 97، به جایگاه چهارم دست یافته است.

جالب این که یکی از ساعت های جی-تب که قیمتی کمتر از 100 هزار تومان دارد حتی بیشترین فروش تعدادی را تجربه کرده و در عین حال در بین 5 ساعت هوشمند پر فروش از نظر ارزش ریالی را نیز قرار گرفته است. این موضوع نشان می دهد که بسیاری از کاربران، به خرید ساعت های هوشمندی تمایل دارند که ظاهری مشابه محصولات برندهای مطرح به ویژه اپل واچ داشته باشند.

پیش از ادامه مطلب باید این موضوع را توضیح دهیم که در گزارش دیجی‌کالا، تمامی ساعت های هوشمند، دستبندهای هوشمند و مچ‌ بندهای هوشمند در دسته «ساعت های هوشمند» قرار گرفته اند.

پر فروش ترین ساعت های هوشمند دیجی‌کالا بر اساس تعداد

5 محصول پر فروش از نظر تعداد، نه ساعت های شرکت های مطرح، بلکه محصولاتی بوده اند که ساعت هایی با ظاهر اپل واچ را با قیمت 100 هزار تومانی روانه بازار کرده اند. البته دیجی‌کالا در گزارش خود تصمیم گرفته تا آمارهای مربوط به فروش بند ساعت‌های هوشمند را هم در گزارش خود جای دهد.

رتبه اول: ساعت هوشمند وی‌سریز مدل A1

تعجبی ندارد که این محصول با قیمت کمتر از 100 هزار تومان و با ظاهری تقریبا نزدیک به اپل واچ، پرفروش‌ترین ساعت هوشمند دیجی‌کالا باشد و در عین حال رتبه اول محبوب‌ترین کالای مشتریان را هم کسب کند. وی‌سریز مدل A1 ساعتی سیم کارت خور با قابلیت مکالمه، پشتیبانی از کارت حافظه، مجهز به گام شمار و نمایش اعلان ها است. قابلیت های این ساعت (حداقل روی کاغذ)، آن قدر کامل است که شک همه را بر می انگیزد.

اما با نگاهی به نظرات کاربران متوجه می شوید که هیچ ارزانی بی دلیل نیست. این ساعت تمامی امکاناتی که ادعا می کند را در اختیارتان می گذارد اما بسیاری از کاربران از مشکلات متعدد کیفیت مونتاژ، شارژدهی باتری و خرابی خبر می‌دهند. در نهایت باید بگوییم که وی‌سریز مدل A1 با وجود نارضایتی های متعدد کاربران، نظر بسیاری دیگر را به خود جلب می کند؛ مخصوصاً در این بازه قیمتی.

رتبه دوم: ساعت هوشمند جی-تب مدل W101 Hero

رتبه دوم از نظر تعداد هم در اختیار یک ساعت ارزان قیمت دیگر با ظاهر اپل واچ است. این موضوع نشان می دهد بسیاری از کاربران علاقه دارند ساعتی با شکل و شمایل اپل واچ داشته باشند، در حالی که کیفیت و کارایی برایشان اهمیت کمتری دارد. بیشتر مشخصات این مدل هم مشابه وی‌سریز مدل A1 است، البته به طور مشابه گاه نارضایتی متعدد کاربران را به همراه داشته و در عین حال برخی دیگر هم از خرید خود راضی بوده اند.

رتبه سوم: بند مچ بند هوشمند مدل Mi Band 2 Silicone

این که چرا بند یک مچ بند باید در بین پر فروش ترین ساعت های هوشمند باشد خیلی منطقی به نظر نمی رسد. دیجی‌کالا «بند ساعت و مچ بند» را در یک گروه کالا دسته بندی کرده و بند Mi Band 2 Silicone هم در این رده قرار دارد. با این حال در کمال تعجب برخی از بندهای ساعت های هوشمند را در دسته های دیگری از جمله «مچ بند هوشمند» پیدا می کنید. همین مسئله موجب می شود پیدا کردن برخی از محصولات مشابه مشکل شود و نیاز به جستجوی بیشتر داشته باشد.

اما به بند Mi Band 2 Silicone باز گردیم. این بند که کمتر از 10 هزار تومان قیمت دارد در بین ارزان ترین بندها قرار می گیرد. ظاهرا یکی از دلایل پرفروش بودن آن، علاوه بر قیمت، احتمال گم شدن سگک آن است.

رتبه چهارم: ساعت هوشمند جی-تب مدل W101

رتبه چهارم هم در اختیار ساعت دیگری مشابه اپل واچ است. مدل W101 شباهت های فراوانی با مدل W101 Hero دارد و ظاهراً مهمترین تفاوتش مجهز شدن به حسگر حرکتی است تا با چرخش دست، صفحه ساعت به طور خودکار روشن شود. بر اساس نظرات برخی از کاربران، مدل W101 هم مشکلاتی مشابه مدل هیرو دارد.

رتبه پنجم: بند مچ بند هوشمند مدل Mi Band 3 Silicone

پنجمین محصول، بند مچ بند می بند 3 است؛ ساعتی که همین حالا هم در دیجی‌کالا به فروش می رسد. این که چرا خود ساعت در بین پرفروش ها قرار نگرفته می تواند چند دلیل داشته باشد. شاید کاربران معمولاً برای ساعت خود بیش از یک بند می خرند. شاید هم ساعت های خود را از جای دیگری تهیه می کنند و برای خرید بند، به دیجی‌کالا می آیند. این احتمال هم وجود دارد که فروش ساعت می بند 3 بین مدل های مختلف ویژه چین و گلوبال و ... پخش شده باشد.

پر فروش ترین ساعت های هوشمند دیجی‌کالا بر اساس ارزش ریالی

در این رده قیمت بیشتر شاهد ساعت هایی هستیم که قیمتی چند میلیون تومانی دارند. سه رتبه اول در این دسته بندی به سامسونگ رسیده و باز هم ساعت هوشمند وی‌سریز مدل A1 با قیمتی در محدوده 100 هزار تومان در بین 5 محصول برتر قرار گرفته است. در نهایت هم اپل واچ نه چندان جدید سری 4 رتبه پنجم را به خود تخصیص داده است.

رتبه اول: ساعت هوشمند سامسونگ مدل Galaxy Watch SM-R800

پر فروش ترین ساعت هوشمند در این رده، مدل 46 میلی متری گلکسی واچ سامسونگ است که بیش از یک سال از معرفی اش می گذرد. گلکسی واچ با قابلیت هایی از جمله پایش خواب و ضربان قلب و تعداد قدم ها در بین ساعت های پیشرفته بازار به حساب می آید؛ البته باید اشاره کنیم که جدیدترین ساعت سامسونگ هم نیست و مدل گلکسی واچ اکتیو 2 (بررسی دیجیاتو) هم روانه بازار شده است.

از مهمترین ویژگی های این ساعت، مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق 50 متری (IP68) و بهره مندی از استاندارد نظامی MIL-STD-810G است. این ساعت نزدیک به 3 میلیون تومان به فروش می رسد.

رتبه دوم: ساعت هوشمند سامسونگ مدل Gear S3 Frontier SM-R760

ساعت Gear S3 Frontier چندان جدید نیست و بیش از 3 سال از زمان معرفی اش می گذرد، با این حال در بین پر فروش ترین های دیجی‌کالا جای گرفته است. اگر بخواهیم مقایسه ای بین این مدل با گلکسی واچ SM-R800 داشته باشیم باید بگوییم که شباهت ها بسیار است و در تفاوت ها هم معمولاً مدل جدیدتر گلکسی واچ پیش می افتد. در چیپست، مقاومت در برابر نفوذ آب و ظرفیت باتری، برتری از آن مدل جدیدتر (گلکسی واچ 46 میلی متری) است و عجیب این که کاربران، این مدل قدیمی تر را به گلکسی واچ ترجیح می دهند. Gear S3 Frontier SM-R760 با قیمتی در حدود 3،200،000 تومان به فروش می رسد.

رتبه سوم: ساعت هوشمند سامسونگ مدل Galaxy Watch SM-R810

این مدل مشابه با گلکسی واچ Galaxy Watch SM-R800 است با این تفاوت که اندازه جمع و جورتری (42 میلی متری) دارد، نمایشگر آن 0.1 اینچ کوچکتر است و باتری کم ظرفیت تر 270 میلی آمپر ساعتی (به جای 472 میلی آمپر ساعت در مدل 46 میلی متری) دارد. در واقع این مدل برای افرادی که به دنبال ساعت جمع و جور تری هستند و یا مچ ظریفتری دارند مناسب تر است.

رتبه چهارم: ساعت هوشمند وی‌سریز مدل A1

این ساعت که در لیست محبوب‌ترین محصولات دیجی‌کالا جای گرفته بود و رتبه اول پرفروش ترین ساعت ها از نظر تعداد را نیز به خود اختصاص داده بود، در جایگاه چهارم پر فروش ترین های ریالی نیز قرار گرفته است. در بالا به طور خلاصه به مشخصات این ساعت اشاره کردیم.

رتبه پنچم: اپل واچ سری 4، Aluminum Case Sport Band مدل 44 میلی متری

رتبه پنجم این لیست در اختیار ساعت هوشمندی است که بسیاری از شرکت ها تلاش می کنند مدل های ارزان قیمت خود را از روی آن طراحی (یا شاید کپی) کنند. اپل واچ سری 4 (بررسی دیجیاتو) که در واقع نسل قبلی ساعت های هوشمند اپل به حساب می آید در دو مدل استیل و آلومینیومی روانه بازار شده است. هر یک از این مدل ها هم در دو اندازه 40 و 44 میلی متری قابل خرید هستند. علاوه بر این برخی از مدل ها از ارتباط LTE پشتیبانی می کنند که البته در ایران کاربرد اضافه تری ندارند.

مدل آلومینیومی و 44 میلی متری اپل واچ سری 4 نمایشگر 1.78 اینچی دارد و تا 50 متر زیر آب مقاومت می کند. علاوه بر این با تنها حدود 36 گرم وزن، چندان سنگین احساس نمی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۶ آذر ۱۳۹۸

    ساعتی که wear os نباشه ارزش خرید نداره.
    به طرز مشکوکی ساعتهای wear os دیگه تو ایران موجود نیست . تا دو سال پیش فراوان بود ?

  • Ali Reza
    Ali Reza | ۲۵ آذر ۱۳۹۸

    من که به تازگی یه دونه می بند ۴ سفارش دادم!

  • Majid March
    Majid March | ۲۵ آذر ۱۳۹۸

    همین ساعتی که تو عکس تیتر گذاشتید چیه اسمش؟

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۲۵ آذر ۱۳۹۸

      گلکسی واچ اکتیو 2

مطالب پیشنهادی