ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پشه مالاریا
علمی

پشه مالاریا حشره کش‌ را با پاهایش شناسایی می‌کند

محققان به تازگی پی برده اند که ۲ نوع پشه مالاریا از طریق پاهایشان توانایی شناسایی حشره کش و دفاع در برابر آن را پیدا کرده اند. پشه ها به عنوان یکی از مرگبارترین موجودات ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۰ دی ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

محققان به تازگی پی برده اند که ۲ نوع پشه مالاریا از طریق پاهایشان توانایی شناسایی حشره کش و دفاع در برابر آن را پیدا کرده اند.

پشه ها به عنوان یکی از مرگبارترین موجودات دنیا در انتقال بیماری هایی نظیر زیکا، تب زرد و مالاریا نقش مهمی دارند. مالاریا که از طریق انگل به وجود آمده و توسط پشه های خونخوار منتقل می شود، هرساله حدود ۲۱۲ میلیون نفر را مبتلا می سازد و یکی از دلایل اصلی مرگ و میر کودکان است.

افزایش مقاومت این پشه در برابر حشره کش باعث شده مردم به استفاده از پشه بندهای آغشته به سموم سینرژیست PBO و پایراتروئید روی بیاورند. سینرژیست با هدف گرفتن یکی از قوی ترین مکانیزم های مقاومت، پشه مالاریا را از پای در می آورد اما حشرات تکامل پیدا کرده و راهکاری برای دفاع از خود توسعه داده اند.

پشه مالاریا

متخصصان دانشکده پزشکی LSTM لیورپول با انجام مطالعات ژنتیک روی پشه های آنوفل گامبیا و کولوزی دریافتند که این حشرات به لطف پروتئین هایی چسبنده ای که در  پایشان وجود دارد، توانایی شناسایی سموم حشره کش و مقاومت در برابر آنرا دارند.

این پروتئین که SAP2 نام دارد، به محض تماس با پشه بند آغشته به سموم، با شدت بیشتری تولید شده و بدن پشه را در برابر حشره کش مقاوم می سازد. پژوهشگران برای اطمینان از این مساله پروتئین مذکور را در بدن برخی حشرات غیرفعال کردند که به از بین رفتن مقاومت آنها در برابر سموم مذکور منجر شد. از طرف دیگر با تحریک ژن مسئول این پروتئین در پشه های عادی، آنها هم در برابر سموم مذکور مصونیت پیدا کردند.

یافته های این تحقیق در توسعه ترکیبات جدید برای در هم شکستن مقاومت حشرات در برابر سموم پایراتروئید و جلوگیری از انتشار مالاریا کمک نقش موثری دارد.

 

تماشا کنید: فرایند دردناک نیش خوردن و مکیده شدن خون بدن توسط پشه

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی