ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آینه های هیبریدی راهکار استون مارتین و جنتکس برای افزایش میدان دید

از زمان پیدایش خودرو، این اختراع کاربردی تغییرات بسیار زیادی به خود دیده و قسمت های مختلف آن همواره رو به پیشرفت و تکامل بوده اند. با وجود این آینه یکی از معدود قطعاتی است ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

از زمان پیدایش خودرو، این اختراع کاربردی تغییرات بسیار زیادی به خود دیده و قسمت های مختلف آن همواره رو به پیشرفت و تکامل بوده اند. با وجود این آینه یکی از معدود قطعاتی است که تغییر خاصی در آن رخ نداده و از همان ابتدا ساختار و شکل ساده آن حفظ شده است.

اما به نظر می رسد با توسعه تکنولوژی های جدید، آینه ها نیز به زودی پیشرفت های چشمگیری خواهند داشت. کمپانی جنتکس (Gentex) که در زمینه تامین قطعات خودرویی فعالیت می کند، ایده جدیدی برای آینه های رایج داشته و با همکاری استون مارتین و لوماتک (Lumatech) می خواهد عملکرد آنها را ارتقا دهد.

aston-martin-gentex-camera-monitoring-system (2)

در ایده نوین مهندسان این دو کمپانی به قاب آینه ها یک دوربین اضافه می شود، همچنین یک دوربین دیگر در پشت خودرو قرار می گیرد تا تصویری همه جانبه از قسمت عقب خودرو تهیه شود. در این ایده به اصطلاح هیبریدی، آینه های شیشه ای مرسوم کماکان در قاب وجود دارند و رانندگان می توانند از هر دو طریق پشت وسیله نقلیه خود را مشاهده کنند.

aston-martin-gentex-camera-monitoring-system (5)

تصاویر به دست آمده از دوربین ها در آینه میانی به راننده نمایش داده می شوند. این آینه Full Display Mirror نامگذاری شده و در واقع هسته اصلی سیستم ابداعی جنتکس را تشکیل می دهد. بسته به شرایط این آینه می تواند همانند نمونه های مات شونده رایج عمل کند یا مثل یک LCD تصاویر نمای عقب را به نمایش بگذارد.

aston-martin-gentex-camera-monitoring-system (4)

به لطف فراهم بودن امکان استفاده از شیشه های تخت یا خمیده، میدان دید سیستم جنتکس قابل تنظیم طراحی شده تا مشکلی از بابت قوانین متفاوت موجود در نقاط مختلف جهان وجود نداشته باشد. علاوه بر این، هنگام تنظیم میدان دید آینه ها، دوربین ها نیز حرکت می کنند تا تنظیمات اصلی بهم نخورند.

جنتکس و استون مارتین تکنولوژی نوین خود را روی یک دستگاه DBS Superleggera پیاده کرده و قرار است در روزهای آینده آن را در نمایشگاه لوازم الکترونیکی (CES) رسما معرفی کنند. به غیر از مدل فوق، تکنولوژی مذکور در مدل استون مارتین DBS GT زاگاتو هم به کار گرفته می شود.

aston-martin-gentex-camera-monitoring-system (3)

گفتنی است در چند وقت اخیر خودروسازان نسبت به حذف آینه های معمولی و استفاده از دوربین های دید عقب علاقه زیادی نشان داده اند؛ ولی آنطور که پیداست چنین دوربین هایی تا زمان فراگیر شدن نیاز به بررسی های بیشتر دارند.

سیستم ابداعی جنتکس و استون مارتین با حفظ آینه های معمولی می تواند راه را برای کسب مجوزهای لازم هموارتر کرده و فرصت بیشتری را برای هر گونه بررسی فراهم کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی