ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حالت تاریک
وب و اینترنت

چگونه حالت تاریک یکپارچه را به تمام وبسایت‌های اینترنتی بیاوریم؟

با اینکه مرورگرهای محبوب همچون گوگل کروم و فایرفاکس به صورت رسمی از تم تاریک پشتیبانی می‌کنند، اما این تم فقط روی نواحی خاصی از مرورگر همچون نوار بوکمارک‌ها و نوار تب‌ها اعمال می‌شود و ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۳ دی ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

با اینکه مرورگرهای محبوب همچون گوگل کروم و فایرفاکس به صورت رسمی از تم تاریک پشتیبانی می‌کنند، اما این تم فقط روی نواحی خاصی از مرورگر همچون نوار بوکمارک‌ها و نوار تب‌ها اعمال می‌شود و متاسفانه روی صفحه سایت‌ها تغییری ایجاد نمی‌کند.

این مساله شاید برای کسانی که مایل هستند در زمان خواندن وبسایت‌های مختلف و وبگردی از زمینه تاریک سراسری استفاده کنند چندان جالب نباشد. به خصوص اینکه شب‌ها و زمانی که نور محیط کم است نور سفید پس‌زمینه صفحات وب می‌تواند به چشم‌ها آسیب زیادی وارد کند.

خوشبختانه برای رفع چنین مشکلی هم می‌توان از افزونه‌ها کمک گرفت؛ ابزاری که می‌توانند به معنای واقعی کلمه حالت تاریک یکپارچه را برایتان به ارمغان بیاورند تا دیگر نور سفید و آبی صفحات اینترنت چشمان شما را اذیت نکند.

در ادامه به معرفی چند مورد از این افزونه‌های کاربردی برای تاریک کردن یکپارچه صفحات وب خواهیم پرداخت. برخی از این افزونه‌ها فقط برای مرورگر گوگل کروم طراحی شده و برخی را می‌توانید روی سایر مرورگرهای دیگر مثل فایرفاکس، سافاری، اپرا و مایکروسافت اج هم استفاده کنید.

بروزرسانی: [این مطلب در تاریخ 23 دی 1398 به روز رسانی شده است.]

Dark Reader

حالت تاریک

قابل نصب روی: کروم، فایرفاکس و سافاری 

Dark Reader جزو افزونه‌هایی است که عاشقش می‌شوید. با نصب این افزونه رایگان در کروم، فایرفاکس یا سافاری حالت تاریک یکپارچه را در تمام وبسایت‌ها تجربه می‌کنید و به گزینه‌های شخصی‌سازی فراوانی دسترسی خواهید داشت.

افزونه Dark Reader به غیر از سوییچ بین حالت تاریک و روشن، اجازه می‌دهد که میزان روشنایی و کنتراست تصویر را هم تنظیم کنید. افکت‌های Sepia و Grayscale به عنوان دو فیلتر رنگی و سیاه و سفید هم در دسترس شما هستند و نکته عالی اینکه می‌توانید با ساخت یک لیست از وبسایت‌های دلخواه، فعالسازی خودکار حالت تاریک را فقط به آن‌ها محدود کنید.

بنابراین با هر بار بازدید دیگر نیازی به روشن و خاموش کردن سوییچ افزونه نخواهید داشت. یکی دیگر از خصوصیات جالب Dark Reader هم تغییر فونت نوشته‌هاست که خوشبختانه از فونت‌های فارسی هم پشتیبانی می‌کند.

دانلود و نصب Dark Reader

Midnight Lizard

قابل نصب روی: گوگل کروم و فایرفاکس

اگر تا به حال زیاد از مد تاریک استفاده نکرده‌اید و هنوز خیلی به سیاه شدن کامل پس زمینه وبسایت‌ها عادت ندارید شاید بهتر باشد افزونه Midnight Lizard را امتحان کنید. با این افزونه علاوه بر اینکه می‌توانید تم تاریک متداول را در دسترس داشته باشید امکان استفاده از طرح‌های رنگی مختلف را هم خواهید داشت.

Midnight Lizard نه تنها طرح‌های رنگی از پیش آماده‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد بلکه امکان شخصی‌سازی رنگ‌ها و ساخت طرح مد نظر خوردتان را نیز برای شما فراهم می‌کند. مثلا می‌توانید رنگ نوشته‌ها، لینک‌ها، حاشیه‌ها، عکس‌ها و البته بکگراند را به صورت مجزا تغییر دهید.

با این کار هم صفحه از سیاهی کامل و یکنواختی در می‌آید و هم می‌توان تمایز خوبی بین نوشته‌ها و پس‌زمینه برقرار کرد تا خواندن متن‌ها آسان‌تر شود. اگر هم نور آبی صفحه اذیتتان می‌کند می‌توانید فیلتر نور آبی یا همان blue light filter را فعال کنید.

دانلود و نصب Midnight Lizard

Lunar Reader

قابل نصب روی: گوگل کروم

این افزونه هم مثل دارک ریدر، تم تاریک را به تمام وبسایت‌ها و بخش‌های صفحات وب اعمال می‌کند. البته بعد از اعمال شدن تم تاریک به وبسایت مدنظر، طبیعی به نظر می‌رسد که بعضی رنگ‌های خاص در برخی نواحی وبسایت کمی دچار تغییر شوند.

با این افزونه هم می‌توانید پارامترهایی همچون روشنایی، کنتراست و grayscale وبسایت‌ها را به دلخواه خودتان تغییر دهید. یک قابلیت خوب دیگر که در لونار ریدر گنجانده شده امکان تغییر به حالت شبانه است که در این صورت افکتی زرد رنگ روی وبسایت اضافه می‌شود تا نور آبی صفحه چشم کاربر را اذیت نکند.

سایر قابلیت‌هایی که با لونار ریدر به آن‌ها دسترسی خواهید داشت عبارتند از ساخت بلک لیست و وایت لیست که عملکردی همچون قابلیت مشابه در دارک ریدر دارد، به علاوه امکان زمان‌بندی کردن که به شما این اجازه را می‌دهد تا زمان دقیق اعمال خودکار مد تاریک به مرورگرتان را تعیین کنید.

دانلود و نصب Lunar Reader

Turn Off the Lights

حالت تاریک

قابل نصب روی: گوگل کروم، سافاری، فایرفاکس، اپرا، مایکروسافت اج | اندروید | مک و ویندوز

افزونه Turn Off the Lights شاید مشهورترین محصول توسعه‌دهنده مستقل آن باشد. این افزونه حالت تاریک را فقط روی نقاطی از صفحه گسترش می‌دهد که نیازی به تمرکز رویشان ندارید. به عنوان مثال در یوتیوب، دور تا دور ویدیوی در حال پخش را تیره می‌کند تا ضمن تماشای متمرکز حواستان به اتفاقات پس‌زمینه هم باشد.

نکته خوب ماجرا اینجاست که برای دسترسی به این قابلیت، فقط به مرورگرها محدود نیستید. اپلیکیشن اندروید Turn Off the Lights هم می‌تواند همین کار را برایتان انجام بدهد.

حالت تاریک

به غیر از افزونه مرورگر و اپ موبایل، توسعه‌دهنده Turn Off the Lights محصولش را برای مک و ویندوز هم عرضه کرده که پیشرفته‌ترین امکانات را در خود دارند. به عنوان مثال نسخه ویندوز می‌تواند آخرین پنجره باز را روشن نگه داشته و بقیه را در پس زمینه تیره کند و فیلترهای رنگی جذاب روی صفحه بنشاند.

دانلود و نصب Turn Off the Lights

High Contrast

حالت تاریک

قابل نصب روی: گوگل کروم 

شاید کمی عجیب به نظر برسد، ولی مطمئنا کاربردهای خاص خودش را دارد. High Contrast افزونه‌ای است که خود گوگل آن را توسعه داده و در حال حاضر بیش از 600 هزار نفر آن را روی مرورگر کروم نصب کرده‌اند.

همانطور که از اسمش پیداست، High Contrast برای آنکه نوشته‌ها بهتر خوانده شوند با کنتراست آن‌ها بازی می‌کند. هر چند امکان معکوس کردن رنگ‌ها و سیاه و سفید کردن پس‌زمینه را هم دارد.

گاهی اوقات تعدد رنگ‌ها در یک صفحه اینترنتی، می‌تواند باعث حواس پرتی شما از نوشته‌ها شود. برای همین فیلترهای رنگی و سیاه و سفید High Contrast می‌توانند شما را متمرکز تر کرده و البته فشار روی چشم‌ها را به میزان زیادی کاهش بدهند.

دانلود و نصب High Contrast

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Reza Dark
    Reza Dark | ۲۳ دی ۱۳۹۸

    عالی بود اما مرورگر کروم خودش یه قسمت داره که تمام سایتا رو میشه باهاش مشکی کرد

  • H.b
    H.b | ۱۲ دی ۱۳۹۷

    اگه ممکنه تم تارک رو به دیجاتو باز گردانید لطفاً

    • عزراییل
      عزراییل | ۲۳ دی ۱۳۹۸

      دیجیاتو همین الانش هم حالت شبو داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی