ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با ۱۰ کمپانی با ارزش جهان آشنا شوید

همزمان با یک تریلیون دلاری شدن ارزش آلفابت، تصمیم گرفتیم تا نگاهی بیندازیم به ۱۰ کمپانی با ارزش جهان و ببینیم که بازار بورس چگونه می‌تواند بر سرنوشت اقتصادی میلیون‌ها انسان تاثیر بگذارد. در ادامه ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۴

همزمان با یک تریلیون دلاری شدن ارزش آلفابت، تصمیم گرفتیم تا نگاهی بیندازیم به ۱۰ کمپانی با ارزش جهان و ببینیم که بازار بورس چگونه می‌تواند بر سرنوشت اقتصادی میلیون‌ها انسان تاثیر بگذارد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

کمپانی آلفابت که در اصل کمپانی مادر گوگل نیز شناخته می‌شود، توانست در سال گذشته نمایش خوبی در بازار بورس به راه بیندازد. این کمپانی بدون اعتنا به حواشی مربوط به قانون‌گذاران در رابطه با بحث‌های حریم خصوص کاربران، توانست سهام خود را بالغ بر ۵۰ درصد افزایش دهد.

کمپانی اپل هم به عنوان اولین شرکت تریلیون دلاری، توانست با استراتژی‌های هوشمندانه خود، سالی درخشان را پشت سر بگذارد. پس از این کمپانی کالیفرنیایی، دومین شرکتی که به این دستاورد رسید، غول فروشگاه‌های اینترنتی یعنی آمازون بود، اما این کمپان با توجه به مشکلاتی که با قوانین تجارت‌های الکترونیکی پیدا کرد، در جایگاه پنجم این رده‌بندی قرار گرفته است.

در سال گذشته، مایکروسافت که به غول نرم‌افزاری ردموند نیز شهرت دارد، توانست ارزش خود را به یک تریلیون دلار برساند. با این حال مهمترین اتفاقی که در سال گذشته رخ داد، عمومی شدن سهام شرکت نفتی عربستان سعودی به نام آرامکو بود که نه تنها ارزش خود را به یک تریلیون دلار رساند، بلکه از آن هم فراتر رفت و به اولین شرکتی تبدیل شد که ارزشی بالغ بر ۲ تریلیون دلار دارد.

۱) آرامکو

کمپانی با ارزش جهان

کمپانی نفتی عربستان سعودی آرامکو یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های نفتی در جهان به شمار می‌رود. این کمپانی که در اواخر سال گذشته میلادی سهام خود را عمومی کرد، به یکباره به صدر لیست با ارزش‌‌ترین کمپانی‌های جهان صعود کرد. آرامکو با قیمت ۹ دلاری به ازای هر سهم، ۱.۸۴ تریلیون دلار در بازار ارزش‌گذاری شده است.

۲) اپل

کمپانی با ارزش جهان

دومین کمپانی با ارزش جهان که با ارزش‌ترین کمپانی تکنولوژی جهان هم به شمار می‌رود، سازنده آیفون است. این کمپانی با ۳۱۸.۷۳ دلار به ازای هر سهم، ارزش ۱.۴۰ تریلیون دلاری دارد. نکته مهم‌تر اینجاست که این کمپانی توانست ۱۰۰ درصد میزان سرمایه‌گذاری در شرکت را به سهام‌داران پس بدهد. به عبارتی ارزش این کمپانی با رشدی ۱۵۰ دلاری، در سال گذشته تقریبا ۲ برابر شده و از ۱۵۰ دلار به حدود ۲۸۰ دلار افزایش یافته است.

استراتژی‌های این کمپانی مبنی بر رقابت با غول‌هایی همچون نتفلیکس و دیزنی در بازار پخش محتوای آنلاین و همچنین ورود به پلتفرم‌های واقعیت افزوده، تنها چند مورد از دلایل افزایش سرسام‌آور سهام این کمپانی کالیفرنیایی است.

۳) مایکروسافت

کمپانی با ارزش جهان

غول نرم‌افزاری ردموندی دهه‌هاست که دنیای تکنولوژی را تحت سلطه خود قرار داده است. این کمپانی با ارزشی معادل ۱.۲۷ تریلیون دلار، در رده بندی با ارزش ترین کمپانی‌های جهان، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده و تنها در سال گذشته قیمت هر سهم آن با ۶۰ درصد افزایش به ۱۶۷ دلار رسیده است.

۴) آلفابت

کمپانی با ارزش جهان

آلفابت کمپانی مادر غول جستجوی اینترنتی گوگل است. این شرکت پس از بازسازی مدل تجاری گوگل در سال ۲۰۱۵ شکل گرفت و اکنون به چهارمین شرکتی تبدیل شده که ارزشی معادل یک تریلیون دلار دارد. در سال گذشته کمپانی آلفابت توانست رشد سهام ۴۹ درصدی ار تجربه کند و قیمت هر سهم خود را به ۱۴۵۰ دلار برساند.

باید دید پس از استعفای سرگی برین و لری پیج از مدیریت آلفابت و در دست گرفتن سکان هدایت این کمپانی توسط ساندار پیچای، چه آینده‌ای در انتظار این شرکت آمریکایی خواهد بود.

۵) آمازون

کمپانی با ارزش جهان

بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک، رشدی سرسام‌آور را در سال گذشته تجربه کرد و به لطف مدیریت مثال‌زدنی جف بزوس موسس این کمپانی که ثروتمندترین مرد جهان هم هست، توانست ارزش هر سهم خود را به ۱۸۶۴ دلار برساند. البته این کمپانی تنها توانست برای مدت کوتاهی در باشگاه تریلیون دلاری‌ها دوام بیاورد ولی با ارزش فعلی ۹۲۴ میلیارد دلاری، در رده‌بندی ۱۰ کمپانی با ارزش جهان در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

۶) فیسبوک

کمپانی با ارزش جهان

با تمام مشکلاتی که گریبان این کمپانی را در چند سال گذشته گرفته است، فیسبوک توانست ارزش سهام خود را ۵۰ درصد افزایش دهد و قیمت آن را به ۲۲۲ دلار برساند. البته زاکربرگ سختی‌های زیادی را در این مسیر متحمل شد. با این حال او توانست شرکتش را از رسوایی کمبریج آنالیتیکا بیرون بکشد و حتی مشکلات پیرامون بلند‌پروازی در بازار ارز دیجیتال را نیز پشت سر بگذارد.

باید دید این کمپانی ۶۳۳.۴۰ میلیارد دلاری در آینده چه برنامه‌ای دارد، زیرا محتمل‌ترین گزینه برای پیوستن به باشگاه تریلیون دلاری‌ها همین فیسبوک پرحاشیه است.

۷) علی بابا

کمپانی با ارزش جهان

این کمپانی که از آن به عنوان آمازون چین هم یاد می‌شود، یکی از غول‌های قابل احترام در صنعت تجارت الکترونیک به شمار می‌رود. علی بابا پس از ۵ سال که از عمومی شدن سهام آن در بازار بورس نیویورک می‌گذرد، توانسته ۴۰ درصد بر ارزش هر سهم خود اضافه کند و آن را به عدد ۲۲۷ دلار برساند. ارزش این کمپانی برخاسته از کشور اژدهای سرخ، ۶۱۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است.

۸) برکشایر هاتاوی

کمپانی با ارزش جهان

نام این کمپانی که با شخص وارن بافت گره خورده، آن را به بهشتی برای سرمایه‌گذران تبدیل کرده است. به دلیل شفافیت بالای این کمپانی در بازارهای مالی، توانسته رشد قابل ملاحظه‌ای در بازار بورس داشته باشد و بیش از ۴۰ درصد سود به سهام‌داران خود برساند. این کمپانی با ارزش ۵۶۲ میلیارد دلار، هشتمین کمپانی با ارزش جهان به شمار می‌آید.

۹) ویزا

کمپانی با ارزش جهان

ویزا، یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های مالی در دنیا به شمار می‌آید. این شرکت که از دل کالیفرنیا بیرون آمده با تکیه بر دیجیتالی کردن روش‌های پرداخت و متصل کردن تجارت و بازرگانی جهانی، به لیست ۱۰ کمپانی با ارزش جهان راه یافته است. در سال ۲۰۱۹ ویزا توانست ۴۰ درصد بر ارزش سهام خود بیفزاید و ارزش هر سهم را به ۲۰۴ دلار برساند. ویزا با ارزشی معادل ۴۴۱ میلیارد، انتظار دارد با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بازارهای دیجیتالی و همچنین با بروزرسانی‌های خدمات پرداختی خود، آینده‌ای روشن‌تر را برای سهام‌دارن رقم بزند.

۱۰) جی پی مورگان چیس

کمپانی با ارزش جهان

این شرکت بانکی که جزو فعال‌ترین شرکت‌های وال استریت نیز به شمار می‌رود، دهمین شرکت با ارزش جهان در سال ۲۰۱۹ لقب گرفته است. ارزش این کمپانی ۴۳۳ میلیارد دلار بوده و با توجه به سرمایه‌گذاری و توسعه تکنولوژی بلاک چین، انتظار می‌رود ارزش آن نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد. یکی دیگر از دلایلی که ما را نسبت به آینده این کمپانی امیدوار می‌کند، ارز دیجیتال جی پی مورگان است که سعی دارد با کمک تکنولوژی بلاک چین، حضوری قدرت‌مند در این بازار را تجربه کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • H. Soroush
    H. Soroush | ۱ بهمن ۱۳۹۸

    ارزش اسنپ و دیجیکالا چقدره؟

    • یحیی خالدی
      یحیی خالدی | ۳ بهمن ۱۳۹۸

      حدودا 300 میلیون دلار

      • یحیی خالدی
        یحیی خالدی | ۳ بهمن ۱۳۹۸

        نظر کارشناسی نیست ولی پارسال بود فک کنم که ارزش اسنپ 1 هزار میلیارد تومنی شد و دیجیکالا هم قبل از مارکت پلیس شدن 150 میلیون دلار ارزش گذاری شده بود و با توجه به رشد نسبی و وضعیت بازار میشه گفت الان همین حدودا ارزش دارن

مطالب پیشنهادی