ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا ویروس

سازمان بهداشت جهانی چگونه با اخبار جعلی ویروس کرونا مقابله می‌کند؟

کرونا ویروس یکی از جدیدترین معضلات جامعه جهانی است. این ویروس با تب شدید و ذات‌الریه کار خود را آغاز می‌کند و اگر از بیمار مراقبت نشود، جان خود را از دست می‌دهد. به همین ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

کرونا ویروس یکی از جدیدترین معضلات جامعه جهانی است. این ویروس با تب شدید و ذات‌الریه کار خود را آغاز می‌کند و اگر از بیمار مراقبت نشود، جان خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل، اخیرا با شیوع گسترده این ویروس در کشورهای دیگر به جز چین، راه‌کارهای نادرست، بی‌فایده و بعضا خطرناک به منظور درمان این بیماری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. از همین رو سازمان بهداشت جهانی به کمک شبکه‌های اجتماعی قصد دارد با اخبار جعلی مبارزه کند.

تلاش WHO

کرونا ویروس

شیوع کرونا ویروس باعث شد تا سازمان جهانی بهداشت (WHO) آن را به اینفودمی یا شیوع بی‌رویه اطلاعات بدل کند. این یعنی از پخش شدن اطلاعاتی که کرونا ویروس را توطئه چین علیه بشریت می‌دانند و برچسب سلاح بیولوژیکی به آن می‌زنند تا خوردن سیر، زنجبیل و حتی وایتکس (که بیشتر با نام بلیچ در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید) و استنشاق دود آتش و مواد محترقه (که با تنفس باروت باب شده بود).

همچنین اعداد و ارقام نادرست از کشته‌شدگان این ویروس که از ۱۰۰ هزار نفر نیز گذر کرده بود (آمار درست تا لحظه نگارش مطلب ۲۷۶۸ نفر). تمامی این اطلاعات باعث شد تا WHO برای مقابله با این اطلاعات نادرست تلاش کند. در این بین شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و تیک تاک نیز نقش بسزایی دارند.

اطلاعات نادرست باعث برانگیخته شدن احساسات غالب مانند ترس، تنفر و غافلگیری می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت تنها چند هفته پس از اعلام رسمی چین مبنی بر شیوع کرونا ویروس، برنامه‌ای تحت نام EPI-WIN راه‌اندازی کرده تا حقایق مربوط به بیماری‌های همه‌گیر مانند همین کرونا ویروس را به درستی و از کانال‌های معتبر و قابل اعتماد به دست عموم برساند. البته این اولین بحران سلامتی و بهداشتی جامعه جهانی نبود که با اطلاعات نادرست در فضای مجازی همراه می‌شد. اطلاعات غلط به صورت گسترده‌ای در زمانی همه‌گیری ابولا در فضای مجازی دست به دست شد.

چیزی که مسئولین را می‌ترساند، خود چین است. از جمعیت یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون نفری چین، ۸۲۸ میلیون نفر به اینترنت دسترسی دارند که به تنهایی ۲۱ درصد از جامعه ۳.۵ میلیاردی آنلاین را تشکیل می‌دهند. تصور کنید که اخبار جعلی و غلط مربوط به کرونا ویروس با چه سرعتی در این کشور پخش خواهد شد. اما دلیل این اتفاق چیست؟

کرونا ویروس

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ توسط محققین دانشگاه MIT صورت گرفت، مشخص شد که اطلاعات نادرست در شبکه اجتماعی توییتر، بیش از اخبار موثق دست به دست می‌شود. دلیل این امر به گفته محققین این است که اطلاعات نادرست باعث برانگیخته شدن احساسات غالب مانند ترس، تنفر و غافلگیری می‌شود که بازنشر آن‌ها را تسریع می‌کند.

دینامیکی که بر این قضیه حاکم است می‌تواند منجر به پخش اطلاعات نادرست در رابطه با کرونا ویروس شده و شیوع آن را وسیع‌تر از گذشته کرده و به آن کمک کند. بازنشر اطلاعاتی که هیچ مبنای علمی ندارد؛ مانند مالیدن روغن کنجد روی پوست برای جلوگیری از ورود کرونا ویروس به بدن. اگر اطلاعات نادرست تنها به بخشی از یک جامعه نفوذ کند و این بخش به جای عمل کردن به دستورات مراجع موثق (مانند شستن دست‌ها برای ۲۰ ثانیه با آب و صابون) به اخبار جعلی توجه کنند، نه تنها به پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس کمکی نکرده‌اند، بلکه به شیوع بی‌رویه، سریع‌تر و گسترده‌تر آن نیز دامن زده‌اند.

البته می‌توان مواضع سیاسی را نیز در این قضیه دخیل کرد. کشورهایی که با سیاست‌های چین مخالف هستند، می‌توانند با سوار شدن بر موج کرونا ویروس و پخش اطلاعات نادرست، به امید آغاز یک هرج و مرج عمومی و شورش علیه دولت در چین بنشینند. دکتر مارگارت بوردو (Margaret Bourdeaux) مدیر تحقیقات بهداشت دانشگاه هاروارد می‌گوید:

اطلاعات نادرست که مشخصا سیستم بهداشت یک جامعه و رهبرانی که در حال مبارزه با گسترش یک موقعیت اورژانسی هستند را هدف قرار می‌دهد، روشی برای نابودی، اختلال یا تضعیف آن سیستم بهداشت است.

برای مثال تنها به تلاش بات‌های روسی برای ترویج نزدن واکسن بیماری‌های کودکان در آمریکا بسنده می‌کنیم و قضاوت در این مورد را بر عهده خودتان می‌گذاریم. به همین دلیل است که WHO تنها راه مقابله با ترویج اطلاعات نادرست و غلط را در گفتن حقیقت می‌داند. اینجاست که پای شرکت‌های بزرگ و شبکه‌های اجتماعی به میدان باز می‌شود.

شرکت‌های بزرگ و شبکه‌های اجتماعی

کرونا ویروس

بر اساس گفته‌های یکی از کارمندان ارشد EPI-WIN، کارمندان شرکت‌ها، معتبرترین منبع دریافت اطلاعات را کارفرمایان خود می‌دانند. از همین رو WHO با لیست فورچون ۵۰۰ (Fortune 500) کنفرانس‌های متعدد تلفنی برگزار می‌کند و از رئسای این شرکت‌ها می‌خواهد سوالات متداول کارمندان در رابطه با کرونا ویروس را برای آن‌ها شرح دهند. آن‌ها سپس با دسته‌بندی این سوالات در بخش‌های بهداشت، سفر و توریسم، غذا و کشاورزی و کسب و کار، آن‌ها را در اختیار افراد متخصص قرار می‌دهند و پس از چند روز، پاسخ درست به سوالات را به مدیرعاملان این ۵۰۰ شرکت می‌دهند تا آن‌ها نیز پاسخ‌ها را با کارمندان خود در میان بگذارند.

شبکه اجتماعی توییتر مکررا مراجع معتبر مربوط به کرونا ویروس را در جستجوهای این ویروس نشان می‌دهد.

از آنجایی که این پاسخ‌ها از سمت مدیرعاملان و کارفرمایان به کارمندان ابلاغ می‌شود، احتمال پذیرفتن آن توسط کارمندان بیشتر خواهد شد و در نتیجه آن‌ها نیز با اطمینان خاطر آن را با خانواده و دوستانشان به اشتراک می‌گذارند. با این حال WHO تنها به این کار بسنده نکرده و با شرکت‌های تکنولوژیک مانند فیسبوک، گوگل، توییتر، پینترست، تیک تاک و همتایان چینی آن‌ها یعنی بایدو، تنسنت و سینا ویبو نیز همکاری نزدیکی دارد.

کرونا ویروس

دکتر تدروس ادهانوم قبریسوس (Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus) مدیر روابط عمومی WHO می گوید:

ما از آن‌ها [فیسبوک، گوگل و دیگران] خواستیم که اطلاعات غلط و نادرست کرونا ویروس را از پلتفرم‌‌های خود حذف کنند و به جای آن مراجع معتبر مانند WHO و CDC را ترویج کنند.

برای مثال شبکه اجتماعی توییتر مکررا مراجع معتبر مربوط به کرونا ویروس را در جستجوهای این ویروس نشان می‌دهد. این شبکه اجتماعی همچنین فعالانه در حال مبارزه با افراد و محتوایی است که جوانب احتیاط در رابطه با کرونا ویروس را تضعیف می‌کنند. شبکه اجتماعی فیسبوک اما با قدرت بیشتری در حال مبارزه با اخبار غلط مربوط به کرونا ویروس است.

در صورتی که در رابطه با کرونا ویروس در این شبکه اجتماعی جستجوی کنید، فیسبوک به شما پاپ آپی آموزشی در رابطه با مقابله با ویروس کرونا به زبان‌های مختلف و در کشورهای مختلف نشان می‌دهد. این پلتفرم همچنین در رابطه با تئوری‌های نادرست در رابطه با شیوع کرونا ویروس نیز مقابله کرده و به صورت مداوم آن‌ها را از پلتفرم خود حذف می‌کند.

راه‌کار نهایی

کرونا ویروس

با این حال پست نادرست در رابطه با این ویروس به سادگی می‌تواند از پلتفرمی به پلتفرم دیگر منتقل شود؛ یعنی فیسبوک آن را حذف کند، از توییر سر درمی‌آورد؛ توییتر آن را حذف کند، به یوتیوب می‌رسد و به همین منوال این داستان ادامه دارد. به همین دلیل است که نمی‌توان راه‌حل دائمی را برای آن پیدا کرد. تنها راه‌حلی که اکنون وجود دارد، فقط و فقط اعتماد به منابع موثق است.


در این مقاله تمامی منابع معتبر مانند سازمان جهانی بهداشت و مراجع مرتبط آن هایپرلینک شده‌اند تا در صورت نیاز به آن‌ها استناد کنید. همچنین برای آگاهی از آخرین وضعیت مبتلایان و قربانیان کرونا ویروس می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

در صورتی که احساس می‌کنید دچار تب شدید یا تنگی نفس هستید، هر چه زودتر به مراکز درمانی مراجعه کنید. می‌توانید آدرس این مراکز را با جستجوی کلمه «کرونا» در مسیریاب‌های ایرانی (نشان و بلد) پیدا کنید.

npr
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Akswho
    Akswho | ۸ اسفند ۱۳۹۸

    بدترین حالت اینه که ما هیچ رسانه فارسی درستی نداریم که بتونیم اطمینان کنیم بهش یکی میگه هست یکی میگه نیست اون یکی میگه پنجاه پنجاه مردم ایران بیشتر گیج شدن بدتر دارن ام اس میگیرن از استرس

    • کورش چایچی
      کورش چایچی | ۸ اسفند ۱۳۹۸

      برای پیشگیری سعی کنید از منابعی که توی همین مقاله اومده استفاده کنید. ماهم سعی می‌کنیم به عنوان رسانه فارسی، اخبار موثق رو در اختیارتون بگذاریم

  • Ali.T
    Ali.T | ۷ اسفند ۱۳۹۸

    با سلام. من رمزمو بازیابی کردم فقط اینو بنویسم که توی نسخه وبتون این تبلیغات کاشت مو خیلی فضای سایت رو بهم ریخته و از حالت طبیعی درش آورده و شاید کسی دیگه اینو بهتون نگه ولی مطمئن باشین تاثیر بدی روی مخاطبین میذاره. خود منکه بخاطر این تبلیغات هفته ای یکیبار سایتتون رو میبینم درصورتی که درحالت عادی روزی چندبار میدیدم سایتتون رو. اگر براتون مقدوره لطفا اطلاع رسانی کنین به مسئولش. با سپاس

    • کورش چایچی
      کورش چایچی | ۷ اسفند ۱۳۹۸

      سلام. حتما درمیون میذارم با بچه‌ها. مرسی از نظرت

مطالب پیشنهادی