ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اولین چیپست ۶ نانومتری
تکنولوژی

اولین چیپست ۶ نانومتری دنیا با مودم 5G معرفی شد

یکسال بعد از رونمایی اولین چیپست های ۷ نانومتری EUV (لیتوگرافی از طریق اشعه فرابنفش) حالا اولین چیپست مبتنی بر لیتوگرافی ۶ نانومتری دنیا رونمایی شده. این چیپست که Unisoc T7520 نام دارد قرار است توسط کارخانجات ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

یکسال بعد از رونمایی اولین چیپست های ۷ نانومتری EUV (لیتوگرافی از طریق اشعه فرابنفش) حالا اولین چیپست مبتنی بر لیتوگرافی ۶ نانومتری دنیا رونمایی شده. این چیپست که Unisoc T7520 نام دارد قرار است توسط کارخانجات TSMC به مرحله تولید انبوه برسد دارای تراکم ترانزیستوری ۱۸ درصد است و مصرف انرژی آن نسبت به نسل قبلی اش ۸ درصد پایین تر است.

پردازنده یا CPU مورد استفاده در این چیپست چهار هسته کورتکس A76 و چهار هسته A55 را در بر می گیرد (با کلاک هسته نامعلوم) و از یک پردازنده گرافیکی میان رده Mali-G57 در آن استفاده شده که از نمایشگر با رزلوشن های مختلف تا سقف 4K و بیشینه نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می کند.

از دیگر بخش های تشکیل دهنده این چیپست می توان به پردازنده تصویر یا ISP چهار هسته ای اشاره کرد که توانایی مدیریت سنسورهای تصویری ۱۰۰ مگاپیکسلی را دارد و برای پیکره بندی های چند دوربینه آماده سازی شده است. انرژی مصرفی پردازنده عصبی اختصاصی این چیپست نیز نسبت به نسل قبلی اش ۵۰ درصد کمتر شده است.

اولین چیپست ۶ نانومتری

اما جالب ترین نکته در مورد این تراشه مودم 5G آن است که همزمان از فرکانس های زیر ۶ گیگاهرتز و mmWave پشتیبانی می کند. در شبکه های mmWave روی وضعیت SA سرعت آپ لینک (آپلود) این مودم به ۳.۲۵ گیگابیت بر ثانیه می رسد.

به لطف مودم یکپارچه سازی شده با Unisoc T7520، مصرف انرژی آن ۳۵ درصد نسبت به چیپست هایی که به مودم اکسترنال نیاز دارند از جمله اسنپدراگون ۸۶۵ و اگزینوس ۹۹۰ پایین آمده است.

Unisoc، کمپانی سازنده این محصول اعلام کرده که فرایند تولید انبوه و ارسال T7520 همین امسال آغاز می شود و در نتیجه میتوان انتظار داشت که در سال جاری نخستین گوشی های بهره مند از اولین چیپست ۶ نانومتری دنیا به بازار عرضه شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی