ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

در آستانه سالروز جهانی، حقایقی جالب در مورد عدد پی

فردا مصادف است با ۱۴ مارس (ماه سوم میلادی) که به عنوان روز جهانی عدد پی نامگذاری شده است. در ادامه این مطلب قصد داریم چند حقیقت جالب را در مورد این روز و این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

فردا مصادف است با ۱۴ مارس (ماه سوم میلادی) که به عنوان روز جهانی عدد پی نامگذاری شده است. در ادامه این مطلب قصد داریم چند حقیقت جالب را در مورد این روز و این عدد با شما در میان بگذاریم.

پی چیست؟

پی نسبت محیط دایره به قطر آن است که تقریبا برابر با ۳/۱۴ می شود.

روز پی چیست؟

روز پی برابر است با ۱۴ مارس زیرا این تاریخ در ایالات متحده آمریکا به این ترتیب نوشته می شود: 3/14. اما اگر از عاشقان سینه چاک ریاضیات هستید باید این روز را در ساعت ۱:۵۹ صبح یا ظهر جشن بگیرید تا شش رقم اول اعشار عدد پی کامل شود: ۳/۱۴۱۵۹.

چهاردهم مارس همچنین مصادف است با روز تولد آلبرت اینشتین، نابغه ای که در کودکی کند ذهن لقب گرفته بود.

روز پی چطور شروع شد؟

لری شاو فیزیکدان در سال ۱۹۸۸ میلادی برای نخستین بار روز پی را برای تجلیل از این عدد و ریاضیات در موزه اکتشافات سانفرانسیسکو جشن گرفت. در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه ای این روز را به رسمیت شناخت.

چه کسی پی را اختراع کرده است؟

مفهوم ریاضی پی هزاران سال است که وجود دارد اما از دهه ۱۷۰۰ میلادی بود که این مفهوم از طریق حرف یونانی پی شناخته شد. گفته می شود یک واژه شناس به نام ویلیام جونز از سال ۱۷۰۶ میلادی از این حرف به جای عدد پی استفاده کرد اما لئونارد یولر ریاضیدان بود که باعث محبوبیت این حرف شد.

چرا پی اهمیت دارد؟

اگر ریاضیدان یا دانشمند نباشید احتمالش خیلی کم است که با این عدد روبرو شوید. اما پی در محاسبات ریاضیات، مهندسی، ساخت و ساز، فیزیک و اکتشافات فضایی اهمیت بالایی دارد.

آیا پی پایانی هم دارد؟

کارمند گوگل

عدد پی بی نهایت است. مقدار واقعی آن هیچگاه قابل محاسبه نیست و به نظر نمی رسد که پیرو الگوی خاصی هم باشد. سال گذشته یکی از کارمندان گوگل رکورد جهانی در محاسبه عدد پی را شکست و آن را تا ۳۱.۴ میلیون رقم اعشار محاسبه کرد. عدد پی تا رقم ده هزارم اعشار را میتوانید از این لینک ببینید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی