ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قابلیت ترک پد آیپد پرو چگونه کار می‌کند؟ [تماشا کنید]

همزمان با معرفی آیپد پرو جدید، اپل پشتیبانی از ترک پد و ماوس را نیز به تبلت‌های خود آورده است. کاربران می‌توانند به کمک مجیک کیبورد جدید ۳۰۰ یا ۳۵۰ دلاری، کیبورد یا ماوس بلوتوثی ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

همزمان با معرفی آیپد پرو جدید، اپل پشتیبانی از ترک پد و ماوس را نیز به تبلت‌های خود آورده است. کاربران می‌توانند به کمک مجیک کیبورد جدید ۳۰۰ یا ۳۵۰ دلاری، کیبورد یا ماوس بلوتوثی و عملا هر ترک پد دیگری، از این قابلیت استفاده کنند. نکته پشتیبانی از ترک پد اینجاست که اپل آن را برای آیپد و سیستم‌عامل iPadOS بهینه کرده است. در ادامه با نحوه کار این ویژگی جدید آشنا خواهیم شد.

سیستم‌عامل iPadOS برای انگشت و تعاملات بر پایه تاچ بهینه شده است. به همین دلیل نشان‌گر کوچکی که در ویندوز یا مک می‌بینیم، چندان به کار کاربران نمی‌آید و اپل آن را با کمی تغییر و با هدف بهینه‌سازی برای محیط آیپد، طراحی کرده است. این رویه در رابطه با اپل پنسل نیز صادق است و مانند استایلوس‌های دیگر، صرفا هدف اپ فروش یک قلم برای آیپد نبود.

آیپد پرو

اپل قرار است پشتیبانی از ترک پد و ماوس را همزمان با آپدیت iPadOS 13.4 در اختیار کاربران قرار دهد، اما با توجه به نسخه بتای عمومی این سیستم‌عامل می‌توان نگاهی نزدیک به پشتیبانی از ترک پد در آیپد پرو داشت. در ادامه چند نکته‌ای که در رابطه با این ویژگی می‌دانیم را با هم بررسی می‌کنیم:

  • نشان‌گر تنها زمانی نمایان است که واقعا به آن نیاز دارید: نشان‌گر وقتی نمایش داده می‌شود که شما به ترک پد یا ماس خود دست بزنید.
  • نشان‌گر یک دایره شفاف است: اپل می‌گوید این شکل به خوبی با محیط تاچ آیپد سازگار بوده و با هدف حداکثر تطابق با تاچ، طراحی شده است.
  • نشان‌گر می‌تواند بسته به محتوا، تغییر شکل دهد: دقیقا همانند ماوس ویندوز و مک که از یک پیکان به دست یا اشکال دیگر تغییر شکل می‌دهد، نشان‌گر آیپد نیز همین گونه است؛ البته با کمی تفاوت. برای مثال دایره شفافی که گفتیم، می‌تواند تغییر شکل دهد و به یک مربع تبدیل شود.

گیف زیر بهتر می‌تواند تغییرات نشان‌گر آیپد در شرایط مختلف را نشان دهد:

آیپد پرو

البته همچنان می‌توانید کار‌هایی که از یک ماوس انتظار دارید را انجام دهید. مثلا می‌توانید با ژست حرکتی «پینچ» تصاویر را بزرگ‌نمایی کنید یا یک ستون را در اکسل انتخاب کنید. همچنین کپی کردن متون و پیست کردن آن نیز بسیار ساده‌تر از ژست‌های حرکتی است که اپل همزمان با iOS 13 معرفی کرد. ژست‌های حرکتی برای ناوبری سیستم‌عامل نیز به قوت خودش باقیست و تقریبا مشابه مک عمل می‌کند.

این ژست‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • حرکت دادن نشان‌گر به پایین نمایشگر برای نمایان شدن داک
  • کلیک روی آیکن وضعیت برای نمایان شدن کنترل سنتر
  • حرکت نشان‌گر به سمت راست نمایشگر برای نشان دادن قابلیت اسلاید اوور
  • رفتن به خانه با سوایپ کردن به کمک ۳ انگشت
  • باز کردن منو مولتی تسک با سواپ به کمک ۳ انگشت و نگه داشتن انگشت‌ها در میانه راه
  • تعویض برنامه‌ها با سوایپ ۳ انگشتی به چپ و راست
  • تعویض برنامه‌های اسلاید اوور به کمک ۳ انگشت و زمانی که نشان‌گر روی برنامه اسلاید اوور قرار داد (قابلیت شماره ۳)

همچنین بسیاری از قابلیت‌های دیگر نیز وجود دارد که توسعه‌دهندگان می‌توانند آن‌ها را در برنامه‌ها خود پیاده کنند. البته این‌ها قابلیت‌های زیادی است که باید همواره به یاد داشته باشید، ولی به صورت کلی از مک و ویندوز بیشتر نیست. کریگ فدریکی، مدیر ارشد نرم‌افزار اپل به بهترین شکل این قابلیت‌ها را توضیح می‌دهد:

کاربردی بودن ویژگی‌های زیر به زودی و با منتشر شدن نسخه‌های بتای iPadOS 13.4 مشخص می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد اپل وقت زیادی صرف کرده تا این قابلیت را به صورت اختصاصی و از پایه برای آیپد بهینه کند و در نتیجه آیپد پرو هم بهترین سخت‌افزار برای نشان دادن این قابلیت‌هاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی