ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریخ نورد کنجکاوی چگونه از خود سلفی می گیرد؟ [تماشا کنید]

از میان چهار خودروی مریخ نوردی که به سطح سیاره سرخ فرستاده شده، در حال حاضر تنها یکی از آنها فعال بوده و به گشت زنی روی مریخ می پردازد. این خودرو یا به عبارت ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

از میان چهار خودروی مریخ نوردی که به سطح سیاره سرخ فرستاده شده، در حال حاضر تنها یکی از آنها فعال بوده و به گشت زنی روی مریخ می پردازد. این خودرو یا به عبارت بهتر آزمایشگاه سیار بسیار مدرن، کنجکاوی (به انگلیسی Curiosity) نام داشته و در سال 2012 روی سطح مریخ فرود آمده است.

کنجکاوی ابعادی مشابه با یک خودرو دارد و به لحاظ توانایی های حرکتی و قابلیت ها می توان آن را یکی از بهترین و پیشرفته ترین خودروهای ساخت بشر توصیف کرد. به واسطه همین توانایی ها، کنجکاوی چندی پیش با بالا رفتن از یکی از پر شیب ترین دامنه های مریخ موفق به ثبت رکورد جدیدی شد.

مریخ نورد کنجکاوی چگونه از خود سلفی می گیرد

این رکورد در طول ماموریتی جدید که از ابتدای ماه مارس آغاز شده، در منطقه ای به نام Mount Sharp با شیب 31 درجه به ثبت رسیده است. البته ذکر این نکته ضروری است که پیش تر مریخ نورد فرصت (به انگلیسی Opportunity) در سال 2016 به رکورد حرکت در شیب 32 درجه دست پیدا کرده است.

اما نکته جالب اینکه قبل از آغاز ماموریت جدید، کنجکاوی 86 عکس مختلف را به زمین ارسال کرده؛ حال ناسا با ترکیب این عکس ها یک سلفی بسیار جالب و به یادماندنی از کنجکاوی را خلق نموده که در زیر می توانید آن را مشاهده کنید. به گفته ناسا در این عکس مریخ نورد مذکور در نقطه ای که 3.4 متر پایین تر از نقطه اوج صعود است، حضور دارد.

مریخ نورد کنجکاوی چگونه از خود سلفی می گیرد

برای افرادی که دوست دارند بدانند مریخ نورد کنجکاوی چگونه از خود سلفی می گیرد، ناسا اخیرا ویدیویی جالب منتشر کرده و به این سوال پاسخ داده است. داگ الیسن (Doug Ellison) اپراتور دوربین در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) در این باره گفته:

ما فکر کردیم بهترین روش برای تشریح چگونگی امر، این است که به خودروی مریخ نورد اجازه دهیم خودش فرایندهای مربوطه را نشان دهد.

شایان ذکر است اگر ویروس کرونا بیش از این برنامه های بشر را به هم نزند، سال آینده یک خودروی مریخ نورد دیگر با نام Perseverance (به معنای پشت کار و استقامت) به کنجکاوی ملحق خواهد شد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sajadparvini
    sajadparvini | ۸ فروردین ۱۳۹۹

    ماهم کماکان پراید رو با قدرت تولید میکنیم

مطالب پیشنهادی