ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

پوشش‌ سرامیکی چگونه خودرو شما را تمیز نگه داشته و استحکام رنگ بدنه را افزایش می‌دهد؟

اگر شما نیز یکی از طرفداران حفظ تمیزی و براقیت نمای بیرونی خودرو هستید، احتمالا تاکنون نام پوشش سرامیکی به گوشتان خورده است. پوشش سرامیکی به عنوان لایه محافظ رنگ خودرو عمل می‌کند؛ چیزی شبیه ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

اگر شما نیز یکی از طرفداران حفظ تمیزی و براقیت نمای بیرونی خودرو هستید، احتمالا تاکنون نام پوشش سرامیکی به گوشتان خورده است. پوشش سرامیکی به عنوان لایه محافظ رنگ خودرو عمل می‌کند؛ چیزی شبیه به واکس پولیش اما با ماندگاری بالا.

به عنوان یک پلیمر مایع، پوشش سرامیکی با رنگ خودرو پیوند برقرار کرده و فرماندهی خط مقدم نبرد با عوامل مخرب نظیر خراش‌ها، کثیفی‌ها،‌ آب، گل و... را بر عهده می‌گیرد. این ماده که بر پایه رزین یا کوارتز ساخته شده است، از فناوری نانو به منظور تشکیل یک لایه نازک روی سطح رنگ خودرو و قرار گرفتن بین منافذ ریز آن استفاده می‌کند.

مایع موجود در پوشش سرامیکی به سرعت تبخیر شده و یک لایه بسیار ظریف در سطح خارجی باقی می‌گذارد. به منظور حصول یک ظاهر درخشان، پیش از اعمال پوشش سرامیکی، رنگ ماشین نباید بیش از بیش از حد نازک و دارای عیب و نقص باشد؛ به معنای دیگر سطح رنگ باید از ضخامت کافی برخوردار بوده و کاملا تمیز شود، وگرنه پوشش سرامیکی کثیفی‌ها و سایر عوامل مضر را در خود حفظ می‌کند که در این صورت پاک کردن آن‌ها کار بسیار دشواری خواهد بود.

پس از آن که پوشش سرامیکی به درستی روی سطح بدنه اتومبیل اعمال شد، چهار مزیت برای ظاهر خودرو به دنبال خواهد داشت. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا از آن چهار مزیت پوشش‌های نانوسرامیک آگاهی یابید.

  1. افزایش طول عمر رنگ بدنه

برخی از مالکان پوشش‌های سرامیکی را به منظور محافظت از رنگ بدنه اتومبیل خود به کار می‌برند. طول عمر پوشش‌های محافظ رنگ بسته به برند سازنده، یک تا سه سال خواهد بود؛ برخی از برندهای باکیفیت تا ۵ سال روی بدنه دوام خواهند آورد و قادر به حفاظت از رنگ اتومبیل خواهند بود. همچنین میزان درخشندگی و برّاقیتی که پوشش‌های سرامیکی روی بدنه ایجاد می‌کنند نسبت به سایر پوشش‌ها نظیر واکس و... بیشتر خواهد بود. البته مدت زمان اعمال پوشش سرامیکی روی بدنه خودرو طولانی‌تر از سایر موارد است، چرا که به تمیزکاری کامل بدنه و عاری ساختن آن از کوچکترین آلودگی‌ها نیاز است.

  1. پوشش سرامیکی همانند یک لایه محافظ عمل می‌کند

پوشش سرامیکی می‌تواند به عنوان یک پوسته محافظ در برابر طیف وسیعی از عوامل مخرب عمل کند.

آب: پوشش‌های سرامیکی به دلیل آب‌گریز بودن، بدنه خودرو را در برابر آب و رطوبت جمع‌شونده روی سطح بدنه محافظت می‌کند.

مواد شیمیایی: برخی مواد شیمیایی نظیر: ترکیبات فضولات پرندگان، شوینده‌ها، بنزین، روغن ترمز، واکس کفش، خمیر اصلاح و...، می‌توانند برای رنگ بدنه بسیار مضر باشند. پوشش سرامیکی قادر است از رنگ خودرو در برابر این عوامل مضر محافظت کرده و مانع از صدمه دیدن آن شود.

پرتو uv: اشعه فرابنفش خورشید موجب اکسیده شدن و آسیب دیدن رنگ بدنه خودرو می‌شود؛ همچنین می‌تواند به فرایند زنگ‌زدگی بدنه سرعت بخشد. پوشش سرامیکی قادر است از ظاهر خودرو در برابر اشعه خورشید محافظت کرده و آن را تازه‌تر از آنچه که هست نشان بدهد.

خراش: لازم به ذکر است که پوشش‌های سرامیکی به طور کامل ضدخش نیستند بلکه در برابر وارد آمدن خط و خراش از خود مقاومت نشان می‌دهند. با این حال هنوز هم می‌توانند در برابر آسیب‌های وارده از سوی شاخه‌های گیاهان، برخورد سطحی اجسام و...، مقاومت کنند. لازم به ذکر است که این پوشش‌ها از توانایی مقاومت در برابر سنگریزه‌هایی که در جاده به سمت بدنه خودرو به ویژه درب کاپوت پرتاب می‌شوند، برخوردار نیستند.

  1. خودرو برای مدت طولانی‌تری تمیز می‌ماند

پوشش سرامیکی باعث می‌شود تا انواع کثیفی و آلودگی‌ها به جای آن که به بدنه بچسبند و رنگ را مخدوش سازند، به راحتی از سطح جدا شوند؛ بنابراین بدنه خودرو تمیزتر به نظر می‌رسد، چرا که آلودگی‌ها مدت زیادی نمی‌توانند روی آن دوام بیاورند. البته این به آن معنا نیست که خودرو احتیاج به شستشو پیدا نخواهد کرد بلکه در صورت اعمال پوشش سرامیکی روی بدنه اتومبیل، دیگر نیاز نیست مرتب و در بازه‌های زمانی کوتاه به شستشوی اتومبیل خود بپردازید.

  1. ارتقاء کیفیت ظاهری رنگ‌آمیزی

بدنه خودروهای پوشش داده شده با ترکیبات سرامیکی دارای درخشندگی بیشتری بوده و مدت طولانی‌تری شبیه به یک خودرو نو به نظر خواهند رسید. همچنین پوشش سرامیکی قادر است رنگ‌آمیزی خودروهای صفرکیلومتر را براق‌تر و بادوام‌تر سازد و بر طول عمر آن بیفزاید. بدین ترتیب اتومبیل برای مدت زمان طولانی‌تری نو به نظر خواهد رسید.

پوشش سرامیکی

در پایان پس از بررسی مزایای پوشش‌های سرامیکی دو نکته باقی می‌ماند: یکی مدت زمان اعمال پوشش روی بدنه و دیگری هزینه انجام این کار. مدت اعمال پوشش به مهارت شما و یا کسی که برای این خدمت به کار گرفته‌اید، بستگی دارد. هزینه آن نیز معمولا برای یک کار حرفه‌ای حدود ۵۰۰ دلار (در ایالات متحده) خواهد بود ولی شما می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید. همچنین هزینه کیت‌های پوشش سرامیکی نیز بین حدود ۲۰ تا ۱۵۰ دلار متفاوت است.

در ایران نیز کیت نانوسرامیک حدود 150 هزار تا 1.500 میلیون تومان قیمت دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی قنبری
    علی قنبری | ۱۴ فروردین ۱۳۹۹

    ماشینی که رنگ بدنش رفته چی ؟ این ریکاوری رنگ که میگن همین سرامیکی هست؟

مطالب پیشنهادی