ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

روش صحیح نگهداری از خودرو در شرایط قرنطینه

احتمالا طی این روزها که بسیاری از مردم جهان در قرنطینه به سر می‌برند و یا با محدودیت تردد در جامعه مواجه هستند، شما هم دارای خودرویی هستید که بلا استفاده در پارکینگ منزل پارک ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

احتمالا طی این روزها که بسیاری از مردم جهان در قرنطینه به سر می‌برند و یا با محدودیت تردد در جامعه مواجه هستند، شما هم دارای خودرویی هستید که بلا استفاده در پارکینگ منزل پارک شده و مدت‌هاست که تایرهای آن سطح زبر آسفالت خیابان را لمس نکرده است.

به دلیل شیوع بیماری کرونا و یا مسافرت‌های طولانی بدون خودرو، موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند منجر به بلا استفاده ماندن اتومبیل شود. باید بدانید که خودروها چنین وضعیتی را اصلا دوست ندارند.

شاید تصور کنید که خودرو در چنین شرایطی احتیاج به نگهداری خاصی ندارند اما باید به اطلاع برسانیم که این طرز تفکر کاملا اشتباه است. چه خودرو جدید باشد یا قدیمی، اتومبیل‌های متوقف شده در پارکینگ نیاز به نگهداری منظم و یا چکاپ‌های گاه و بیگاه دارند تا از بروز مشکلات جدی در زمان به کارگیری مجدد آنها پیشگیری به عمل آید

. آقای «استیون گرین اسپن» مدیر آموزشی انستیتو فنی بین‌المللی نکاتی را در زمینه نگهداری از خودروهای کم‌کار و متوقف شده در پارکینگ گوشزد کرده است که در اینجا اهم آنها را به اطلاع شما مخاطبان گرامی می‌رسانیم. لطفا با دیجیاتو همراه باشید.

نگهداری از تایرها

فشار باد تایرها را به طور منظم چک کنید و آنها را با استفاده از استانداردهای شرکت سازنده مطابقت دهید. باد تایرها در طول زمان کم می‌شود؛ البته این مشکل در تایرهای پر شده با نیتروژن کمتر به وجود می‌آید. همچنین امکان صاف شدن بخشی از تایر که برای مدت طولانی در تماس با سطح زمین قرار گرفته، وجود دارد.

خودرو

بنابراین لازم است گاهی اوقات خودرو را کمی جابجا کنید تا بخش‌های دیگری از لاستیک‌ها روی سطح زمین قرار گیرند. همچنین با استفاده از جک‌های بالابر می‌توانید مقداری از فشار وارد بر رینگ‌ها را کاهش دهید. اگر تایرها کهنه هستند، حواستان به ترک‌های ریز و پوسته‌پوسته شدن تایر باشد.

مضاف بر این اگر تایرها در معرض نور خورشید قرار دارند، با استفاده از کاور روی آنها را بپوشانید تا در معرض اشعه مخرب uv قرار نگیرند. به طور کل، پیش از شروع حرکت با خودرو تایرها را به کلی مورد بازرسی قرار دهید.

چه زمانی باید روغن ماشین تعویض شود؟

اگر از خودرو استفاده نمی‌کنید باید بدانید که کیفیت روغن موتور به خاطر نوسانات دمایی تقلیل خواهد یافت. برای خودرویی که به طور مداوم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد لازم است تا بازه تعویض آن را از حالت پیمایشی به زمانی تغییر دهید؛ در این حالت بهتر است هر شش ماه روغن موتور را تعویض کنید، حتی اگر مسافت پیموده شده آن بسیار کمتر از جدول زمان‌بندی ارائه شده از سوی کارخانه سازنده باشد.

همچنین اگر پیشرانه در طی مدت زمان نسبتا طولانی هرگز استارت نخورده است، پیشنهاد می‌شود پیش از روشن کردن موتور روغن آن تعویض گردد تا هر گونه ذرات رطوبت از موتور دور شود.

سوخت اتومبیل تا چه زمانی سالم باقی خواهد ماند؟

اگر قرار است خودرو برای مدت طولانی در مکانی پارک شود بهتر است ابتدا باک سوخت آن را پر کنید تا از میعان رطوبت موجود در فضای خالی باک و ورود آب حاصل به سوخت درون مخزن جلوگیری شود. اگر باک بنزین پر باشد می‌توان محتویات آن را تا ۶ ماه نگهداری کرد و سپس آن را مصرف نمود. گازوئیل نیز حداکثر تا یک سال قابل نگهداری خواهد بود. افزودن مکمل‌ها می‌توانند به طول عمر سوخت کمک کنند اما اگر قرار است از خودرو برای مدت زمان بسیاری استفاده نشود، بهتر است باک سوخت را به طور کامل خالی کنید.

توجه: خالی کردن باک بسیار خطرناک است و باید حتما تحت شرایط ایمن و استاندارد صورت بپذیرد! سوخت خالی شده نیز باید به مصرف برسد و یا به طور ایمن و بهداشتی امحا شود. از انبار کردن سوخت در پارکینگ منزل اکیدا خودداری کنید!

تسمه‌ها و کاسه‌نمدهای موتور چقدر دوام می‌آورند؟

تسمه‌ها و تمامی قطعات لاستیکی موجود در زیر درپوش موتور نهایت یک روز خراب می‌شوند اما زمان این امر بسیار متنوع و وابسته به شرایط مختلف است. تسمه‌ها و کاسه‌نمدها می‌توانند مدت بسیار طولانی سالم بمانند اما بلااستفاده ماندن این قطعات ممکن است مشکلاتی را در پی داشته باشد.

قطعات لاستیکی در صورت عدم بکارگیری، زودتر خشک و شکننده می‌شوند و این امر منجر به نشتی روغن و ضعیف شدن تسمه‌ها می‌شود. توصیه می‌کنیم این قطعات قبل و بعد از پارک طولانی مدت خودرو به طور کامل چک و در صورت نیاز تعویض شوند.

 چگونه باتری خودرو را سالم نگه داریم؟

حفظ  سلامت باتری بستگی به این مورد دارد که آیا خودرو گاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا در تمام مدت بلااستفاده در پارکینگ خاک می‌خورد. اگر خودرو هر از گاهی روشن می‌شود یا بعضا به حرکت درمی‌آید و با آن رانندگی می‌کنید، باتری نیاز به نگهداری و مراقبت خاصی نخواهد داشت.

خودرو

رانندگی کوتاه به اندازه‌ای که دمای روغن را افزایش داده و رطوبت آن را تبخیر کند برای حفظ سلامت باتری و روغن کافی به نظر می‌رسد. اما اگر روشن کردن موتور ممکن نیست، می‌توانید با استفاده از یک شارژر در دوره‌های زمانی مختلف به شارژ باتری بپردازید.

همچنین در طی مدت پارک طولانی مدت خودرو بهتر است از ترمز دستی استفاده نکنید و به جای آن جور دیگری خودرو را در جای خود تثبیت سازید؛ استفاده از کاور نیز می‌تواند در حفظ کیفیت رنگ بدنه موثر باشد. همچنین پیش از روشن کردن خودرو مراقب موش‌ها و جوندگانی که ممکن است وارد محفظه موتور شوند باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی