ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

انگشت کووید، احتمالا جدیدترین نشانه ابتلا به ویروس کرونا است

بسیاری از بیماران کووید ۱۹ فقدان حس بویایی، چشایی و قرمزی چشم را تجربه کرده‌اند. حال پزشکان می‌گویند قرمزی و ملتهب شدن انگشتان دست و پا هم احتمالاً نشانه دیگری از ابتلا به این بیماری ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

بسیاری از بیماران کووید ۱۹ فقدان حس بویایی، چشایی و قرمزی چشم را تجربه کرده‌اند. حال پزشکان می‌گویند قرمزی و ملتهب شدن انگشتان دست و پا هم احتمالاً نشانه دیگری از ابتلا به این بیماری است.

این حالت که توسط پزشکان پوست «انگشت کووید» (COVID toes) نامگذاری شده، می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به بیماری کووید ۱۹ باشد. بیش از ۲۰۰ مورد از بروز مشکلات پوستی در بیماران کووید ۱۹ به آکادمی درماتولوژی آمریکا گزارش شده که در حدوداً نیمی از آن‌ها به ملتهب شدن انگشتان دست و پا (شبیه سرمازدگی) اشاره شده است.

«Esther Freeman»، پزشک پوست و همه‌گیرشناس از بیمارستان عمومی ماساچوست که در حال تحقیق در مورد انگشت کووید است، می‌گوید در صورت مشاهده این زخم‌ها باید به پزشک مراجعه کرد و اگر او دلیل خاصی برای ظاهر شدن آن‌ها پیدا نکرد، باید آزمایش کرونا انجام داد.

انگشت کووید نشانه احتمالی ابتلا به کرونا

«Freeman» می‌گوید در حال حاضر علت اصلی ظاهر شدن این زخم‌ها مشخص نیست، اما جامعه پزشکی چندین فرضیه سازی کرده است. ویروس کرونا سبب ملتهب شدن تمام بدن می‌شود و احتمالاً یکی از دلایل ظاهر شدن زخم‌ها همین است. دلیل دیگر اینکه ویروس کرونا بیمار را به «واسکولیت» (Vasculitis) دچار می‌کند که در این حالت دیواره رگ‌های خونی ملتهب می‌شوند. ممکن است این زخم‌ها به خاطر لخته شدن خون در رگ‌های پوستی هم ظاهر شوند.

«Ilan Schwartz» متخصص بیماری‌های واگیردار از کانادا با اشاره به اینکه انگشت کووید می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به بیماری کووید ۱۹ باشد، می‌گوید هنوز قضاوت قطعی در این مورد زود است و باید تحقیقات بیشتری انجام شوند. او چندین تصویر از این زخم ها در توییتر خود قرار داده است.

«Lindy Fox»، پروفسور درماتولوژی از دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو می‌گوید ظاهراً زخم شدن و ملتهب شدن انگشتان، بیشتر در بیماران جوان تر دیده شده و بسیاری از آن‌ها سالم بوده‌اند و نشانه دیگری از بیماری را نداشته‌اند.

ملتهب شدن انگشتان می‌تواند به دلیل زندگی در مناطق سردسیر هم رخ دهد، اما مشاهده این زخم‌ها در کشورهایی مثل ایتالیا و اسپانیا که جزو کشورهای سردسیر به شمار نمی‌روند، سبب شده تا پزشکان این زخم‌ها را به عنوان یکی از نشانه‌های ابتلا به بیماری کووید ۱۹ قلمداد کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی