ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اخبار جهان خودرو؛ از سود 1.5 میلیاردی تک فروشی فراری تا شکست فروش کیا استینگر

طبق روالی که از چند ماه پیش در دیجیاتو آغاز کرده ایم، در این مطلب بر مهم ترین اخبار صنعت خودروی جهان در روزهای اخیر، نگاهی گذرا خواهیم داشت. اگر این موضوع برای شما مخاطبین ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

طبق روالی که از چند ماه پیش در دیجیاتو آغاز کرده ایم، در این مطلب بر مهم ترین اخبار صنعت خودروی جهان در روزهای اخیر، نگاهی گذرا خواهیم داشت. اگر این موضوع برای شما مخاطبین گرامی مفید و جذاب است، دعوت می کنیم با ادامه مطلب همراه ما باشید.

اخبار برگزیده این هفته را از سود سرشار فراری از هر خودرویی که به فروش می رساند، آغاز می کنیم. طبق آمار این کمپانی ایتالیایی در سال گذشته 10,131 دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده و هر دستگاه دقیقا برابر با 86,369 یورو (معادل 94,474  دلار) سودآوری داشته است. این رقم در مقایسه با سال 2018 اندکی افت کرده، چرا که در آن سال فراری از هر خودرو 86,801 یورو (معادل 94,947 دلار) سود به دست آورده بود. با وجود افت سود، کمپانی مادر یعنی فیات اعتقاد دارد فراری به خوبی توانسته خود را با تکنولوژی های جدید و تغییرات بازار وفق داده و از لحاظ بازاریابی موفق عمل کند.

اخبار خودرو

برای مقایسه بد نیست بدانید خودروساز بزرگی مثل ب ام و برای دستیابی به سودی مشابه با فراری، باید 30 دستگاه از محصولاتش را بفروشد. فولکس واگن و مرسدس بنز نیز در صورت فروش 56 و 67 دستگاه از مدل های مختلف خود به سودی مشابه می رسند. فورد و نیسان هم به ترتیب با فروش 908 و 928 خودرو سودی هم تراز با فراری کسب می کنند.

سال 2019 برای فراری بسیار خوش یمن بود. این شرکت برای اولین بار موفق شد بیش از ده هزار خودرو به فروش رسانده و درآمدی بالغ بر 3.76 میلیارد یورو کسب کند؛ این رقم نسبت به سال 2018 برابر با 10.1 درصد رشد داشته است. اروپا، خاورمیانه و آفریقا بازارهای اصلی فراری را تشکیل می دهند.

دومین خبر انتخابی به شرکت AIWAYS مربوط می شود. این استارتاپ چینی که مقر آن در شانگهای واقع شده، در حال توسعه یک ربات مخصوص شارژ اتومبیل های برقی به نام  CARL است. ربات CARL از شارژ سریع پشتیبانی نموده و امکان فراخوانی آن از طریق اپلیکیشن اختصاصی وجود دارد.

آنطور که شرکت AIWAYS می گوید این ربات قادر است به طور خودکار و از طریق GPS اتومبیل ها را پیدا کرده و آنها را شارژ کند. CARL در دو ظرفیت 30 و 60 کیلووات ساعتی ساخته می شود. با توجه به پشتیبانی از شارژ سریع این ربات در عرض 50 دقیقه تا 80 درصد از ظرفیت باتری یک خودروی الکتریکی را شارژ می کند. بد نیست اشاره کنیم پیش از این فولکس واگن نیز ایده مشابهی را معرفی کرده بود.

در خبر سوم از چین به یونان می رویم، جایی که یک شرکت تازه تاسیس به نام Spyros Panopoulos مدعی تولید یک ابر اتومبیل خارق العاده شده است. این ابر اتومبیل فعلا با عنوان «پروژه هرج و مرج» (Project Chaos) شناخته شده و گفته می شود تا 3000 هزار اسب بخار قدرت خواهد داشت؛ بله درست خواندید، سه هزار اسب بخار!

نیروبخش این خودرو یک موتور 4 لیتری V10 توئین توربو خواهد بود. میل بادامک تیتانیومی، سوپاپ های اینکونل و پیستون و شاتون های چاپ سه بعدی از جمله ویژگی های جالب این موتور به شمار می روند. در حالت استاندارد این موتور می تواند تا 11 هزار دور در دقیقه دور گرفته و 2000 اسب بخار قدرت تولید کند. اما در صورت سفارش پیستون های سرامیکی، شاتون های فیبرکربنی و چند آپشن دیگر امکان افزایش قدرت به 3000 اسب بخار و دور موتور به 12 هزار وجود دارد.

اگر این ارقام در دنیای واقعی تحقق یابد، می توان حدس زد که ابر خودروی یونانی ها شتابی زیر 2 ثانیه داشته و برای محصولات شرکت هایی مثل بوگاتی و کوئنیگزگ کاملا دردسرساز خواهد بود. این ابرخودرو سال آینده در نمایشگاه خودروی ژنو پرده برداری خواهد شد.

چهارمین خبر برگزیده روزهای گذشته به دستیابی تویوتا RAV4 به رکورد فروش 10 میلیون دستگاه ارتباط دارد. فروش این شاسی بلند پرطرفدار 26 سال قبل آغاز شده و از آن تاریخ تاکنون، تویوتا پنج نسل از RAV4 را راهی بازار کرده است. ابتدا قرار بود تویوتا ماهانه 4500 دستگاه از RAV4 را تولید کند، اما دریافت 8 هزار سفارش در همان ماه نخست کمپانی ژاپنی را به تجدیدنظر در برنامه های خود مجبور کرد.

نام تویوتا RAV4 از عبارت Recreational Active Vehicle with Four-wheel drive برگرفته شده که به معنای خودروی فعال تفریحی با 4 چرخ محرک است. در حال حاضر RAV4 یکی از پرفروش ترین محصولات تویوتا و یکی از محبوب ترین کراس اوورهای دنیا به شمار می رود. طبق آمار سال گذشته ژاپنی ها موفق به فروش 130 هزار دستگاه RAV4 شده اند.

پنجمین خبر باز هم با تویوتا در ارتباط است. بالاخره پس از مدت ها گمانه زنی این شرکت از نسخه کراس اوور یاریس رونمایی کرد، البته از لحاظ ظاهری این نسخه بسیار متفاوت از برادر هاچبک خود بوده و شباهت چندانی با آن ندارد. به گفته تویوتا، چهره یاریس کراس حاصل همکاری استودیوهای ژاپنی و اروپایی این کمپانی است. از نظر ابعاد یاریس کراس با 4,180 میلی متر طول و 1,765 میلی متر عرض در کلاسی پایین تر از CH-R قرار می گیرد.

تویوتا یاریس کراس را در دو نسخه بنزینی و هیبریدی عرضه خواهد کرد. نیروبخش نسخه بنزینی یک موتور 1.5 لیتری سه سیلندر است که توانایی تولید 118 اسب بخار قدرت را دارد. پیشرانه هیبریدی هم که از ترکیب موتور 1.5 لیتری سه سیلندر و موتور برقی به وجود آمده، قدرتی در همین حدود تولید می کند. این کراس اوور جمع و جور شهری به غیر از سرزمین مادری در فرانسه نیز مونتاژ خواهد شد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، از تابستان پیش رو شاهد عرضه یاریس کراس به بازار خواهیم بود.

در ششمین خبر به افت شدید فروش خودرو در اروپا پرداخته ایم. بر اساس آمارها، در ماه مارس 853,077 خودروی جدید در قاره اروپا به فروش رسیده که این رقم از افت 52 درصدی نسبت به ماه قبل حکایت دارد. از میان کشورهای مختلف قاره سبز، ایتالیا با 85 درصد کاهش بیشترین میزان افت را دارا بوده و فرانسه و اسپانیا با 72 و 69 درصد افت در رتبه های بعدی ایستاده اند. از بین خودروسازان گروه فیات کرایسلر با 74 درصد، بیشترین افت را به خود اختصاص داده است. پژو و رنو هم به ترتیب با 67 و 64 درصد کاهش فروش مواجه شده اند. پیش بینی می شود امسال فروش خودروهای سبک در جهان حدود 20 درصد افت نموده و به 71 میلیون دستگاه برسد.

احتمال عدم تولید نسل دوم کیا استینگر موضوع هفتمین خبر انتخابی این مطلب شده است. این سدان دیفرانسیل عقب که از لحاظ لذت رانندگی جذاب ترین محصول کیا محسوب می شود، از فروش چندان مناسبی برخوردار نبوده و در طول حیات کوتاه مدت خود روندی نزولی را کرده است، طوری که سال گذشته فروش آن 18 درصد کمتر از سال 2018 بوده است. این روند در سال 2020 نیز ادامه پیدا کرده و فروش استینگر در سه ماهه نخست امسال 21 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. با وجود گمانه زنی ها، کیا خود را برای معرفی نسخه فیس لیفت استینگر آماده می کند. انتظار می رود بازنگری در دماغه خودرو، نمای پشت، سیستم اینفوتینمنت و ارتقای خروجی موتور 3.3 لیتری V6 از جمله ویژگی های نسخه فیس لیفت باشند.

هشتمین خبر برگزیده به شرکت پورشه و مدل نمادین 911 اختصاص دارد. بخش کلاسیک این کمپانی (Porsche Classic) اخیرا تصمیم گرفته مدل های قدیمی تر از 911 را با تکنولوژی روز همگام نموده و آنها را به سیستم اینفوتینمنت پیشرفته مجهز کند. این سیستم به طور اختصاری با عنوان PCCM شناخته می شود و هسته اصلی آن را بسته به مدل خودرو یونیتی با ابعاد یک یا دو دین (din) تشکیل می دهد. پشتیبانی از اپل کار پلی، DAB + و ارتباط بلوتوث از جمله ویژگی های PCCM هستند. افرادی که تمایل به استفاده از این سیستم ها داشته باشند، برای مدل تک دین باید 1,439.89 یورو و برای مدل دو دین باید 1,606.51 یورو پرداخت کنند.

نهمین و آخرین خبر این مطلب به استعفای لوک دانکرولک از سمت خود در گروه هیوندای مربوط می شود. این طراح 55 ساله بلژیکی که در سال 2015 از فولکس واگن به گروه هیوندای منتقل شده بود، علت استعفای خود را «مسائل شخصی» عنوان کرده است.

در کنار طراحی نمای ظاهری مدل هایی مثل هیوندای کونا و پالیسید، آقای دانکرولک در خلق هویتی متفاوت برای برند لوکس جنسیس نیز نقش بسزایی داشته و دو سدان G80 و G90 و همچنین کراس اوور جدید GV80 حاصل ذهن خلاق او هستند.

گفتنی است آقای دانکرولک از طراحان مطرح جهان بوده و در کارنامه وی طراحی مدل های معروفی چون دیابلو، مورسیه لگو و گالاردو از لامبورگینی و سدان لوکس بنتلی فلایینگ اسپر دیده می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • PiamSalaras
    PiamSalaras | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

    من اولی استینگر اومد خیلی دنبالش بودم خیلی جذاب بود نمیدونم چرا شکست خورده توی فروش !!

    • noisymind
      noisymind | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

      خب معلومه که در برابر پراید ما حرفی برای گفتن نداره

مطالب پیشنهادی