ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پرونده دیزل گیت: فولکس واگن به جلب رضایت دارندگان خودروهای دیزلی معیوب محکوم شد

اوایل امسال وقتی فولکس واگن و اتحادیه‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان آلمان توافق کردند که غرامت 830 میلیون یورویی به مشتریان شاکی پرداخت شود، به نظر می‌رسید پرونده دیزلگیت (Dieselgate) دیگر بسته شده باشد. در ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

اوایل امسال وقتی فولکس واگن و اتحادیه‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان آلمان توافق کردند که غرامت 830 میلیون یورویی به مشتریان شاکی پرداخت شود، به نظر می‌رسید پرونده دیزلگیت (Dieselgate) دیگر بسته شده باشد.

در آن توافق فولکس واگن پذیرفت که بسته به مدل و عمر اتومبیل، مبلغی بین 1,350 الی 6,257 یورو به هر یک از 260 هزار شاکی خود پرداخت کند. اما با وجود این هنوز 60 هزار پرونده دیگر علیه این خودروساز معروف در دادگاه‌های آلمان جریان دارد.

دادگاه عالی آلمان اخیرا راهکاری ارایه کرده که احتمالا به عنوان یک الگو برای شکایات باقی‌مانده عمل خواهد نمود. بر اساس این راهکار فولکس واگن موظف است خودروهای مجهز به نرم‌افزار تقلب را نه بر حسب قیمت خریداری شده، بلکه بر مبنای ارزش فعلی خریداری کند. در همین راستا چندی پیش مالک یک دستگاه ون فولکس واگن شاران که در سال 2014 خودروی خود را به قیمت 31,500 یورو خریداری کرده بود، با حکم قاضی می‌تواند در ازای تحویل آن 25,600 یورو از سازنده دریافت کند.

فولکس واگن

فولکس واگن درباره میزان هزینه‌ای که حکم دادگاه عالی آلمان به بار خواهد آورد حرفی به میان نیاورده، اما با فرض اینکه همه 60 هزار شاکی شرایطی مشابه با مالک ون شاران داشته باشند، در این صورت رقم تقریبی معادل 1.5 میلیارد یورو خواهد بود.

اما نکته تامل‌برانگیز اینکه به غیر از آلمان، فولکس واگن 100 هزار شاکی دیگر در سایر کشورها دارد. از این تعداد 90 هزار پرونده متعلق به بریتانیا است.

تقلب فولکس واگن در اعلام میزان گازهای آلاینده خودروهای دیزلی برای اولین بار در سال 2015 توسط ارگان‌های ایالات متحده کشف شد. پس از این رسوایی ژرمن‌ها تاکنون بیش از 33 میلیارد یورو (معادل 36 میلیارد دلار) به عنوان جریمه پرداخت کرده‌اند. علاوه‌بر این، دو تن از مدیران رده‌بالای کمپانی پس از محکومیت در آمریکا، اینک در این کشور زندانی هستند.

با گذشت پنج سال فولکس واگن هنوز نتوانسته خود را از باتلاق دیزلگیت بیرون بکشد، طوری که تحقیقات از این شرکت کماکان در آلمان ادامه داشته و پرونده‌های متعددی علیه آن در دادگاه‌ها در دست بررسی و رسیدگی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hossein MI
    Hossein MI | ۹ خرداد ۱۳۹۹

    نتیجه سیستمی که کمترین فساد رو داره اینه.

مطالب پیشنهادی