ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

سرمایه‌گذاری «شناسا» در استارتاپ «جاروب»: تلاش برای مدیریت هوشمند پسماند

«حامد ساجدی» مدیرعامل مجموعه سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر «شناسا» در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که این شرکت در آخرین روزهای سال ۹۸ سرمایه‌گذاری چند میلیارد تومانی روی استارتاپ «جاروب» انجام داده است. استارتاپ جاروب، یکی از ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۵

«حامد ساجدی» مدیرعامل مجموعه سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر «شناسا» در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که این شرکت در آخرین روزهای سال ۹۸ سرمایه‌گذاری چند میلیارد تومانی روی استارتاپ «جاروب» انجام داده است.

استارتاپ جاروب، یکی از کسب‌وکارهای نوآور و فعال در حوزه مدیریت پسماند شهری است؛ حوزه‌ای که به گفته ساجدی، دو سالی است زیر رادار سرمایه‌گذاری‌های آنها قرار دارد. او در رابطه با این سرمایه‌گذاری به دیجیاتو گفت: «ما با چند تیم فعال در این حوزه صحبت کردیم و در نهایت با تیم جاروب قرارداد را بستیم چرا که باور داریم اعضای این تیم تازه‌کار نیستند و در اکوسیستم توانستند موفق آمیز ظاهر شوند. به این مساله که جاروب بتواند به زودی به درآمد اقتصادی خوبی برسد باور داریم، هرچند اساسا فرایند کار این مجموعه و هدف اصلی ما یک مساله مالی نبوده است.»

«مهدی فیروزان» یکی از هم‌بنیانگذاران جاروب به شمار می‌رود که پیش‌تر مجموعه موفق «فیدیبو» را راه‌اندازی کرده است. به نظر می‌رسد پس از یک سال تحقیق و بررسی شناسا، در نهایت آنها تصمیم گرفتند با جاروب یک قرارداد چند میلیارد تومانی ببندند؛ رقمی که بیشتر از یک سرمایه‌گذاری معمولی روی استارتاپ‌های مرحله بذری (اولیه) است. ساجدی دلیل این امر را به دیجیاتو چنین توضیح می‌دهد:

«قرارداد ما اسفند انجام شد و برای تهیه یک سری کالا از جمله خودروهای لجستیک مورد نیاز جاروب، به گرانی شدید خودرو برخورد کردیم. با اینکه از اساس و از همان وهله اول، رقم سرمایه‌گذاری ما بیشتر از یک سرمایه‌گذاری معمولی در استارتاپ مرحله بذری بود، ولی بازهم با توجه به گرانی‌های پیش آمده بعد از سال نو، تقریبا ۶۰ درصد بیشتر از رقمی که قرار بود سرمایه‌گذاری کنیم هزینه کردیم و به موفقیت تیم ایمان داریم.»

ساجدی باور دارد که ویژگی های مطمئن و افق های روشن جاروب، توسعه فنی، زیر ساخت های لازم، رشد کسب و کار، نیروهای متخصص جاروب و از همه مهمتر اهداف محیط زیستی پایدار جاروب باعت شد تا مجموعه شناسا، جاروب را انتخاب کند و با تمام قدرت از آن پشتیبانی نماید. او به دیجیاتو می‌گوید آنها اولین سرمایه‌گذار مجموعه جاروب هستند اما بر اساس سیاست‌های همیشگی شناسا، امیدوار است که بتوانند به زودی شریک سرمایه‌گذاری پیدا کنند و جاروب را به نقطه‌های موفقیت خود برسانند: «تا کنون بیش از ۶۵ سرمایه‌گذاری در شناسا انجام دادیم که جملگی آنها این سیاست را پیش گرفته‌اند.»

او می‌گوید: «با بررسی روند سرمایه گذاری در کشورهای توسعه یافته، شاهد سرمایه گذاری در این حوزه هستیم و شرکت شناسا با توجه به روندهای جهانی و نیز در نظر گرفتن شرایط مختلف کشور ایران، برنامه جامع مدیریت پسماند را تدوین نمود.»

جاروب سامانه ای برای جمع آوری زباله خشک در شهر تهران است که در قالب اپلیکیشن و سایت، امکان ثبت درخواست شهروندان برای تحویل زباله‌های خشک را ایجاد می کند. جاروب با بهره گیری از تکنولوژی، لجستیک قدرتمند و نیروی انسانی مجرب و با انگیزه در جهت سامان بخشی به سیستم جمع‎آوری پسماند کشور فعالیت خواهد داشت.

بنیان‌گذاران جاروب مهدی فیروزان و  امیر نیک مرام هستند که حالا ۱۴ ماه از فعالیت استارتاپ‌شان می‌گذرد. فیروزان از دلایل انتخاب مجموعه شناسا برای جذب سرمایه با اشاره به تجربه همکاری شهر کتاب مجازی (bookcity online) با فناپ می گوید: «همین تجربه موفق و استراتژیک باعت شد که از پیشنهاد شناسا استقبال کنم. شناسا دارای ریشه های محکمی در گروه مالی پاسارگاد است که از طرفی تعامل سازنده اش با بازیگران جدی زیست بوم کارآفرینی و با تجارب ارزنده، ساختاری محکم، قابل اتکا و در عین حال روزآمد را برای یک شریک استراتژیک شکل داده است.»

آنطور که فیروزان می‌گوید اسفند ۹۷ اولین نسخه از اپلیکیشن جاروب آماده شد و طی سال ۹۸ جاروب به دنبال ایجاد مزیت رقابتی به مسئله فرهنگ‌سازی پرداخت: «جمع آوری زباله خشک مدارس تهران نخستین گام اجرایی جاروب و نتیجه آن تجربه موفق کار با نوجوانان بود. طی این مسیر نظرسنجی‌ها و کمپین های متنوعی برقرار شد که پرسونای مخاطبان جاروب را ساخت.»

مدیرعامل شناسا باور دارد که جاروب می‌تواند موفق آمیز ظاهر شود و بازیگر شماره یک در حوزه فعالیت پسماند شود؛ او ابراز امیدواری می‌کند که استارتاپ‌های فعال در این حوزه بیشتر شوند چرا که آن را حوزه‌ای بکر می‌داند. او می‌گوید مذاکرات با جاروب بسیار سریع پیش رفته و آنها بعد از اینکه به این نتیجه رسیده‌اند که جاروب می‌تواند یک تیم موفق باشد، مذاکرات را در چند ماه به مرحله عملیاتی رساندند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی