ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رگولاتوری: پایان سوء استفاده از خدمات ارزش افزوده با اجرای مصوبه VAS

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری تاکید کرد اپراتورهای تلفن همراه از امروز ملزم هستند الحاقیه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره ضوابط ارایه و استفاده از خدمات ارزش افزوده (VAS) را اجرا ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۰

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری تاکید کرد اپراتورهای تلفن همراه از امروز ملزم هستند الحاقیه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره ضوابط ارایه و استفاده از خدمات ارزش افزوده (VAS) را اجرا کنند.

«مجید حقی» با اشاره به اینکه این مصوبه در آخرین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۹۸ تصویب شده، گفت: «با توجه به وجود برخی چالش‌ها در ارایه خدمات ارزش افزوده و سوء استفاده ارایه‌کنندگان این خدمات از ناآگاهی برخی از مشترکان، این موضوع با هدف حمایت از حقوق مصرف‌کننده تصویب شده است.»

بر اساس این مصوبه که به گفته وزیر ارتباطات، به منظور پایان دادن به کلاهبرداری‌های خدمات ارزش افزوده تصویب شده، هر مشترک یک اعتبار خاص دریافت خدمات ارزش افزوده خواهد داشت که دارندگان پروانه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، فقط تا سقف آن اعتبار مجاز به فعال‌سازی خدمات مرتبط هستند و بعد از پایان اعتبار، یا باید به دلخواه خود، خدمات رایگان به مشترک بدهند یا از او بخواهند که اعتبار خود را تمدید یا شارژ کند. در واقع با این کار اپراتور دیگر نمی‌تواند مشترک خود را بدهکار کند.

این مصوبه ۱۷ بند دارد که نسخه کامل آن را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. اما مهم‌ترین بخش‌های آن به این شرح هستند که هرگونه جمع‌آوری مبلغ بابت خدمات ارزش افزوده برای مشترکین دائمی و اعتباری باید از محل اعتبار خدمات ارزش افزوده انجام شود. همین موضوع به معنای آن است که کاربر هزینه‌ی خدمات ارزش افزوده‌ای که مایل به استفاده از آن‌هاست را جداگانه پرداخت خواهد کرد.

حقی در این مورد تاکید دارد که با اجرای این مصوبه از سوی اپراتورهای تلفن همراه، سوءاستفاده و کلاهبرداری از طریق خدمات ارزش افزوده پایان یافته و خدمات ارزش افزوده بطور شفاف و قابل نظارت در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد. او در مورد شرایط و هزینه‌های عضویت، روش‌های استعلام وضعیت عضویت و یا لغو آن اعلام کرد: «در این مصوبه موضوع اعتبار خدمات ارزش افزوده پیش‌بینی شده است که براساس آن مشترک می‌تواند بسته خدمات ارزش افزوده را با قیمت مشخصی خریداری کند و اپراتورها نیز صرفاً به مشترک اجازه می‌دهند خدمات ارزش افزوده را تا سقف اعتبار تعیین شده فعال کند.»

معاون پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری تاکید دارد هرگونه مبلغی که بابت خدمات ارزش افزوده از مشترکان تلفن ثابت و یا تلفن همراه دائمی یا اعتباری کسر می‌شود باید از محل اعتبار تعیین شده باشد: «دارندگان پروانه هم موظف هستند پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع داده و حداکثر تا سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترک، خدمت درخواستی را برای وی فعال کنند.»

حقی با اشاره به اینکه هرگونه تمدید یا فعال‌سازی مجدد اعتبار خدمات ارزش افزوده باید پس از درخواست مجدد از سوی مشترک انجام شود، افزود: «دارنده پروانه موظف است پس از پایان اعتبار خدمات ارزش افزوده پیامکی مبنی بر پایان اعتبار این خدمات برای مشترک ارسال کند و برای مشترکین تلفن ثابت و همراه دائمی به صورت جداگانه صورتحساب صادر کند.»

او باور دارد تخلفات خدمات ارزش افزوده با سازوکاری که سازمان رگولاتوری وضع کرد و اطلاع‌رسانی که از طریق مصاحبه با خبرگزاری‌ها انجام شد، به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی