ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

احتمال دارد ۱۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده باشند

عضو کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ امروز (سه شنبه ۲۰ خرداد) در یک نشست خبری تاکید کرد که این احتمال وجود دارد که تا به امروز ۱۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده باشند. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۰

عضو کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ امروز (سه شنبه ۲۰ خرداد) در یک نشست خبری تاکید کرد که این احتمال وجود دارد که تا به امروز ۱۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده باشند. او همچنین خبر داد که علت افزایش موارد ابتلا به کرونا در روزهای اخیر در ایران به موارد متعددی از جمله افزایش میزان تست در یک ماه اخیر برمی‌گردد.

«احسان مصطفوی» باور دارد در مقایسه با خیلی از کشورهای دنیا میزان کشندگی بیماری در کشور ایران به طور قابل توجهی کمتر از برخی کشورهای پیشرفته و آمریکایی است و این موضوع متاثر از عوامل مختلفی است: «بافت نسبتا جوان سنی کشور و مجاهدت‌های سیستم بهداشتی و درمانی در چند ماه اخیر از جمله این عوامل است.»

به گفته مصطفوی تا چند ماه پیش روزانه ۱۰ هزار تست در کشور انجام می شد که این ظرفیت به حدود ۲۰ هزار تست رسیده است: «در نتیجه موارد شناسایی هم بیشتر می‌شوند.» او البته برخی بازگشایی‌های کشور را نیز یکی از دلایل دیگر افزایش شیوع ویروس کرونا اعلام کرد و از این موضوع نیز غفلت نکرد: «اگر مشخص شود که بازگشایی‌ها تاثیرات قابل توجهی در افزایش پیک اپیدمی داشته‌اند، محدودیت‌ها مجددا اعمال می‌شود.» به گفته مصطفوی، استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان و هرمزگان استان‌هایی هستند که نسبت به سایر استان‌ها درگیری بیشتری را با بیماری دارند.

مصطفوی باور دارد با توجه به اینکه بیماری کرونا هنوز ناشناخته است و خیلی از زوایای مختلف ویروس کرونا روشن نیست، می‌بایست همچنان بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در پیشگیری از بیماری، اصرار داشت. به گفته عضو کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹، ایران هم مانند سایر کشورها به دنبال تولید واکسن کرونا است اما باید با زندگی در جهان دارای کرونا عادت کرد:

«شاید حدود ۱۵ میلیون نفر جمعیت کشور از اول اپیدمی تا کنون آلودگی را تجربه کرده‌اند. باز هم تاکید می‌کنم تست‌های سرولوژی خطاهایی دارد و تست‌های سرولوژی هنوز به طور کامل تاییدیه‌های مراجع مربوطه را کسب نکرده‌اند. در نتیجه در تحلیل نتایج باید احتیاط لازم را به عمل آورد. این نکته هم لازم به ذکر است که این یافته تا حدودی مشابه برخی مطالعات سایر نقاط دنیاست. این موضوع پیام خوبی دارد؛ یعنی اینکه اگر بپذیریم حدود ۱۵ میلیون نفر مبتلا به ویروس شدند، یعنی این که میزان کشندگی ویروس خیلی کمتر از چیزی است که تصور ما و جامعه جهانی بوده و با ویروس خوش خیم‌تری مواجه هستیم.»

گفتنیست در روزهای اول کرونا در کشور و روز ۳۰ بهمن ماه فقط چهار آزمایشگاه کشور و با محوریت انستیتو پاستور ظرفیت تست روزانه داشتند. به گفته مصطفوی این خلاء امروز تا حدودی مرتفع شده و در توسعه آزمایشگاهی کشور امروز بیش از ۱۵۰ آزمایشگاه در سطح کشور تست را انجام می‌دهند و حدود یک سوم آزمایشگاه‌های بخش خصوصی هم تست کرونا را انجام می‌دهند.

مصطفوی باور دارد که کشور ایران پیک اول کرونا را رد کرده است: «در دو ماه اخیرنوسان ملایمی در موارد مرگ را شاهد بودیم که تعداد مرگ روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ و ۸۰ مورد بوده و این موید آن است که پیک اول را قاعدتا رد کرده‌ایم و شاید اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای افتد، پیک‌های بعدی را پیش رو داشته باشیم.»

اخیرا گزارشی از سازمان جهانی بهداشت منتشر شده که اشاره می‌کند مبتلایان بدون علامت خیلی نقش جدی به عنوان ناقل کووید-۱۹ ندارند؛ مصطفوی با اشاره به این گزارش تاکید می‌کند که داده‌ها و اطلاعات پیرامون ویروس کرونا از ابتدای حضور آن تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی شده و دانش بشریت نسبت به این ویروس بیشتر شده است: «مثلا در ابتدای امر اعلام شده بود که درصد مرگ این ویروس ۲ تا ۳ درصد است ولی امروزه گفته می‌شود به زیر سه دهم درصد می‌رسد.: «از طرفی هم امروز گفته می‌شود که شاید بیش از یک سوم جمعیت افراد بی‌علامت بیماری باشند.»

به گفته مصطفوی تقریبا ده درصد جمعیت پایتخت به کرونا مبتلا شدند: «به طور تقریبی می‌توان گفت حدود ۱۶ درصد جمعیت کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • طاها
    طاها | ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

    خدا رحم کنه

  • nemox
    nemox | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

    من اهوازم، یه چیزی که اینجا بیشتر داره دیده میشه اینه که مردم عارشون میاد تست بده مثبت بشه، واسه ی همین نود درصدشون نمیان تست بدن، کسایی مراجعه دارن به بیمارستان که کارشون رسیده به مشکل تنفسی حاد و مجبور شدن

  • mamad r€Za
    mamad r€Za | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

    اره این حرف های مثبت بگید و ماهم خوشبین بشیم تا کرونا هممونو نابود کنه ماهم همچنان خوشبین بمونیم.

    • سونیا پارسی
      سونیا پارسی | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

      حرف حق زدن رو وقتی قبول نداری دوست داری با دروغ دلت خوش باشه.

  • Sam Anderwood
    Sam Anderwood | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

    اگر مشخص شود که بازگشایی‌ها تاثیرات قابل توجهی در افزایش پیک اپیدمی داشته‌اند، محدودیت‌ها مجددا اعمال می‌شود


    اگر

    تازه اگر

  • molavy
    molavy | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

    جالب بود، واقعا پرسنل و کادر بهداشت درمان خیلی سختی کشیدن این مدت

مطالب پیشنهادی