ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شناسایی سیگنال‌های مرموزی که از اعماق فضا و طبق الگویی تکرارشونده ارسال می‌شوند

دانشمندان اخیرا به این موضوع پی برده‌اند که «انفجارهای رادیویی سریع» (FRB) مرموز که از اعماق فضا به زمین می‌رسند، با یک الگو تکرار می‌شود. محققان فعال در زمینه انفجارهای سریع رادیویی، متوجه شدند که ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

دانشمندان اخیرا به این موضوع پی برده‌اند که «انفجارهای رادیویی سریع» (FRB) مرموز که از اعماق فضا به زمین می‌رسند، با یک الگو تکرار می‌شود.

محققان فعال در زمینه انفجارهای سریع رادیویی، متوجه شدند که ظاهرا یک انتشار خاص در یک چرخه در حال تکرار است. دانشمندان امیدوارند که با استفاده از این الگو، به اطلاعات بیشتری از این FRB دست پیدا کنند.

در حال حاضر دانشمندان از نحوه ایجاد این انفجارهای رادیویی سریع بی‌اطلاع هستند، اما می‌دانند که این انفجارهای بسیار کوتاه ولی فوق‌العاده قدرتمند از یک قسمت ناشناخته و قدرتمند در جهان منتشر می‌شود.

این انفجارها برای مدت زمان ۹۰ روز رخ می‌دهند و سپس برای ۶۷ روز خبری از آن‌ها نیست. این الگو در چندین سال تکرار شده و به یک دوره ۱۵۷ روزه پی برده‌ایم. الگوهای طولانی می‌توانند نشان‌دهنده این موضوع باشند که این انفجار‌ها با حرکت چرخشی و مداری یک ستاره عظیم، یک ستاره نوترونی یا یک سیاه‌چاله مرتبط است.

انفجارهای رادیویی سریع

سرپرست تحقیق جدید، «Kaustubh Rajwade» از دانشگاه «منچستر» پیرامون نتایج بدست آمده، اعلام کرده:

«نتیجه هیجان‌انگیزی است چون دومین سامانه‌ای است که در آن فعالیت انفجاری را به صورت متناوب مشاهده کرده‌ایم. شناسایی تناوب، یک قید مهم درباره منشاء انفجارها ایجاد می‌کند.»

انفجارهای رادیویی سریع برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ کشف شدند و در ابتدا تصور می‌شد که تنها یک بار رخ می‌دهند. سپس در سال ۲۰۱۶ دانشمندان موفق به شناسایی «FRB 121102» شدند. محققان در جدیدترین تحقیق، با استفاده از تلسکوپ در رصدخانه «جودرل بانک» منشاء انفجارها را مطالعه کردند. تلسکوپ این رصدخانه امکان نظارت منظم در یک دوره طولانی را فراهم می‌کند.

یکی از افرادی که با استفاده از تلسکوپ «MeerKAT» روی FRBs در آفریقای جنوبی تحقیق می‌کند، اعلام کرده:

«این نتیجه به نظارت منظم فراهم شده توسط تلسکوپ لاول وابسته است و مواردی که کشف نشده‌اند نیز به اندازه وقایع شناسایی شده، مهم هستند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • سونیا پارسی
    سونیا پارسی | ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

    اگه واقعی باشه خب از طرف آدم فضایی ها یا موجودات غیر انسان از کهکشان فرستاده میشه،یعنی موجوداتی که ندیدیم و نمیشناسیم

  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

    این خبر مربوط به بهمن ماه سال ۹۸ هست، در گوگل سرچ کنید و به تاریخ ها دقت کنید...

مطالب پیشنهادی