ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزارت ارتباطات: رسیدن به ۴۰۰ هزار موبایل ایرانی تا پایان سال دور از دسترس نیست

یکی از برنامه‌های وزارت ارتباطات تا پایان سال جاری این است که ظرفیت تولید موبایل‌های ایرانی را به ۴۰۰ هزار دستگاه افزایش دهد. اما آیا این هدف دست‌یافتنی است؟ «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

یکی از برنامه‌های وزارت ارتباطات تا پایان سال جاری این است که ظرفیت تولید موبایل‌های ایرانی را به ۴۰۰ هزار دستگاه افزایش دهد. اما آیا این هدف دست‌یافتنی است؟ «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که شرکت‌های ایرانی با کمک دولت می‌توانند به ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار گوشی تا پایان سال برسند و این گوشی‌های باندل شده با اپراتورها، کیفیت قابل قبولی خواهند داشت. از سوی دیگر «ستار هاشمی» معاون وزیر ارتباطات نیز در گفتگو با دیجیاتو و در همین راستا، خبر از ورود یک شرکت خارجی از کشور افغانستان برای تولید گوشی در ایران در کنار دیگر شرکت‌های فعال در این زمینه داد.

در رویداد هفته جاری ایرانسل از وزیر ارتباطات در خصوص آخرین وضعیت تولید موبایل در ایران و البته «اندروید ایرانی» که قرار بود سال گذشته به دست کاربران برسد پرسیدیم، او درباره اندروید ایرانی (که البته همان نسخه خام اندروید است که تا حدی شخصی‌سازی شده) گفت که این سیستم عامل حتی روی یک گوشی نیز تست شد و جواب گرفت. جهرمی در همین رابطه به دیجیاتو گفت که این بستر هنوز عرضه عمومی نشده ولی آماده عرضه است: «استفاده از این اندروید انتخاب کاربر است تا کاربر بتواند از آن استفاده کند تا در برابر تحریم‌ها پایداری بیشتری داشته باشیم و اثرگذاری روی ما نداشته باشد.»

اما از سوی دیگر جهرمی باور دارد که وعده تولید ۴۰۰ هزار گوشی تا پایان سال با کمک شرکت‌های گوناگون و دولت و همراهی اپراتورها شدنی است: «ارزیابی ما و وزارت صمت اینست که توانمندی در شرکت‌های ایرانی وجود دارد و قصد داریم بسته‌های حمایتی را در اختیار آنها بگذاریم تا شرکت‌ها بتوانند بهتر در این راستا حرکت کنند و بتوانند ۴۰۰ هزار گوشی را تا پایان سال تولید کنند.»

جهرمی تاکید می‌کند که بازار ایران نیازمند یک میلیون گوشی در ماه است و گوشی‌های داخلی نمی‌توانند این خلا را پر نمایند: «آنها با صد مشکل از جمله تحریم‌ها و شرایط کرونا روبرو هستند و اگر به همین حدی که گفته شده برسیم هم خوب است.»

اما از سوی دیگر «ستار هاشمی»، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در تکمیل صحبت‌های جهرمی به دیجیاتو می‌گوید که برآوردهای آنها از چندین شرکتی که در حال همکاری برای تولید گوشی ایرانی هستند، اینست که ایران می‌توان به تولید ۴۰۰ هزار گوشی در سال دست پیدا کرد: «با توجه به شرایطی که در دنیا پیش آمده، تامین‌کنندگان قطعات ساخت موبایل را تحت تاثیر قرار داده، این موضوع دور از دسترس نیست و با تمام توان خود روی این موضوع فکر می‌کنیم.»

هاشمی می‌گوید شرکت‌های داخلی و خارجی در زمینه ساخت گوشی ایرانی حرکت می‌کنند: «جی‌ال‌ایکس که از دیرباز در این زمینه فعال بوده و در این روزها با برند جی‌پلاس نیز صحبت‌های متعددی کردیم تا خط تولید خود را در سیرجان مستقل کنند. مجموعه «ویرا» نیز اخیرا صحبت‌هایی درباره تولید گوشی انجام داده‌اند که با اپراتورها صحبت کرده و به عنوان مثال ایرانسل چند گوشی از این برند را برای باندلینگ پذیرفته است. مجموعه صاایران نیز از دیگر شرکت‌های قدیمی است که در این عرصه وارد شده و قصد تولید گوشی ایرانی دارد.»

هاشمی تاکید می‌کند که در طرح تولید ۴۰۰ هزار گوشی و رساندن آن به دست مصرف کننده، آنها قصد دارند تا گوشی‌ها را به صورت باندل شده به فروش برسانند تا خرید آن آسان‌تر و مقرون ‌به‌صرفه‌تر باشد. او باور دارد که این گوشی‌ها می‌توانند به محصولات خوبی تبدیل شوند و خود مردم به عنوان مبلغان آن شناسایی شوند. او در ادامه به شرکت خارجی که در این زمینه ورود پیدا کرده اشاره می‌کند؛ یک شرکت از کشور افغانستان که می‌خواهد در مجموعه پیام مستقر شود و خط تولید گوشی خود را در ایران راه بیندازد: «صحبت‌های اولیه انجام شده و آنها به زودی در ایران فعالیت خواهند کرد.»

هاشمی زمان مشخصی برای عرضه عمومی اندروید ایرانی متصور نیست ولی امیدوار است که این موضوع به زودی حل و فصل خواهد شد و بستر مناسبی برای عرضه آن فراهم خواهد شد.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است زمانی دولت از رجیستری تلفن همراه استفاده کند تا واردات موبایل را کنترل کند و از این ابزار به عنوان یک سیاست سلبی در برابر گوشی‌های خارجی و واردتشان به کشور استفاده کند یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «ما قرار نیست این سیاست‌های سلبی را اتخاذ کنیم و به بهانه حمایت از تولید داخل این اقدام انجام نمی‌شود. به‌لحاظ دانش و توانایی در کشور نیاز نداریم که به سیاست سلبی روی بیاوریم و نگاه ما یک نگاه رقابتی است. فکر می‌کنم تولیدکنندگان ما هم می‌توانند در این فضا موفق باشند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • حاجی اس ام
    حاجی اس ام | ۱ تیر ۱۳۹۹

    اره اره ، اتفاقا این گوشی های آ..شغال چینی که میگی ، یکیش این مارک مز...خ.رف هواویه ، همون که تکنولوژی 5g رو خودش داره نه از کس دیگه
    البته حرفتون درمورد وابستگی ما در این زمینه کاملا درسته ، ولی به هر حال ، این علم در کشور ما خیلی عقبه ...

  • mohammad7352
    mohammad7352 | ۲۹ خرداد ۱۳۹۹

    او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است زمانی دولت از رجیستری تلفن همراه استفاده کند تا واردات موبایل را کنترل کند و از این ابزار به عنوان یک سیاست سلبی در برابر گوشی‌های خارجی و واردتشان به کشور استفاده کند یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «ما قرار نیست این سیاست‌های سلبی را اتخاذ کنیم و به بهانه حمایت از تولید داخل این اقدام انجام نمی‌شود. به‌لحاظ دانش و توانایی در کشور نیاز نداریم که به سیاست سلبی روی بیاوریم و نگاه ما یک نگاه رقابتی است. فکر می‌کنم تولیدکنندگان ما هم می‌توانند در این فضا موفق باشند.»

    یکی میشه بگه معنی این جمله چیه؟!
    پس این طرح رجیستری که اومده من دارم خواب میبینم؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی