ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نقشه برداری از یک شهر باستانی مدفون در ایتالیا بدون حفاری

باستان شناسان برای اولین بار بدون هیچگونه حفاری و صرفا از طریق تکنولوژی رادار زمین نفوذ نقشه جامعی از یکی از شهرهای رم باستان ارائه کردند. این تکنیک علاوه بر اینکه بدون هرگونه خرابی پیاده شد جزئیاتی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

باستان شناسان برای اولین بار بدون هیچگونه حفاری و صرفا از طریق تکنولوژی رادار زمین نفوذ نقشه جامعی از یکی از شهرهای رم باستان ارائه کردند. این تکنیک علاوه بر اینکه بدون هرگونه خرابی پیاده شد جزئیاتی را در اختیار باستان شناسان قرار داد که در حفاری های سنتی دستیابی به آنها غیرممکن بود.

در این پژوهش تیمی از باستان شناسان دانشگاه های کمبریج و Ghent حضور داشتند و با کمک تکنیک رادار زمین نفوذ شهری به نام Falerii Novi را که فاصله ۴۸ کیلومتری از شمال رم قرار داشت اسکن کردند. Falerii Novi شهری باستانی مربوط به دوره رومیان است که در سال ۲۴۱ قبل از میلاد مسیح تاسیس شده و ۷۰۰ سال بعد از میلاد نیز تخلیه شد.

از روی زمین امکان مشاهده تعداد محدودی از بناهای مخروبه این شهر ممکن است و هیچ جنگل یا ساخت و سازی روی مخروبه های دفن شده در زیر زمین ایجاد نشده. این شهر همچنین زیر چتر حمایتی قانون ایتالیا قرار دارد و به همین خاطر حفاری های سنتی باستان شناسان در آن قدغن اعلام شده است. این شهر مدفون محدوده ای به وسعت ۷۵ هکتار را در بر گرفته و بنابراین حتی اگر حفاری در آن بدون مانع بود به خاطر وسعت شهر کاری بسیار دشوار بود.

رادار زمین نفوذ

با در نظر داشتن آنچه گفته شد Falerii Novi گزینه ای ایده آل برای استفاده از رادار زمین نفوذ به شمار می رفت. برای این منظور تیم محققان یک ریگ یا پایه ویژه را به یک خودروی همه جارو متصل کردند و در هر ۱۲ سانتی متر از فضا یک عکس از محدوده شهر گرفتند. در نظر داشته باشید که رادارهای زمین نفوذ می توانند پالس های الکترومغناطیسی را به سمت زمین بفرستند و از این طریق شکل و عمق سازه های زیرسطحی را تشخیص داده و با ارائه دیتای سه بعدی باستان شناسان را در ایجاد نقشه یاری نمایند.

در نهایت ۲۸ میلیارد نقطه دیتا از شهر مدفون  Falerii Novi جمع آوری شد و دانشمندان با استفاده از آنها نقشه های دو بعدی و سه بعدی جامعی از آن تهیه کردند.

البته این نقشه ها هنوز در سطح مقدماتی هستند با این همه جزئیاتی را در اختیار باستان شناسان قرار داده اند که تا پیش از این ناشناخته بودند. تیم محققان در بررسی های خود یک مقبره، حمام، بازار، تئاتر، چندین فروشگاه و معبد را شناسایی کردند.

علاوه بر تمامی اینها به لطف مقیاس اسکن انجام شده میتوان به اطلاعات خوبی در مورد سازوکار این شهر دست پیدا کرد؛ اطلاعاتی که پیدا کردنشان صرفا از طریق حفاری غیرممکن یا دست کم دشوار بود. برای مثال محققان دریافتند که سیستم آب و فاضلاب این شهر پیش از ساخته شدن آن در زیر خانه ها کار گذاشته شده است که این نشان دهنده سطح بالای برنامه ریزی شهری در قرن سوم پیش از میلاد است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • peyman57
    peyman57 | ۲۸ خرداد ۱۳۹۹

    اینجا که اصن منکر میشن چیزی به نام ایران باستان وجود داشته

  • امین اطمینان
    امین اطمینان | ۲۸ خرداد ۱۳۹۹

    سینما نه احتمالا تئاتر منظورش بوده

مطالب پیشنهادی