ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

کوپرا ال-بورن متولد شد؛ یک هاچ‌بک اسپرت الکتریکی دو رگه با 500 کیلومتر برد حرکتی

سال گذشته شرکت سئات با رونمایی از کانسپت تمام الکتریکی ال-بورن (el-Born) سر و صدای زیادی بر پا کرد. این هاچ‌بک مفهومی قرار بود در نمایشگاه خودروی ژنو در معرض دید عموم قرار بگیرد، اما ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۵

سال گذشته شرکت سئات با رونمایی از کانسپت تمام الکتریکی ال-بورن (el-Born) سر و صدای زیادی بر پا کرد. این هاچ‌بک مفهومی قرار بود در نمایشگاه خودروی ژنو در معرض دید عموم قرار بگیرد، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و لغو این نمایشگاه، به معرفی آنلاین بسنده شد.

خودروساز اسپانیایی حال تصمیم گرفته از نسخه تولید انبوه ال-بورن نیز پرده‌برداری کند. این نسخه از سال آینده با برند کوپرا (Cupra) که شاخه اسپرت کمپانی سئات محسوب می‌شود، به بازار اروپا عرضه خواهد شد.

کوپرا ال-بورن اولین هاچ‌بک اسپرت الکتریکی گروه فولکس واگن لقب می‌گیرد. در ساخت این خودروی خوش‌استیل و جذاب از پلتفرم مخصوص خودروهای الکتریکی فولکس واگن (MEB) استفاده شده، همان پلتفرمی که مدل ID.3 نیز بر اساس آن توسعه یافته است.

وظیفه تامین انرژی ال-بورن را پک باتری 77 کیلووات ساعتی بر عهده دارد، این باتری یک موتور الکتریکی را که فعلا خروجی آن نامشخص است، تغذیه می‌کند. به گفته سئات با تکیه بر این باتری ال-بورن می‌تواند تا 310 مایل (500 کیلومتر) مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد پشت سر بگذارد. هاچ‌بک اسپرت اسپانیایی‌ها از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، به همین خاطر با 30 دقیقه شارژ انرژی لازم برای پیمایش مسافت 160 مایلی (260 کیلومتر) در باتری آن ذخیره می‌شود.

درباره شتاب صفر تا صد کوپرا ال-بورن هم اطلاعاتی منتشر نشده، اما ادعا می‌شود این هاچ‌بک الکتریکی برای رسیدن به سرعت 31 مایل (50 کیلومتر) در ساعت نیازمند 2.9 ثانیه زمان است. علاوه‌بر این کوپرا می‌گوید به خاطر سیستم اختصاصی کنترل اسپرت و دینامیک شاسی (به اختصار DCC Sport) ال-بورن هندلینگ فوق‎‌العاده‌ای خواهد داشت.

همانطور که اشاره کردیم، کوپرا ال-بورن و فولکس واگن ID.3 از پلتفرمی مشترک برخوردار هستند. از این رو هر دو مدل از لحاظ فرم اتاق و بدنه شباهت‌هایی با هم دارند. اما در این بین ال-بورن به لطف ویژگی‌هایی مثل نمای روبرویی خشن‌تر، تو رفتگی بیشتر درها، رکاب‌‌های جانبی اسپرت، رینگ‌های زیباتر و استفاده از رنگ برنزی در قسمت‌های مختلف بدنه و کابین جذاب‌تر و گیراتر از همزاد آلمانی دیده می‌شود.

ال-بورن و ID.3 در داخل کابین هم کاملا شبیه هم هستند، با این تفاوت که نماینده اسپرت ماتادورها از کنسول میانی مرتفع‌تر، فرمانی شکیل‌تر با دکمه‌های اختصاصی، صندلی‌های عمیق‌تر و موادی متفاوت در برخی قسمت‌ها بهره می‌برد.

مدیرعامل کوپرا هاچ‌بک اسپرت و الکتریکی ال-بورن را دارنده تمامی ژن‌های این برند توصیف کرده و افزوده این خودرو به خوبی نشان می‌دهد برقی‌سازی و عملکرد بالا نه تنها در تضاد با هم نیستند، بلکه هماهنگی بسیار خوبی بین این دو فاکتور وجود دارد.

شایان ذکر است کوپرا ال-بورن در کارخانه Zwickau فولکس واگن مونتاژ شده و از سال آینده به فروش خواهد رسید. بد نیست بدانید این کارخانه ماموریت تولید ID.3 را نیز بر عهده دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sajadparvini
    sajadparvini | ۲۱ تیر ۱۳۹۹

    و ماهم به سرعت در حال پیشرفت هستیم و داریم وام میدیم ملت ماشین هاشونو گاز سوز کنن

مطالب پیشنهادی