روز گذشته ناسا با همراهی سازمان فضایی اروپا نزدیک ترین عکس هایی که تاکنون از خورشید گرفته شده اند را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشت. این تصاویر در واقع نخستین عکس هایی هستند که توسط مدارگرد سولار گرفته شده اند و ظرفیت های خوب این مدارگرد برای ثبت تصاویر فضایی را به رخ می کشند.

مدارگرد سولار اواسط ماه میلادی گذشته با طی کردن ۴۸ میلیون مایل از مدار پیرامونی خورشید اولین عبور نزدیک خود از اطراف این ستاره را به اتمام رساند. تصاویر ارسالی از تلسکوپ Extreme Ultraviolet Imager که به اختصار EUI خوانده می شود و روی سولار نصب شده، پدیده ای به نام campfire را نشان می دهد؛ اینها میتوانند انفجارها یا شعله هایی باشند که میلیون ها مرتبه از شعله های سطح خورشید کوچک تر هستند و به گرم شدن جو بیرونی آن کمک می کنند. ناسا و آژانس فضایی اروپا قصد دارند که همزمان با حرکت مدارگرد سولار به دور خورشید از طریق یکی از ابزارهای این مدار گرد که به اختصار SPICE خوانده می شود اطلاعات بیشتری را از سطح خورشید به دست بیاورند.

معمولا اولین عکس های یک فضاپیما برای حصول اطمینان از صحت عملکرد کلیه ابزارهای موجود در آن گرفته می شوند و در نتیجه وقتی دانشمندان ناسا و آژانس فضایی اروپا با این تصاویر روبرو شدند به نحوی شگفت زده شدند.

دنیل مولر از دانشمندان پروژه مدارگرد سولار آژانس فضایی اروپا در تایید این امر چنین گفت:

ما انتظار چنین نتایج فوق العاده ای را در مراحل اولیه کار نداشتیم. این عکس ها نشان می دهند که مدارگرد خورشیدی شروعی بسیار عالی داشته است.

البته تا به الان چالش های رایج در اکتشافات فضایی را پشت سر گذاشته و حرکت آن چندان هم بدون دردسر نبوده است؛ برای مثال در ماه گذشته میلادی این فضاپیما مواجهه ای غیرمنتظره با یک رد یونی و دنباله مملو از گرد و غبار دنباله دار اطلس داشت. پاندمی کووید ۱۹ هم مشکلات فراوانی را برای تیم این پروژه در پی داشت. واحد  فرماندهی ماموریت در مرکز عملیات های سازمان فضایی اروپا برای بیشتر از یک هفته در آلمان تعطیل شد و در طول مرحله راه اندازی دستگاه ها که باید تست های دقیقی روی تجهیزات این فضاپیما انجام می شد صرفا برخی افراد کلیدی اجازه حضور در سازمان را داشتند.

به گفته راسل هووارد بازرس ارشد یکی از تلسکوپ های مدارگرد سولار:

ما به خاطر کووید ۱۹ مجبور شدیم که عملیات های کلیدی پروژه را از راه دور انجام دهیم و این اولین باری بود که اینگونه کار می کردیم.

حالا خوشبختانه کلیه تجهیزات و ابزارهای نصب شده روی این مدارگرد به درستی کار می کنند و سولار مشغول ادامه ماموریت خود است. دانشمندان امیدوارند که در نهایت به اطلاعات خوبی در مورد قطب های خورشید دست پیدا کنند. این قطب ها هر یازده سال یکبار می چرخند و چرخه جدیدی از فعالیتهای خورشیدی آغاز می شود؛ اتفاقی که میتواند نیروگاه های برق روی زمین را به نابود کرده و فضانوردان را به خطر بیاندازد.