ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

توقف تولید پژو 405 عملا ملغی شد؛ جایگزینی بدنه 405 با سمند بهینه

در این مطلب به ماجرای عجیب و غریب توقف تولید و جایگزینی پژو 405 می پردازیم که قرار بود براساس وضع قوانین استاندارد های 85 گانه از چرخه تولید خارج شود. روز 31 فروردین فرشاد ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵

در این مطلب به ماجرای عجیب و غریب توقف تولید و جایگزینی پژو 405 می پردازیم که قرار بود براساس وضع قوانین استاندارد های 85 گانه از چرخه تولید خارج شود. روز 31 فروردین فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو از توقف ثبت نام برای تولید خودرو 405 خبر داد و اظهار کرد: «بر اساس مصوبه ابلاغ شده پیش فروش جدیدی از پژو 405 نخواهیم داشت و  فقط تعهداتی که از قبل داریم را تولید و تحویل خواهیم داد.»

این خبر برای همه به معنای پایان ماجرای 405 بود و همه این موضوع را یا همین عنوان پذیرفتند؛ بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوز های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش کامنت یکی از صفحات مجازی از ادامه دار شدن فرآیند تولید این محصول با موتور tu5 خبر داد که در شرایط فعلی هم با نام 405 slx در بازار عرضه می‌شود.

بنابراین پر واضح است که بدنه 405 در قالب خودروهای دوگانه سوز، تاکسی و مدل SLX به حیات خود ادامه می دهد و ظاهرا ایران خودرو قصد دارد تا با توقف تولید مدل بنزینی معمولی، تیراژ تولید موتور قدیمی و پرمصرف XU7 را کاهش دهد.

اما با صحبت های امروز (28 تیر ماه 1399) کیانوش پرمجیب، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو مشخص شد که این پیشرانه نیز قرار است با پسوند یورو 5 در بدنه سمند سال بهینه به حیات خود ادامه دهد و عملا پروسه توقف تولید پژو 405 بنزینی تبدیل به ادامه تولید بدنه و موتور این خودرو در قالب دو محصول متفاوت شده‌است و از این رو می توان گفت که عملا توقف تولید پژو 405 اتفاق نخواهد افتاد.

البته امیدواریم که سازمان استاندارد توضیحاتی را در این خصوص اعلام نماید، اما آنچه واضح است اینکه اگر بدنه پژو 405 مطابق استاندارد هاست و می تواند بر روی خودروهای تاکسی یا SLX تولید شود و موتور این خودرو نیز قابلیت تطبیق با استانداردهای یورو 5 را دارد، پس توقف تولید این بدنه و موتور استاندارد در قالب خودرو پژو 405، عملا بی دلیل و بی معنا به نظر می رسد. و لزومی بر اطلاع رسانی مکرر در مورد توقف تولید این خودرو وجود نداشته است.

تفاوت های سمند سال بهینه با سمند سال معمولی

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو با اعلام آمادگی برای تولید انبوه سمند سال بهینه، از تولید این خودرو در دو نوع پایه و لوکس خبر داد و گفت: «نوع پایه این محصول، جایگزین خودروی پژو 405 خواهد شد.»

براین اساس تفاوت های سمند بهینه با سمند معمولی شامل: طراحی مجدد داشبورد، رودری، صندلی‌ها به‌ همراه یک سری تزیینات خارجی می شود و در مدل لوکس نیز چراغ ها و جلو پنجره و دستگیره  تغییر می‌یابد و سیستم ترمز آن نیز دیسکی به همراه رینگ آلومینیومی خواهد بود و این تغییرات به کاهش ارزبری خودرو منجر شده است.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو با اشاره به برخی از مشخصات فنی خودروی سمند سال بهینه، بیان کرد: «موتور موجود در این خودرو XU7 و حداکثر توان گشتاور آن، معادل  ۱۵۳ نیوتن متر در دور سه هزار نیوتن متر است. قدرت موتور آن ۱۰۰ اسب بخار در دور شش هزار است و نیز دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. هم چنین گیربکس این محصول پنج دنده دستی و حداکثر سرعت خودرو، ۱۸۵ کیلومتر در ساعت است.»

آنطور که این مقام ایران خودرو می گوید، قرار است، مدل لوکس سمند سال بهینه نیز با موتور ملیEF7  با قدرت ۱۱۳ اسب بخار در دور شش هزار  و گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر در دور چهار هزار و ۵۰۰ به همراه گیربکس دستی راهی خط تولید شود.

خداحافظی با خودرو پژو 405 و ادامه تولید مدل SLX [به روز رسانی] - خرداد 99

روز پنج شنبه 22 خردادماه 99 آخرین نسخه پژو 405 جی‌ال‌ایکس بنزینی به تولید رسید و این خودرو برای همیشه از خطوط تولید شرکت ایران خودرو خارج شد.

ایران خودرو خراسان روز پنجشنبه طی مراسمی، در این کارخانه به تولید پژو 405 GLX بنزینی پایان داد و تولید پژو پارس را جایگزین آن کرد.

با این حال لازم به تاکید است که اتاق پژو 405 در قالب مدل SLX همچنان عرضه خواهد شد و موتور XU7 و قدیمی این خودرو نیز در حال حاضر بر روی بدنه سمند و پارس نصب می شود و خبری در رابطه با قطع تولید این دو مدل مطرح نشده است. همچنین پیش از این از عرضه 405 با موتور ایکس یو 7 دوگانه سوز، در قالب خودروهای مخصوص تاکسیرانی صحبت شده بود که در این صورت می توان گفت که خبر توقف تولید پژو 405 بنزینی، به هیچ عنوان نمی تواند به معنای پایان حضور پژو 405 در خطوط تولیدی ایران خودرو تلقی شود.

توقف تولید ۴۰۵ از اواخر خرداد [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

سردار «سید کمال هادیانفر»، رئیس پلیس راهور تهران، در نشست خبری اخیر خود که در شهرک آزمایش برگزار شد با تشریح اولویت‌های پلیس در سال ۹۹ اعلام کرد:

با توجه به تعهدات خودروساز، تولید پژو ۴۰۵ نیز از اواخر خرداد ماه متوقف خواهد شد.

یک منبع آگاه در  شرکت خودروسازی ایران خودرو خبر فوق را تایید کرد و گفت: «در حال حاضر دو مدل 405 در خودروسازی ایران خودرو تولید می‌شود که یکی از آن‌ها 405 slx است. این خودرو از موتور tu5 بهره گرفته است و به احتمال زیاد تولید آن متوقف نخواهد شد.»

گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که 405 معمولی (مجهز به موتور xu7) هم در قالب تاکسی تولید خواهد شد و فعلا خبری از خداحافظی با این خودرو تاریخی نیست.

توقف تولید پژو 405 در خطوط تولید ایران خودرو [به روز رسانی] - فروردین 99

پژو ۴۰۵ در واقع نسل پنجم از سری چهار (سری سدان های سایز متوسط) شرکت پژو محسوب می شود که در سال ۱۹۸۷ تولید آن شروع و در سال ۱۹۹۶ در اروپا تولید آن پایان یافت.

اما حالا در سال 2020، مدیر عامل ایران خودرو سرانجام اعلام کرده است که «پژو ۴۰۵ از شبکه تولید ایران خودرو خارج شده و براساس مصوبه‌ای که داریم این خودرو را پیش فروش نمی‌کنیم.»

فرشاد مقیمی در حاشیه مراسم اهداء ۱۰ هزار بسته اقلام بهداشتی به ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفت: «اگر هم تولیدی از پژو ۴۰۵ انجام شود برای عمل به تعهدات قبلی است تا بتوانیم تعهدات مانده را تحویل دهیم.»

پژو ۴۰۵

وی اضافه کرد: «البته به جای پژو ۴۰۵ محصولات دیگری را پیش بینی کرده ایم که به مرور به شبکه تولید اضافه و به مشتریان تحویل خواهد شد.»

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره عمل به تعهدات این خودروساز در قبال خودرو های ثبت نامی گفت: «با اقدامات خوبی که در این گروه انجام شده و با تأمین خوبی که با شبکه قطعه سازی کشور آغاز کرده و همچنین تغییری که اسفند سال گذشته در خطوط تولید داشتیم در خرداد ماه امسال معوقات را به صفر خواهیم رساند و برای خودرو های بعدی بنا داریم که تعهدات به روز انجام دهیم.»

مقیمی درباره ثبت نام برای پیش فروش محصولات ایران خودرو در سال جدید افزود: «ما برای ثبت نام جدید آمادگی لازم را داریم و اگر مجوز های لازم صادر شود ثبت نام‌ها را انجام خواهیم داد.»

این تصمیم در شرایطی اعلام می شود که در اثر شیوع کرونا، زمان کاری و فعالیت شرکت های خودروسازی در سال 1399 کاهش یافته است و شاهد افت تیراژ تولید این شرکت ها هستیم.

از سوی دیگر با اجرایی شدن استانداردهای 85 گانه قرار بر توقف تولید خودروهای فاقد استانداردهای مذکور بود اما در نهایت تنها تصمیم بر آن شد تا سه مدل پراید و یک مدل 405 از خط تولید خارج شوند و همچنان بسیاری از خودروهای قدیمی به حیات خود در بازار خودرو کشور ادامه خواهند داد.

سمند پلاس وارد خط تولید شد [به روز رسانی] - خرداد
تولید سمند پلاس در شرایطی آغاز شده است که هنوز معرفی رسمی اون صورت نگرفته و پیش فروش آن از جانب ایران خودرو برگزار نشده است. این خودرو که قبلا با نام سمند بهینه در فضای رسانه ای شناخته می شد، حال وارد خط تولید ایران خودرو شده و مراحل نهایی پیش از عرضه را پشت سر می گذارد.
سمند بهینه نمونه ای فیس لیفت از سمند LX به حساب می آید که آستانه بیست سالگی اولین خودروی ملی، پا به خط تولید ایران خودرو گذاشته است. این خودرو نسبت به سایر نسخه ها تفاوت چندانی نداشته و صرفاً برخی ویژگی ها به آن اضافه شده و حداقل های استانداردهای ۸۵گانه در آن رعایت گردیده است. این خودروی فیس لیفت در بخش ظاهر بیرونی و کابین متفاوت از نسخه های قبلی سمند است و برخی ویژگی های سورن نیز به آن اضافه شده است.
در سمند پلاس شاهد هستیم که گرافیک کاسه چراغ های جلو تغییر کرده و قابلیت چراغ روشنایی روز به این خودرو اضافه شده است. همچنین طرح و گرافیک کاسه چراغ های عقب نیز تغییراتی را داشته و ظاهری جدید را به بخش عقب سمند فیس لیفت داده است. جلو پنجره سمند فیس لیفت هم متفاوت از نسخه های SE و LX این سدان ملی است و با طرحی کرومی و قالبی جدید بر روی این خودرو حضور دارد. قاب چراغ پلاک سمند بهینه که بر روی درِ صندوق عقب نصب شده است، به خاطر تغییرات کاسه چراغ عقب شکلی جدید را به خود گرفته و متناسب با آن طراحی شده است.
در نمای جانبی هم شاهد هستیم که سمند پلاس تفاوت خاصی با سایر نسخه های سمند ندارد و صرفاً رینگ های آلومینیومی جدید (مشابه به رینگ های سورن فیس لیفت) بر روی آن نصب شده است. البته که در تصاویر قبلی سمند بهینه خبری از رینگ آلومینیومی نبود و رینگ فولادی با قالپاق جدید در این خودرو دیده می شد.
در بخش طراحی کابین هم با داشبورد و رودی های شبیه به سورن طرف هستیم. البته که بر خلاف سورن ELX و سورن فیس لیفت، رنگ تریم داخلی سمند پلاس مشابه به نسخه های قدیمی است و ترکیب رنگ کِرِم با تزئینات طرح چوب در این خودروی فیس لیفت دیده می شود. با توجه به جایگاه اقتصادی سمند بهینه در سبد محصولات ایران خودرو، می بینیم که تا حدی قالب داشبورد این خودرو متفاوت از خانواده سورن طراحی شده و بخش مربوط به کیسه هوای شاگرد، به جای سبک مخفی، به صورت مجزا از داشبورد به تولید رسیده است. در جلو آمپر سمند پلاس هم می بینیم که طرحی جدید استفاده شده و تا حدودی ترکیب رنگ جدید، جذابیت بیشتری را به این بخش اضافه کرده است.
بخش میانی داشبورد سمند پلاس هم متفاوت از سورن پلاس و سورن های ELX جدید است که الگوی قدیمی داشبوردهای سورن ELX در این خودرو وجود دارد. این الگوی قدیمی باعث شده تا تنظیمات تهویه در بخش پایین داشبورد نصب شود و از سویی بخش مربوط به سیستم صوتی، از نوع تک دین (Single Din) باشد و امکان نصب نمایشگر لمسی یکپارچه بر روی سمند فیس لیفت وجود نداشته باشد.
به گفته مدیران ایران خودرو، تولید سمند بهینه در نسخه پایه با پیشرانه ارتقا یافته XU7 خواهد بود. پیشرانه ارتقا یافته این خودرو، XU7 پلاس نام دارد که به استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز شده و تا حدودی قدرت بیشتری را نسبت به نسخه های قبلی تولید می کند. این پیشرانه ۱٫۸ لیتر حجم دارد و ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ در آن دیده می شود. همچنین XU7 پلاس نسبت به نسخه قبلی حدود ۱۰ درصد قوی تر شده می تواند قدرتی در محدوده ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۸ نیوتن متر تولید کند. همچنین به گفته مهندسان ایران خودرو، این پیشرانه تا حدودی مصرف سوخت بهینه تری را دارد و می تواند با استهلاک کمتری نسبت به گذشته بر روی سمند جدید نصب شود. در حال حاضر هنوز مشخصات قطعی و رسمی در مورد پیشرانه XU7 پلاس در دسترس نیست و قطعا با معرفی رسمی این خودرو، اطلاعات دقیق این پیشرانه هم اعلام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۸ تیر ۱۳۹۹

    این مردم لیاقتشونه تو جاده ها بمیرن...بی غیرتی هزینه داره!

  • Ali Hatami
    Ali Hatami | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    خداییش یکی از فرانسه پاشه بیاد ایران با این حجم از 405 مواجه بشه، برگاش میریزه.

  • Saljooghi
    Saljooghi | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

    واسه این لگن ها خبر نزارین... کیفیت سایت پایین میاد

  • amir gambil
    amir gambil | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    ..ر همانست فقط ..الانش عوض شده

  • amir gambil
    amir gambil | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    خر همانست فقط پالانش عوض شده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی