ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی نماد «همراه»: آنچه باید درباره سهام شرکت ارتباطات سیار ایران بدانید

همراه نام نماد شرکت ارتباطات سیار ایران است که با نام «همراه اول» شناخته می شود. بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور که هنوز سایر رقبایش وارد بورس نشده‌اند. ۸۴ درصد سهام شرکت ارتباطات سیار ایران ...

علی زمانی
نوشته شده توسط علی زمانی | ۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۵

همراه نام نماد شرکت ارتباطات سیار ایران است که با نام «همراه اول» شناخته می شود. بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور که هنوز سایر رقبایش وارد بورس نشده‌اند. ۸۴ درصد سهام شرکت ارتباطات سیار ایران در اختیار «شرکت مخابرات ایران» (اخابر) قرار دارد. همراه اول، یک شرکت خصوصی و سهامی عام و غیر دولتی بوده و همه مردم می توانند در صورتی که کد بورس دارند، نسبت به خرید و فروش سهام آن اقدام کنند. ارزش همراه اول در ۸ مرداد ۹۹ به ۱۲۴۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

در ادامه سلسله گفتارهای دیجیاتو در بررسی نمادهای گروه رایانه و مخابرات، نگاهی داریم به تابلو شرکت همراه. اگر سهامدار «همراه» هستید یا در بورس ایران فعالیت دارید، تحلیل ها و نظرات خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار با ما به اشتراک بگذارید.

همراه، نماد سهم شرکت ارتباطات سیار ایران در گروه مخابرات است. گروه مخابرات، یکی از ۵۰ گروهی است که بیش از  ۷۰۰ سهم بازار سرمایه در آن فعالیت دارد. شرکت ارتباطات سیار ایران با میلیون ها مشترک در سراسر کشور، بزرگترین اپراتور تلفن همراه بوده و از شرکت های بزرگ و سود ده بازار بورس به شمار می رود. اما باید توجه کنید که چون شناوری همراه، حدود ۱۰ درصد است، انتخاب خوبی برای نوسان‌گیرها نیست. اما برای سهامداران صبور بلند مدت، گزینه مطلوبی برای سهامداری به نظر می‌رسد.

سود «همراه» در ۴ ماهه نخست سال  ۹۹

طبق گزارش فعالیت ماهانه دوره ۱ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۹ «همراه»، مربوط به سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ که چهارم تیر ۹۹ روی کدال منتشر شد، درآمد شناسایی شده طی دوره یک ماه همراه، ۶ درصد بالاتر از متوسط درآمد شناسایی شده طی ۲ ماه نخست سال جهش تولید بوده است. همچنین، متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده طی ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۹ بالغ بر ۱۷,۰۵۵,۵۴۸ میلیون ریال بوده، درحالی که متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده طی ۱۲ ماهه سال ۹۸ همراه، بالغ ۲,۷۸۷,۹۴۷ میلیون ریال بوده است.

لذا، درآمد شناسایی شده همراه اول در خرداد ۹۹ بالغ بر ۱۷,۷۱۱,۲۸۳ میلیون ریال است. جمع درآمد شناسایی شده همراه اول در بهار ۱۳۹۹، بالغ بر ۵۱,۱۶۶,۶۴۳ میلیون ریال است.

طبق گزارش فعالیت ماهانه دوره ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ در سال مالی منتهی به: ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ که  ۱۳۹۹/۰۵/۰۵ منتشر شد، درآمد شناسایی شده شرکت ارتباطات سیار ایران طی دوره یک ماه ۱۳۹۹/۰۴/۳۱، ۸ درصد بالاتر از متوسط درآمد شناسایی شده همراه طی ۳ ماه گذشته بوده است.

هم‌چنین، متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده طی ۴ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بالغ بر ۱۷,۴۲۳,۵۹۴ میلیون ریال بوده، درحالی که متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده طی ۱۲ ماهه سال گذشته بالغ ۴,۲۷۵,۲۴۳ میلیون ریال بوده است. درآمد شناسایی شده همراه طی دوره ۱ ماهه ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بالغ بر ۱۸,۳۹۱,۴۵۹ میلیون ریال می باشد. جمع درآمد شناسایی شده ۴ ماهه همراه منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بالغ بر ۶۹,۶۹۴,۳۷۳ میلیون ریال میباشد.

تابلوخوانی همراه

یکی از نکات مهمی در بررسی یک نماد بورسی باید به آن توجه شود، بحث تابلوخوانی است. در بورس ایران که ۶۰ میلیون کد بورسی در آن صادر شده و چند میلیون نفر بیشتر فعالیت روزانه ندارند و عمق بازار هنوز کم است و با مقوله ای مثل دامنه نوسان و حجم مبنا روبرو هستیم، تابلوخوانی و استفاده از تکنیک‌های تابلوخوانی در بررسی روند یک سهم و بازی بازیگردان سهم و رفتار سهامدار عمده در پایین یا بالا نگهداشتن قیمت، اهمیت دارد.

تابلو معاملاتی شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد همراه در ۸ مرداد ۹۹. قیمت هر سهم به ۶۴۵۰ تومان رسید و ارزش بازاری همراه اول به ۱۲۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت

بسیاری از صف‌های فروش مصنوعی یا صوری و صف‌های خرید غیر واقعی که زود برچیده می‌شود، از طریق رفتارشناسی روند و تحلیل الگوهایی که سهامدار عمده یا حقوقی بر سر سهم خاص می آورد، قابل رصد است و تابلوخوانی این امکان را به ما می‌دهد. قدرت خریدار و فروشنده و حجم معاملات، ابزاری است که تابلوخوانی در اختیار بورس بازها قرار می‌دهد تا طبق اصل اول تکنیکالیست‌ها که همه چیز در قیمت لحاظ شده، اوضاع روزانه معاملات را رصد کنند.

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، تابلو معاملاتی همراه در ۸ مرداد ۹۹ است. قیمت هر سهم همراه از مرداد ۹۸ که ۱۱۰۰ تومان بود به ۶۱۹۰ تومان در مرداد ۹۹ رسید. همراه، ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون قطعه سهم  است. میانگین حجم  ماهانه آن ۹ میلیون و ۹۶۱ هزار سهم بوده که گاها همین حجم ماهانه نیز در طول روز معاملاتی، پر نمی شود چون شناوری پایین دارد.

در مرداد ۹۹، EPS همراه به ۱۹۶۶ ریال و میزان P/E نیز به ۳۲.۹۶ رسید. در حالی که P/E‌گروه مخابرات به ۳۴ رسیده است.

سهامدار عمده شرکت ارتباطات سیار

۸۴ درصد سهام شرکت ارتباطات سیار ایران متعلق به شرکت مخابرات ایران است. یعنی شما سهامدار شرکت مخابرات باشید، مثل این است که سهامدار شرکت همراه اول هستید. شرکت واسط مالی مرداد با ۵.۹ درصد سهام و شرکت توسعه ومدیریت سرمایه صبا با مالکیت ۲ درصد سهم، سهامداران بالای ۱ درصد همراه هستند. ترکیب سهامدار عمده و پرتفو آن را در بررسی رفتار حقوقی ها در یک نماد همیشه زیر نظر داشته باشید.

تاریخچه افزایش سرمایه همراه

همراه اول که در بازار اول بورس قرار دارد، از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۸، ۳ بار به  شرح  زیر افزایش سرمایه داده است.

  • ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ حدود ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۶ حدود ۱۲۰ درصد افزایش سرمایه
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ حدود ۱۲۰ درصد افزایش  سرمایه
همراه
تصویر سابقه معاملاتی شرکت ارتباطات سیار ایران در بازه تیر ۹۹

عکس بالا، سابقه حجم معاملات «همراه» در بازه ۴ تیر ۹۹ تا اول مرداد ۹۹ را نشان می دهد. یکی از تغییرات با اهمیت در روند معاملاتی یک سهم، افزایش حجم معاملاتی است به خصوص در قیمت های خاص. معمولا افزایش حجم معاملاتی نشان دهنده پایان یک روند اصلاحی است. در این بازه زمانی، بیشترین حجم معاملاتی  در ۳۱ تیر به اندازه ۱۹ میلیون و۴۵۸ هزار سهم بوده است. قیمت بین ۳۸۰۰ تومان تا  ۵۰۰۰ تومان در نوسان بوده و روزهای مثبت ۵ درصد سهم از منفی های ۵ درصد بیشتر است.

همیشه حجم معاملات را در بازه‌های مختلف بررسی کنید. بعضی از سهام توسط سهامدار عمده، شدیدا با کنترل قیمتی مواجه می‌شوند که می‌تواند سیگنال خوبی برای صعود در میان مدت باشد.

همراه اول در کدال

صفحه همراه اول در سامانه جامع ناشران (کدال) در این لینک در دسترس است. گزارش فعالیت هیات مدیره دوره ۱۲ ماهه منتهی به عملکرد سالی مالی ۹۸، صورت های مالی تلفیقی همراه، زمانبندی پرداخت سود دوره ۱۲ ماهه همراه، آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه همراه و هم چنین صورت‌های مالی میان دوره‌ای همراه در کدال در دسترس سهامداران است که باید به آن در سال رویایی ۹۹ بورس، توجه شود.

همراه
صفحه همراه اول در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال)

همیشه جدید ترین اطلاعات از برنامه های حال و آینده شرکت ارتباطات سیار ایران را در سایت MCI.IR دنبال کنید. همراه سهم خوب بلندمدتی است و سهامداری با آن برای سهامداران فعلی، توصیه می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • dr x dr xx
    dr x dr xx | ۸ مرداد ۱۳۹۹

    فکرکنم ارزش شرکت رو باید ۹۸۰۰۰ میلیار ریال می نوشتید نه تومان

    • علی زمانی
      علی زمانی | ۸ مرداد ۱۳۹۹

      ارزش شرکت همراه اول در ۸ مرداد ۹۹ به ۱۲۴ هزار و ۴۱۶ میلیارد تومان رسید

مطالب پیشنهادی