ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پرتاب و فرود موفق پروتوتایپ راکت استارشیپ [تماشا کنید]

دو روز پس از بازگشت فضانوردان ناسا به زمین، اسپیس ایکس نسخه آزمایشی نسل آینده راکت خود یعنی استارشیپ را با موفقیت آزمایش کرده و این نمونه اولیه توانسته تا ارتفاع ۱۵۰ متری پرواز کند. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۴

دو روز پس از بازگشت فضانوردان ناسا به زمین، اسپیس ایکس نسخه آزمایشی نسل آینده راکت خود یعنی استارشیپ را با موفقیت آزمایش کرده و این نمونه اولیه توانسته تا ارتفاع ۱۵۰ متری پرواز کند.

اسپیس ایکس به دنبال استفاده از استارشیپ برای ماموریت‌های طولانی مانند ارسال انسان به ماه و مریخ است و ارتفاع نسخه نهایی آن نزدیک به ۱۲۲ متر خواهد بود و می‌تواند بیش از ۱۰۰ تن محموله را تا مدار پایین زمین حمل کند. استارشیپ روی بوستر راکت بسیار بزرگی با نام «سوپر هوی» قرار می‌گیرد و قدرت آن‌ها را موتور جدید و قدرتمند اسپیس ایکس، «رپتور» تامین خواهد کرد.

در حالی که اسپیس ایکس توانسته یکی از آزمایش‌های استارشیپ را با موفقیت انجام دهد، هنوز راه طولانی تا عرضه نسخه نهایی آن باقی مانده. نسخه اولیه امروز تنها به یک موتور رپتور مجهز شده بود، اما نمونه نهایی آن میزبان ۶ موتور خواهد بود. از تفاوت‌های دیگر میان این نمونه آزمایشی و مدل نهایی می‌توان به دماغه مخروطی شکل نسخه نهایی اشاره کرد.

در طی سال‌های گذشته اسپیس ایکس آزمایش‌های فراوانی را روی نمونه‌های آزمایشی مختلف انجام داده که اکثر آن‌ها با مشکل مواجه شده‌اند. برای مثال مخزن نسخه اولیه قبلی این راکت منفجر شد، البته باید به این نکته اشاره کنیم که امروز برای اولین بار روی یک نسخه آزمایشی با ابعاد بزرگ تست انجام شده و این نسخه نه تنها با موفقیت پرواز کرده، بلکه توانسته از آن جان سال نیز بدر ببرد.

پرواز امروز که از آن با نام «هاپ» یاد می‌شود، به معنای پرواز و فرود کنترل شده است. استارشیپ باید بتواند روی ماه یا مریخ با موفقیت فرود بیاید، بنابراین باید اسپیس ایکس روی چنین موضوعی تمرکز کند، البته تکنیک مورد استفاده در فرود آن تفاوتی با راکت فالکون ۹ ندارد.

این اولین باری نیست که یک نسخه اولیه استارشیپ تست هاپ را با موفقیت پشت سر می‌گذارد، با این حال نمونه سال گذشته با نام «استارهاپر» ابعاد بسیار کوچکتری داشت و از طراحی متفاوتی بهره می‌برد. اسپیس ایکس تقریبا هر چند ماه یکبار، نسخه آزمایشی جدید راکت خود را تولید می‌کند تا هرچه زودتر بتواند نمونه نهایی آن را بسازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی