ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینتل اطلاعات جدیدی از چیپ‌های Tiger Lake و پردازنده گرافیکی Xe منتشر کرد

اینتل در رویداد Architecture Day 2020 این شرکت اطلاعاتی در مورد پردازنده‌های سری Tiger Lake و همچنین پردازنده گرافیکی مجتمع Xe منتشر کرد و وعده عملکرد بالا و مصرف برق پایین را داد. پردازنده‌های سری ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

اینتل در رویداد Architecture Day 2020 این شرکت اطلاعاتی در مورد پردازنده‌های سری Tiger Lake و همچنین پردازنده گرافیکی مجتمع Xe منتشر کرد و وعده عملکرد بالا و مصرف برق پایین را داد.

پردازنده‌های سری Tiger Lake و پردازنده گرافیکی Xe برای اینتل اهمیت فراوانی دارند چرا که این تراشه ساز در چند سال اخیر به خاطر پیشی گرفتن AMD تحت فشار بوده است. ARM نیز سلطه اینتل در بازار کامپیوترها را به خطر انداخته و شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت، سامسونگ و اپل در پی عرضه کامپیوترهای مبتنی بر ARM هستند. اینتل همچنین اخیراً از تأخیر در عرضه پردازنده‌های ۷ نانومتری دستکم تا سال ۲۰۲۲ خبر داد که این شرکت را در عرصه رقابت باز هم از AMD عقب‌تر می‌اندازد.

به همین دلیل اینتل به یک پیروزی بزرگ در پاییز امسال نیاز دارد و پردازنده‌های نسل یازدم سری Tiger Lake تلاش این شرکت برای حضور قوی‌تر در میدان رقابت است. این پردازنده‌ها از معماری Willow Cove استفاده می‌کنند که بر مبنای فناوری SuperFin ساخته شده و اینتل وعده عملکرد بسیار بهتر را با آنها داده است.

اینتل می‌گوید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری Tiger Lake به لطف بهره مندی از فناوری SuperFin سرعت فرکانس بیشتر را فراهم کرده و در عین حال برق کمتری مصرف می‌کنند. پردازنده‌های این سری همچنین از استانداردهای I/O مختلف از جمله تاندربولت 4، USB 4، رم DDR5 تا حداکثر سرعت ۵۴۰۰ مگاهرتز و PCIe نسل ۴ پشتیبانی می‌کنند.

چیپ‌های Tiger Lake برای اولین بار پردازنده گرافیکی مجتمع Xe را عرضه می‌کنند. به گفته اینتل پردازنده گرافیکی مجتمع Xe-LP از حداکثر ۹۶ واحد اجرایی (EU) برخوردار بوده و عملکرد بهتر و مصرف برق پایین‌تر را در مقایسه با پردازنده گرافیکی Gen11 موجود در چیپ‌های نسل دهم سری Ice Lake ارائه می‌کند.

اینتل می‌گوید پردازنده گرافیکی Xe-LP عملکرد کامپیوترهایی که برای گیم ساخته نشده‌اند را افزایش خواهد داد و بازی‌های همچون پابجی، Grid، Doom Eternal و Battlefield V را با رزولوشن 1080p اجرا می‌کند. این پردازنده گرافیکی حداکثر از رزولوشن 8K، استاندارد HDR10، پنل‌های دالبی ویژن و ریفرش ریت ۳۵۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

اینتل اطلاعاتی در مورد پردازنده گرافیکی دیگر این شرکت یعنی Xe-HP نیز ارائه کرد و با نمایش قدرت بالای آن در انکودینگ ویدیو از عرضه آن در سال ۲۰۲۱ خبر داد. این شرکت همچنین از معماری گرافیکی دیگری به نام Xe-HPG نیز پرده برداشت که مختص بازی طراحی شده و تلاش اینتل برای رقابت نزدیک‌تر با پردازنده‌های گرافیکی بازی محور AMD و انویدیا محسوب می‌شود. این شرکت اضافه کرد که تولید کارت گرافیک ارزان قیمت DG1 را آغاز کرده و اواخر سال جاری میلادی آن را روانه بازار می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی