ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات خبرگو
علمی

ربات گوینده خبر روسی، امیدبخش یا ناامید کننده؟

می توان با قطعیت گفت که ربات ها برای تسخیر شغل انسان ها آماده اند. گزارشی که اخیرا در انجمن اقتصاد جهانی منتشر شده اعلام می کند که تا سال 2025، ربات ها می توانند ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۹

می توان با قطعیت گفت که ربات ها برای تسخیر شغل انسان ها آماده اند. گزارشی که اخیرا در انجمن اقتصاد جهانی منتشر شده اعلام می کند که تا سال 2025، ربات ها می توانند 75 میلیون شغل را از انسان ها بگیرند.

اما این موضوع که کدام شغل ها بیشتر در معرض حمله ربات ها قرار دارند محلی برای بحث و تبادل نظر است.

به عنوان نمونه، گویندگان خبر باید بیشتر از همه گیج شده باشند که آیا در سال های آینده به آن ها در جایگاه شغلیشان نیاز خواهد بود یا نه. برای مثال در سال 2014 گویندگان خبر ژاپن با دیدن رقیب رباتی ناشی شان، احتمالا باید اطمینان بیشتری از آینده شغلی خود پیدا کرده باشند.

اما در همین اثنا، رونمایی اخیر از گوینده خبر مجازی تجهیز شده با هوش مصنوعی توسط چینی ها، احتمالا عرق سردی بر پیشانی گویندگان امیدوار نشانده است.

این سردرگمی ها در جامعه گویندگان اخبار در هفته جاری با معرفی ربات اخبار گوی روسی در شبکه 24 این کشور، وارد مرحله جدی تری شد. این ربات توسط شرکت Promobot روسیه ساخته شده و با نگاهی منصفانه باید گفت که هنوز برای بهبود جای کار زیادی دارد. همین حقیقت می تواند کمی امیدواری به گویندگانی که علاقه مند اجرای جلوی دوربین هستند، تزریق کند.

به گفته برخی منابع، روبات مذکور به نام الکس، از روی صورت یکی از بنیان گذاران Promobot، آقای الکسی یوژاکوف مدل شده است. در حالی که این مدل تنها قادر است برخی از اجزای صورتش را حرکت دهد، مهندسان در حال کار بر روی مدلی هستند که بتواند اندام دیگرش را هم به حرکت دربیاورد. این خصوصیت می تواند برای جابجایی ربات در استودیو هنگام اجرای خبر کارآمد باشد.

هزینه ساخت و توسعه الکس تقریبا 15600 دلار تخمین زده می شود و پروموبات می گوید که 12 سفارش برای اندروید پذیرفته است. اما در حال حاضر دقیقا مشخص نیست که چه افراد و به چه منظوری از این ربات استفاده خواهند کرد.

گفته می شود که الکس تا به حال چندین خبر برای شبکه 24 روسیه اجرا کرده است که در میان آنها موضوعاتی از جمله کشاورزی، تکنولوژی هسته ای و اقتصاد خرد دیده می شود. در هنگام اجرای یک خبر در مورد نمایشگاهی در روسیه که به معرفی نوآوری های انجام شده در زمینه تکنولوژی می پردازد، الکس با فروتنی گفته که قهرمان اصلی این رویداد او بوده است.

مردم هم نظرات متفاوتی در مورد این ربات دارند.در حالی که بعضی از کاربران شبکه های مجازی الکس را به انتشار پروپاگاندای سیاسی متهم می کردند، برخی دیگر حرکات خشک و ظاهر عجیب الکس را مورد تمسخر قرار دادند. اما به هرحال یکی از کاربران، مهربانانه عقیده داشت که الکس روبات دلپذیری است.

با اینکه انجمن اقتصاد جهانی اعلام کرده است که تا سال 2025 شغلی های جدیدی برای انسان ایجاد خواهد شد، این که آیا عملکرد نه چندان خوب الکس می تواند موج جایگزینی ربات ها به جای انسان را به تعویق بیاندازد، سوالی است که باید پاسخ آن را در آینده جستجو کرد.

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی