ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سیارکی بزرگ از ۳ هزار کیلومتری زمین رد شد؛ نزدیکترین فاصله در تاریخ

طی شب گذشته سیارکی بزرگ به اندازه یک خودروی سواری از فاصله ۲۹۴۵ کیلومتری زمین عبور کرده که در واقع رکورددار کمترین فاصله از زمین در تاریخ کهکشان است. این رخداد در حالی اتفاق افتاده ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۵

طی شب گذشته سیارکی بزرگ به اندازه یک خودروی سواری از فاصله ۲۹۴۵ کیلومتری زمین عبور کرده که در واقع رکورددار کمترین فاصله از زمین در تاریخ کهکشان است. این رخداد در حالی اتفاق افتاده که کسی در مورد این سیارک چیزی نمی‌دانست و حدودا شش ساعت پس از هجوم آن به سمت زمین محققان ناسا سیارک را شناسایی کرده‌اند. این سیارک «QC 2020» نامیده شده است.

تاکنون هیچ سیارکی با این فاصله کم از کنار زمین عبور نکرده بوده است؛ در موارد دیگر یا سیارک‌ها به زمین برخورد کرده‌اند یا با فاصله خیلی بیشتری از کنار اتمسفر گذشته‌اند. البته محققان ناسا اعتقاد دارند اگر این سیارک به سمت زمین هم حرکت می‌کرد، در برخورد با اتمسفر منفجر می‌شود و نمی‌توانست صدمه خاصی به سطح زمین وارد کند.

ولی آنچه در این ماجرا نگران‌کننده به نظر می‌رسد این است که اولا عبور چنین سیارکی از فاصله‌ای بسیار نزدیک به کره زمین می‌تواند نشانه‌ای از احتمال عبور سیارک‌های بیشتر و شاید بزرگتر باشد. از طرف دیگر عدم شناسایی آن پیش از عبور توسط سازمان‌های هوافضا حاکی از وجود نقطه ضعف در سیستم‌های هشداردهنده و تشخیص دهنده است.

«پاول کوداس» مدیر واحد مطالعات روی اشیای نزدیک به زمین در سازمان ناسا در این رابطه توضیح می‌دهد: «سیارک 2020 QC از سمت خورشید به سمت زمین حرکت کرد و شناسایی نشد. متاسفانه ما آمدن آن را ندیدیم».

در واقع رصدخانه پالومار در کالیفرنیا حدود شش ساعت بعد از عبور سیارک متوجه آن شده‌اند. کوداس تایید می‌کند این شی رکورد نزدیک‌ترین جرم فضایی عبوری از کنار زمین را شکسته است: «رخداد دیروز رکورددار نزدیک‌ترین به زمین شده است. اگر سیارک‌هایی که مستقیما با اتمسفر برخورد داشته‌اند را در نظر نگیریم، سیارک 2020 QC نزدیک‌ترین خواهد بود».

ناسا تنها چند نمونه از این اشیای نزدیک به زمین را شناسایی کرده. خیلی از آنها در دید تلسکوپ‌های واقع در رصدخانه‌ها قرار نمی‌گیرند، اما برخی دیگر به اندازه‌ای خطرناک جلوه می‌کنند که نظر تمام منجمان را به خودشان جلب می‌نمایند. اگر یکی از نمونه‌های خطرناک این دست از سیارک‌ها از دست اخترشناسان در برود و شناسایی نشود، ممکن است جان ده‌ها هزار انسان به خطر بیافتد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Big Heart for ever
    Big Heart for ever | ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

    حیف شد ای کاش میخورد واقعا هم جدی دارم حرف میزنم چون انسانی که انسانیت داشته باشه تقریبا ب ۱ درصد رسیده

  • haashmo
    haashmo | ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

    به امید روزی که یه سیارک بخوره به زمین و کل زمین رو نابود کنه بلکه نسل این انسان کثیف از بین بره.

    • نیما
      نیما | ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

      خیلی ببخشید شما انسان نیستی؟???

مطالب پیشنهادی