ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف ذرات پلاستیکی در نمونه بافت‌های انسان

محققان در تحقیقی نگران کننده ذرات بسیار کوچک پلاستیک را در نمونه ریه، طحال، کبد و کلیه انسان پیدا کردند. محققان دانشگاه ایالتی آریزونا انباشته شدن ذرات پلاستیکی بسیار کوچک در بافت‌ها و اندام‌های بدن ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

محققان در تحقیقی نگران کننده ذرات بسیار کوچک پلاستیک را در نمونه ریه، طحال، کبد و کلیه انسان پیدا کردند.

محققان دانشگاه ایالتی آریزونا انباشته شدن ذرات پلاستیکی بسیار کوچک در بافت‌ها و اندام‌های بدن را مطالعه کردند. سایز این ذرات پلاستیکی کمتر از ۵ میلیمتر بوده و برخی از آنها به کوچکی ۰.۰۰۱ میلیمتر هستند. محققان می‌گویند پلاستیک حالا تقریباً همه جای دنیا را آلوده کرده و در حال انباشته شدن در بدن انسان است.

مطالعات قبلی نشان می‌دهند انباشته شدن پلاستیک در ماهی‌ها سبب بیرون زدگی دیواره سرخرگ (آنوریسم) و تأثیر منفی بر تولید مثل آنها می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند پلاستیک پس از وارد شدن به بدن سخت پوستان دریایی، تنها در چند روز به ذرات بسیار کوچک‌تر (نانو پلاستیک) تبدیل می‌شود.

تحقیقات دیگری نیز انجام شده‌اند که نحوه حرکت پلاستیک در دستگاه گوارش را شرح داده‌اند اما به گفته محققان برای اولین بار است که تحقیقی در مورد چگونگی انباشته شدن مواد پلاستیکی در اندام‌های انسان انجام می‌گیرد.

محققان در این تحقیق ۴۷ بافت که از ریه‌ها، کبد، طحال و کلیه‌ها برداشته شده بودند را بررسی کردند. به گفته آنها احتمال انباشته شدن پلاستیک در این اندام‌ها بیشتر است. محققان با استفاده از کامپیوتر و تکنیک‌های طیف سنجی جرمی و طیف سنجی رامان به وجود پلاستیک در بافت‌ها پی برده و آنها را استخراج کردند. آنها همچنین موفق شدند تعداد، جرم و ابعاد ذرات پلاستیکی را محاسبه کنند.

محققان ده‌ها نوع پلاستیک از جمله پلی‌اتیلن، پلی‌کربنات و ترکیب شیمیایی صنعتی و خطرناک بیسفنول ای (Bisphonel A) را در بافت‌ها شناسایی کردند. محققان وجود پلاستیک و همچنین  بیسفنول‌ای را در تمام نمونه‌ها تأیید کردند.

دانشمندان در حال حاضر نمی‌دانند ذرات پلاستیکی دقیقاً چه تأثیری بر اندام‌های بدن می‌گذارند، اما مطالعاتی از این دست گام مهمی برای پاسخگویی به سؤالات هستند. «Varun Kelkar»، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید: «نکته‌ای که ما را نگران کرده این است که مواد غیر قابل تجزیه در حال وارد شدن به بدن ما و انباشته شدن در اندام‌ها هستند و ما از اثرات احتمالی آنها بر سلامت بی‌اطلاعیم.»

محققان قصد دارند در گام بعدی دامنه مطالعات خود را گسترده‌تر کرده و اثرات ذرات پلاستیکی بر سلامت انسان را مطالعه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • jim kabir
    jim kabir | ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

    کارامون به خودمون برمیگرده

مطالب پیشنهادی