ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پزشکان از مشکلات شنوایی در مبتلایان به کرونا می‌گویند؛ عوارض ویروس یا داروها؟

کرونا علائم و عوارض بی‌شماری دارد و در حالی که تصور می‌کردیم موفق به شناسایی تمام علائم آن شده‌ایم، پزشکان مشکلات شنوایی در افراد مبتلا به این بیماری را گزارش کرده‌اند. از زمان شیوع ویروس ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

کرونا علائم و عوارض بی‌شماری دارد و در حالی که تصور می‌کردیم موفق به شناسایی تمام علائم آن شده‌ایم، پزشکان مشکلات شنوایی در افراد مبتلا به این بیماری را گزارش کرده‌اند.

از زمان شیوع ویروس کرونا چندین ماه می‌گذرد، با این حال همچنان محققان علائم و عوارض جدید آن را کشف می‌کنند. در گذشته مشخص شده بود که از دست دادن حس بویایی و چشایی از علائم ابتلا به این بیماری محسوب می‌شوند و حالا تیمی از محققان موفق به کشف یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به کرونا شده‌اند.

محققان بریتانیایی اخیرا مقاله‌ای را در ژورنال « International Journal of Audiology» به چاپ رسانده‌اند که از مشکلات شنوایی در افراد بیمار خبر می‌دهد. طبق این پژوهش، شماری از بیماران با مشکل ناشنوایی دست و پنجه نرم می‌کنند و تعدادی از آن‌ها نیز وزوز گوش را تجربه می‌کنند.

پزشکان در این مقاله ۱۲۱ فرد مبتلا به کرونا با علائم شدید را مورد بررسی قرار دادند که ۱۳ درصد آن‌ها تقریبا ۸ هفته پس از ترخیص از بیمارستان، اختلالات شنوایی را گزارش کرده‌اند. در حال حاضر محققان بطور دقیق نمی‌توانند مشکلات شنوایی را یکی از علائم کرونا یا عوارض آن بدانند، چرا که شاید اقدامات دیگر مانند روش درمان باعث چنین موضوعی شده باشد.

کرونا

یکی از اساتید دانشگاه «منچستر» درباره این مقاله اعلام کرده:

«ما از قبل می‌دانیم که ویروس‌هایی مانند سرخک، اوریون و مننژیت باعث کاهش شنوایی می‌شوند و ویروس کرونا نیز می‌تواند به اعصابی که وظیفه انتقال اطلاعات به مغز یا از آن را دارند، آسیب بزند. با توجه به این موضوع، کووید-۱۹ می‌تواند برای سیستم شنوایی شامل گوش میانی یا حلزون گوش مشکل ایجاد کند.»

ماه گذشته میلادی مقاله‌ای در «JAMA Otolaryngology» منتشر شد که از شناسایی ویروس کرونا در گوش درونی خبر می‌داد، با این حال هنوز مدارک کافی برای اثبات این موضوع که کووید-۱۹ باعث مشکلات شنوایی می‌شود، وجود ندارد.

در این میان باید به مواردی مانند استرس، اضطراب استفاده از ماسک، داروهای مورد استفاده برای درمان کرونا و سایر عوامل نیز اشاره کرد که آن‌ها نیز می‌توانند در ایجاد مشکلات شنوایی نقش داشته باشند. در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که کاهش شنوایی از عوارض داروهای «هیدروکسی کلروکین» و «کلروکین» نیز محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی