ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پرتاب زیردریایی فضایی به قمر زحل؛ طرحی بلندپروازانه برای کاوش دریاهای تایتان

این احتمال وجود دارد که چندین سال دیگر یک زیردریایی بتواند دریاها در بزرگترین قمر سیاره «زحل» به نام «تایتان» را مورد بررسی قرار دهد. این ماموریت اگر از سوی ناسا تاییدیه دریافت کند و ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

این احتمال وجود دارد که چندین سال دیگر یک زیردریایی بتواند دریاها در بزرگترین قمر سیاره «زحل» به نام «تایتان» را مورد بررسی قرار دهد.

این ماموریت اگر از سوی ناسا تاییدیه دریافت کند و این آژانس فضایی هزینه آن را تامین کند، احتمالا در دهه آینده میلادی شاهد ارسال یک زیردریایی به این قمر خواهیم بود. یکی محققان ناسا، «استیون اولسون» اعلام کرده:

«ما احساس می‌کنیم که زیردریایی تایتان اولین قدم پیش از سفر به قمرهای «اروپا» یا «انسلادوس» محسوب می‌شود.»

اروپا و انسلادوس به ترتیب قمرهای سیاره مشتری و زحل بوده و هر دو دارای اقیانوس‌های بزرگی با آب مایع هستند. با وجود چنین موضوعی، آب زیر پوسته‌های یخی مدفون شده و دستیابی به آن دشوارتر از دریاهای تایتان خواهد بود.

تایتان با اندازه ۵۱۵۰ کیلومتری خود، دومین قمر بزرگ در منظومه شمسی پس از ماه «گانیمد» مشتری محسوب می‌شود که ۱۲۰ کیلومتر کوچکتر است. تایتان تنها بخاطر ابعاد خود شناخته شده نیست، بلکه تنها محلی پس از زمین محسوب می‌شود که میزبان بدنه‌های پایدار مایع روی سطح خود است.

تایتان

اتمسفر ضخیم تایتان، احتمالا میزبان شیمی پیچیده‌ای شامل مولکول‌های ارگانیک یا بلوک‌های حاوی کربن سازنده زندگی است. به همین علت بسیاری از اخترزیست‌شناسان از احتمال زندگی در این قمر می‌گویند. جاندارهای این قمر می‌توانند در حال چرخش در هوا یا شنا درون دریاچه‌ها و دریاها باشند.

جاندارهای موجود در دریاهای این قمر با آنچه روی زمین وجود دارد، متفاوت خواهند بود. سطح این قمر دمای بسیار پایینی دارد، بنابراین نمی‌تواند آب در آن مایع باقی بماند، با این حال دانشمندان به این موضوع اشاره می‌کنند که تایتان احتمالا میزبان دریای شور در زیر سطح خود است.

ناسا در حال توسعه یک فضاپیما برای تایتان است و زیردریایی می‌تواند قدم بعدی برای کاوش در این قمر باشد. اگرچه تایتان یک ماه بزرگ محسوب می‌شود، اما بسیار کوچکتر از زمین است و جاذبه در آن ۱۴ درصد زمین است، بنابراین فشار کمتری در زیر دریا احساس می‌شود.

زیردریایی مخصوص تایتان باید طولی نزدیک به ۶ متر و وزنی تقریبا برابر ۱۵۰۰ کیلوگرم داشته باشد تا بتواند تجهیزات ارتباطی موردنیاز را با خود حمل کند. این زیردرایی باید پکیج شیمی برای تحلیل نمونه‌های مایع، تصویربردار سطح و ایستگاه آب و هوا باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

    بالاخره اقیانوس هاش مایع هست یا منجمده؟ ماکه نفهمیدیم چی شد!
    بالا میگه اون دوتا قمر دیگه آب زیر یخ مدفونه برخلاف تایتان ک آب پایدار داره.
    بعد پایین میگه آب در سطح تایتان نمی‌تواند مایع بماند.

    • آریا
      آریا | ۱۱ شهریور ۱۳۹۹

      زیر یخ آب مایع وجود داره

مطالب پیشنهادی