ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

ترکیه رکورد دار تعرفه واردات خودرو جهان شد؛ افزایش درآمد مالیاتی به بهانه حمایت از تولید

ترکیه یکی از قطب‌های اصلی مونتاژ خودرو در منطقه به شمار می‌رود. این کشور میزبان کارخانه‌های بزرگی از برندهای مطرح دنیا بوده و کمپانی‌هایی چون فورد، فیات، تویوتا، هوندا، هیوندای و رنو محصولات خود را ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

ترکیه یکی از قطب‌های اصلی مونتاژ خودرو در منطقه به شمار می‌رود. این کشور میزبان کارخانه‌های بزرگی از برندهای مطرح دنیا بوده و کمپانی‌هایی چون فورد، فیات، تویوتا، هوندا، هیوندای و رنو محصولات خود را در خاک آن تولید می‌کنند.

در کنار برندهای بزرگی که برشمردیم، چند خودروساز داخلی نیز در ترکیه مشغول فعالیت هستند که البته سهم آنها از بازار چندان زیاد نیست. مثل ایران، ترکیه نیز جهت حمایت از تولید داخل تعرفه‌ها و مالیات نسبتا سنگینی را برای واردات خودرو اعمال می‌کند. این تعرفه‌ها بر مبنای حجم موتور متغیر بوده و نسبت مستقیمی با هم دارند.

پرفروش‌ترین برندهای خودروسازی ترکیه در سال 2018

با تصمیم مقامات دولتی ترکیه میزان تعرفه واردات اخیرا افزایش پیدا کرده تا دیوار بلندتری دور شرکت‌های داخلی کشیده شود! پیش از این تعرفه واردات برای خودروهای مجهز به موتور 1.6 لیتری 60 درصد بود که با سیاست جدید به 80 درصد افزایش می‌یابد.

واردات مدل‌هایی که دارای موتور 2 لیتری هستند، از این به بعد نیازمند پرداخت تعرفه 130 درصدی است. این رقم پیش‌تر برابر با 100 درصد بود. خودروهایی هم که دارای موتور حجیم‌تری باشند، بجای تعرفه 160 درصدی قبلی، این بار با پرداخت تعرفه 220 درصدی اجازه ورود و فروش در داخل خاک ترکیه را پیدا خواهند کرد. با چنین ارقامی این کشور بالاترین نرخ تعرفه را برای واردات خودرو در جهان دارد.

تعرفه واردات خودرو در ترکیه

تعرفه‌های جدید شرکت‌های داخلی و مدل‌هایی را که در خاک ترکیه تولید می‌شوند، در بر نخواهد گرفت. با وجود این، افزایش تعرفه برای سایر کالاهای وارداتی، آنها را هم با چالش روبرو خواهد کرد.

اقدامات اخیر دولت ترکیه در افزایش تعرفه واردات خودرو، بخشی از سیاست اخذ مالیات بیشتر محسوب می‌شود. دولتمردان ترک با اجرای این سیاست از ابتدای شیوع پاندمی کووید-19، به دنبال کاهش واردات و حمایت از صنایع داخلی هستند.

ترکیه از لحاظ اقتصادی روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، طوری که در طول یک سال گذشته لیره 19 درصد از ارزش خود را از دست داده است. علی‌رغم این امر، میزان فروش خودرو به خاطر کاهش نرخ بهره بانکی با رشد همراه بوده؛ طبق گزارش نشریه دیلی صاباح، در دوازده ماه منتهی به جولای، فروش خودرو در ترکیه  387.5 درصد رشد کرده است. از ابتدای ژانویه تا ماه جولای هم آمار فروش 60.3 درصد رشد داشته و ترک‌ها در این مدت 273,022 دستگاه خودروی سواری خریداری کرده‌اند.

گفتنی است دی‌ماه گذشته، ترکیه از اولین خودروی ملی خود تحت برند TOGG رونمایی کرد. این برند نتیجه همکاری 5 خودروساز داخلی ترکیه بوده و توسط وزارت صنعت و تکنولوژی این کشور پشتیبانی می‌شود. اولین محصول این برند کراس‌اووری تمام‌الکتریکی در کلاس C است که با همکاری استودیوی طراحی پینین فارینا خلق شده و پیکره ای جذاب و مدرن دارد. برای آشنایی بیشتر با این خودرو می‌توانید مطلب مربوطه را مطالعه فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۵ شهریور ۱۳۹۹

    شباهت دیکتاتور ها باورنکردنیه
    حتی سقوطشون

  • noisymind
    noisymind | ۱۵ شهریور ۱۳۹۹

    ترکیه حالا حالا ها از ما جلوتر هست. ولی با این فرمونی که اردوغان داره میرونه خیلی مستعد هست که ایران 2 بشه!

  • zitanix
    zitanix | ۱۵ شهریور ۱۳۹۹

    ترک...

  • Hooman Moezzi
    Hooman Moezzi | ۱۴ شهریور ۱۳۹۹

    باز هم اونها یکم شرف دارن شرکتهاشون اینها رنو ثبت نام میکنن پراید تحویل میدن تازه برای خودرو صفر باید سالها تو نوبت باشی یا به چند برابر از بازار آزاد بگیری تازه بعد خرید اپل مکافات ، آقایان هم اظهار میکنن خودروسازی ما همش ضرر ده ها آقا به خدا ما راضی به ضرر شما نیستیم جمع کنید این شرکت ها تون یا سهام تون به صورت کامل به به شرکتهای خصوصی و خارجی واگذار کنید که میتونن ماشین با کیفیت تر و پایین تر از قیمت شما تولید کنن و اینقدر منت هم سر مردم نمی‌گذارند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی