ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

باتری آنر 9A در شرایط مختلف چقدر دوام می‌آورد؟

برای افرادی که به‌دنبال خرید گوشی اقتصادی هستند -چه به‌عنوان گوشی اصلی و چه به‌عنوان گوشی ثانویه- معمولاً شارژدهی باتری حرف اول را می‌زند. سازندگان تلفن همراه هم به اهمیت این موضوع پی برده‌اند و ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

برای افرادی که به‌دنبال خرید گوشی اقتصادی هستند -چه به‌عنوان گوشی اصلی و چه به‌عنوان گوشی ثانویه- معمولاً شارژدهی باتری حرف اول را می‌زند. سازندگان تلفن همراه هم به اهمیت این موضوع پی برده‌اند و روزبه‌روز ظرفیت باتری گوشی‌ها را افزایش می‌دهند. چند سال قبل گوشی ال‌جی ایکس پاور با باتری ۴۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را در دیجیاتو بررسی کردم که در زمان خودش کم‌نظیر بود. حالا گوشی‌هایی با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی یا حتی قوی‌تر را به‌وفور در بازار می‌بینیم. آنر 9A یکی از همین محصولات است که در بررسی ما رکورد جدیدی از خود به‌جا گذاشت. به همین دلیل تصمیم گرفتم نگاهی دقیق‌تر به وضعیت باتری و شارژ این گوشی داشته باشم.

آنر 9A

آنر 9A جدیدترین گوشی اقتصادی این برند محبوب در بازار ایران است که حدود ۳.۵ میلیون تومان قیمت دارد و در ازای این قیمت، امکانات قابل قبولی را در اختیار شما می‌گذارد. طراحی زیبا، نمایشگر باکیفیت و البته باتری قدرتمند از ویژگی‌های اصلی این گوشی هستند. سخت‌افزار آنر 9A هم برای رفع نیازهای روزمره و تا حدودی بازی کردن هم مناسب است. البته در کنار همه این ویژگی‌های مثبت باید به فقدان سرویس‌های گوگل اشاره کرد که تجربه کاربری شما را تا حدی تحت تأثیر قرار می‌دهد. سرویس‌های موبایل هواوی یا HMS هنوز نمی‌تواند تمام نیاز کاربران حرفه‌ای را برآورده کند.

تست باتری آنر 9A / پی‌سی‌مارک

همان‌طور که گفتم آنر 9A در بررسی ما رکورد جدیدی را در تست باتری پی‌سی‌مارک به‌جا گذاشت و توانست ۱۷:۱۸ ساعت در این تست دوام بیاورد. این رقم بین تمام گوشی‌هایی که ما در دیجیاتو بررسی کردیم رقیبی ندارد. برای اطمینان بیشتر من دوباره این تست را در شرایط مشابه یعنی روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر و وای فای روشن اجرا کردم. نتیجه حتی بهتر هم شد.

۱۸ ساعت اسکرین‌تایم رقم فوق‌العاده‌ای است. برای مقایسه می‌توان به نزدیک‌ترین رقیب آنر 9A یعنی گلکسی M11 اشاره کرد که حدود ۳ ساعت شارژدهی کمتری دارد. جدول زیر مقایسه شارژدهی آنر 9A با سه رقیب اقتصادی را نشان می‌دهد.

نام گوشی

ظرفیت باتری

شارژدهی

آنر 9A

۵۰۰۰

۱۸:۰۷

نوکیا ۲.۳

۴۰۰۰

۱۵:۱۲

گلکسی M11

۵۰۰۰

۱۵:۲۲

گلکسی A21s

۵۰۰۰

۱۶:۰۱

با این حساب می‌توان آنر 9A را رکورددار تست باتری پی‌سی‌مارک دانست. البته نوکیا ۲.۳ هم با باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی عملکرد بسیار خوبی دارد و اگر باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی می‌داشت، بین ۱۸ تا ۱۸:۳۰ ساعت دوام می‌آورد.

اما اگر از توان کامل گوشی استفاده کنیم چطور؟ برای این کار من پرفرمنس مود را فعال کردم و روشنایی نمایشگر را هم به حداکثر مقدار افزایش دادم.

همان‌طور که در تصویر فوق می‌بینید فعال کردن حالت پرفرمنس، امتیاز پی‌سی‌مارک گوشی را از حدود ۴۴۰۰ به حدود ۵۳۰۰ افزایش می‌دهد که حکایت از بهبود ۲۰ درصدی عملکرد دارد. شارژدهی باتری اگرچه نصف شده اما باز هم نتیجه قابل قبولیست و نشان می‌دهد باتری آنر 9A را نمی‌توانید در یک روز خالی کنید.

تست باتری آنر 9A / بازی

حالا بیایید شرایط واقعی‌تری را در نظر بگیریم. از آنجا که من به کال آو دوتی موبایل علاقه دارم، تست اول را به اجرای این بازی اختصاص دادم. تعجب نکنید؛ آنر 9A با وجود لگ‌های گاه و بی‌گاه می‌تواند کال آو دوتی موبایل را روی تنظیمات گرافیکی پایین اجرا کند. طبق تجربه‌ای که من داشتم، یک ساعت اجرای بازی کال آو دوتی موبایل روی آنر 9A (با تنظیمات گرافیکی Low و رفرش‌ریت High) و روشنایی حداکثری نمایشگر شارژ باتری را از ۱۰۰ به ۸۸ درصد می‌رساند.

بنابراین با آنر 9A می‌توانید ۸ الی ۹ ساعت بازی کنید بدون این‌که به شارژر احتیاج داشته باشید. حتی اگر در محیط داخلی باشید می‌توانید روشنایی نمایشگر را کاهش دهید و زمان بیشتری بازی کنید. جالب این‌که گوشی طی این ساعت فقط اندکی گرم شد. البته توان سخت‌افزاری گوشی در حدی نیست که گرمای قابل توجهی تولید کند.

تست باتری آنر 9A / پخش ویدیو

باتری آنر 9A برای پخش ویدیو چقدر دوام می‌آورد؟ من برای این تست از ویدیوی 720p و پخش‌کننده داخلی گوشی یعنی Huawei Video استفاده کردم و روشنایی نمایشگر را روی حداکثر گذاشتم. شارژ باتری از ۹۰ درصد به ۷۳ درصد رسید. بنابراین می‌توانید بین ۱۱ تا ۱۲ ساعت ویدیوی باکیفیت روی آنر 9A تماشا کنید. البته آنر در سایت رسمی خودش از ۳۲ ساعت قابلیت پخش مداوم ویدیو توسط این گوشی صحبت کرده که اختلاف قابل توجهی با نتایج ما دارد. مشخص نیست آزمایشگاه‌های آنر تست‌ها را در چه شرایطی انجام می‌دهد.

تست بعدی برای افرادی‌ست که به عکاسی و فیلم‌برداری علاقه زیادی دارند. یک ساعت ضبط ویدیو با حداکثر روشنایی نمایشگر، شارژ باتری آنر 9A را از ۸۰ به ۵۶ درصد رساند. ظاهراً فیلم‌برداری سنگین‌ترین کاری‌ست که می‌توانید با این گوشی انجام دهید.

با توجه به موارد فوق می‌توان گفت پس از یک روز کاری سخت شامل یک ساعت بازی، یک ساعت تماشای ویدیو، یک ساعت کار با دوربین و یکی دو ساعت استفاده عمومی از گوشی، حدود نصف ظرفیت باتری تخلیه می‌شود و با تکرار همین سناریو می‌توانید یک روز دیگر نیز از آنر 9A استفاده کنید. در واقع طبق تجربه ما، گوشی اقتصادی آنر تا اواخر روز دوم همراه شما خواهد بود.

تست باتری آنر 9A / شارژ معکوس

ویژگی دیگری که در آنر 9A جلب توجه می‌کند، قابلیت شارژ معکوس است. با توجه به باتری پرظرفیت، می‌توانید از آنر 9A برای شارژ گجت‌های دیگر نیز استفاده کنید. برای این کار باید مبدل OTG داشته باشید. حداکثر توان خروجی گوشی هم ۶ وات (۵ ولت ۱.۲ آمپر) اعلام شده که البته از شارژر آیفون ۱۱ قوی‌تر است ولی توان زیادی محسوب نمی‌شود. بنابراین شارژ گوشی‌های دیگر با این قابلیت کار دشواری خواهد بود و بیشتر به درد شارژ گجت‌های همراه مانند هدفون بی‌سیم، مچ‌بند هوشمند، ساعت هوشمند یا اسپیکرهای بلوتوث کوچک می‌خورد.

با این حال من شارژ معکوس آنر 9A را تست کردم و به نتیجه قابل قبولی رسیدم. این گوشی طی یک ساعت توانست شیائومی می A3 را از ۳۰ تا ۶۹ درصد شارژ کند. شارژ خود گوشی از ۱۰۰ به ۵۴ درصد کاهش یافت.

به عبارت دیگر بدون در نظر گرفتن دیگر عوامل، می‌توانید ۲۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت از ظرفیت آنر 9A را خرج کرده و ۱۵۷۰ میلی‌آمپر ساعت به ظرفیت گوشی دیگر (در اینجا می A3) اضافه کنید. این وسط حدود ۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت هزینه سربار داریم که تکلیف‌اش مشخص نیست. همان‌طور که گفتم بهتر است از این قابلیت برای شارژ گجت‌های کم‌مصرف مانند مچ‌بند و ساعت هوشمند، هدفون یا اسپیکرهای بلوتوث کوچک استفاده کنید، مگر این‌که مجبور باشید.

سرعت شارژ آنر 9A

آنر 9A از فناوری شارژ سریع بی‌بهره است که بخشی از آن به درگاه منسوخ میکرو USB برمی‌گردد. البته زمان شارژ کامل گوشی خیلی هم عجیب و غریب نیست و طبق تست‌های ما حدود ۲:۱۵ ساعت طول می‌کشد. این شارژر می‌تواند طی نیم ساعت تا ۲۷ درصد و طی یک ساعت تا ۵۱ درصد ظرفیت باتری را پر کند.

برای مقایسه گلکسی M11 و گلکسی A21s که ظرفیت باتری مشابه و فست شارژر ۱۵ واتی دارند هم در زمان مشابه یعنی به‌ترتیب ۲:۲۵ و ۲:۱۰ ساعت شارژ می‌شوند.

جمع‌بندی

آنر 9A یکی از بهترین گوشی‌های کنونی بازار از نظر شارژدهی محسوب می‌شود. سخت‌افزار این گوشی و به‌ویژه چیپست مدیاتک هلیو P22 با فناوری بهینه ۱۲ نانومتری ساخته شده و مصرف انرژی کمی دارد. در واقع بیشترین مصرف انرژی در این گوشی به نمایشگر برمی‌گردد، یعنی اگر بتوانید حداکثر روشنایی صفحه را مدیریت کنید، شارژدهی گوشی تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

در مجموع می‌توان گفت آنر 9A با باتری قدرتمند و قابلیت شارژ معکوس، یکی از بهترین گزینه‌ها در بازار گوشی‌های اقتصادی محسوب می‌شود و حتی می‌توانید به‌عنوان گوشی ثانویه ارزان‌قیمت روی آن حساب کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Arman
    Arman | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

    بنظرم واقعا گوشیه خوبی هست،خصوصا با این باتری،فقط مشکلش اینه که سرویس های گوگل رو نداره،از سرویس های گوگل نمیشه گذشت

  • MATELF
    MATELF | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

    اگر کم نشمرده باشم 7 مطلب از یک گوشی اقتصادی !

  • MATELF
    MATELF | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

    دیجیاتو خداوکیل بسته یا حدقل ذکر کن اگهیه

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

      خداوکیلی کجاش آگهیه؟ ?
      این همه تست انجام دادم نتیجه‌هاشو نوشتم بعد میگی آگهی؟ اصلاً مطلب رو خوندی؟

      • MATELF
        MATELF | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

        ماهانه کلی گوشی معرفی میشه و تو ایرانم همزمان با این گوشی کلی موبایل دیگه وارد شده خودتون یه سرچ بزنید ببینید چنتا مطلب ازین گوشی و چنتا از بقیه گوشی ها گذاشتید

      • MATELF
        MATELF | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

        ما از شما ممنونم هستیم اقای مقدسی که بررسی میکنید و مطلب منتشر میکنید اما خدایی یکم هواوی خونتون زیاد شده

  • Sina Elahi
    Sina Elahi | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

    ناصر معلومه شیائومی داره

  • Naser Zakhar
    Naser Zakhar | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹

    خواهشا ازین گوشی بکشین بیرون، هرروز تبلیغات و مطلب راجع این گوشی میذارین، دیگه حال ادم از بررسی های جانب دارانه تون بهم میخوره، فقط تو سر شیایومی میزنید، حتی توی بررسی mi 10 !!!! واقعا مسخره اس، همیشه پیگیر اخبار دیجیاتو بودم قبلا ولی این اواخر از وقتی چندتا نویسنده جدید اومدن روی مار همش از اشغال های انر و سامسونگ تعریف و تمجید میکنند..

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

      کاربر محترم، پیشنهاد می‌کنم از روی مطالبی که به دلایل نامشخص حالت رو به‌هم می‌زنن با اندکی اسکرول یا سوایپ، عبور کن. هر مطلبی خواننده خاص خودش رو داره. این نکته رو هم در نظر بگیر که در حال حاضر از گوشی شیائومی استفاده می‌کنم و می ۱۰ هم پرچمدار مورد علاقه منه.

مطالب پیشنهادی