ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان: کرونا به ویروس فصلی شبیه آنفولانزا تبدیل می‌شود

بررسی جدید دانشمندان نشان می‌دهد که کووید ۱۹، بیماری ناشی از ویروس SARS-CoV-2 در آینده تبدیل به یک بیماری فصلی خواهد شد. اکثر ما تجربه سرماخوردگی، آبریزش بینی و بیماری‌های فصلی را در ماه‌های سرد ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

بررسی جدید دانشمندان نشان می‌دهد که کووید ۱۹، بیماری ناشی از ویروس SARS-CoV-2 در آینده تبدیل به یک بیماری فصلی خواهد شد.

اکثر ما تجربه سرماخوردگی، آبریزش بینی و بیماری‌های فصلی را در ماه‌های سرد سال داریم. آخرین تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که ویروس کرونا نیز رفتار مشابهی مانند سایر ویروس‌های فصلی از خود نشان خواهد داد و تبدیل به یک بیماری فصلی معمولی خواهد شد.

البته در گزارش تحقیقاتی به این موضوع اشاره شده که تنها در برخی کشورهای دارای آب و هوای معتدل که میزان مصونیت از ویروس به شدت بالا رفته باشد، این اتفاق رخ خواهد داد. البته به نظر نمی‌رسد این اتفاق به سرعت رخ دهد و در طی سال‌های آینده شاهد فصلی شدن شیوع بیماری خواهیم بود.

نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری در شرایط فعلی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.  دکتر «حسن زاراکت» از دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان معتقد است:

«ویروس عامل کووید ۱۹ آمده تا زنده بماند و ممکن است برای سال ها انسان را دچار بیماری کند. مگر آنکه میزان مصونیت به شدت افزایش پیدا کند. مردم باید نحوه زندگی کردن با این ویروس و روش‌های جلوگیری از مبتلا شدن به آن از جمله استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، رعایت بهداشت دست‌ها و جلوگیری از حضور در اجتماعات را یاد بگیرند.»

دکتر «هادی یاسین» از دانشگاه قطر در دوحه تایید می‌کند که ممکن است پیش از دستیابی به مصونیت بالا در مقابل این ویروس چندین موج شدید همه گیری کووید ۱۹ را شاهد باشیم.

همانطور که می دانید شیوع بسیاری از بیماری‌های تنفسی به ویژه در مناطق معتدل با الگوهای فصلی شدت پیدا می کند. به عنوان مثال میزان همه گیری بیماری شناخته شده آنفولانزا و انواع سرماخوردگی‌ها در فصل پاییز و زمستان در مناطق معتدل به اوج خود می‌رسند. اما در مناطق گرمسیر چنین رفتاری را از خود نشان نمی‌دهند.

دانشمندان در حال تحقیق و بررسی ویروس‌های فصلی و عوامل موثر در همه گیری آنها هستند تا بتوانند با توجه به این تحقیقات راهکارهایی برای کنترل این ویروس ارائه دهند.

محققان در مورد بقای ویروس در هوا روی سطوح مختلف، میزان حساسیت افراد مختلف به عفونت و رفتارهای انسانی مانند حضور در محیط‌های شلوغ را در فصل‌های سال و با توجه به تغییر دما و رطوبت هوا مورد بررسی قرار داده‌اند. ظاهراً این عوامل در انتقال ویروس‌های تنفسی در زمان های مختلف سال تاثیر گذار هستند.

البته ناگفته نماند که سرعت انتقال ویروس کووید ۱۹ در مقایسه با سایر ویروس‌های تنفسی مانند آنفولانزا بسیار بیشتر است. دکتر «حسن زاراکت» معتقد است این ویروس بسیار جدید بوده و علیرغم رشد سریع علم هنوز موارد ناشناخته بسیاری در مورد آن وجود دارد. وی اعلام کرده است، مشخص نیست پیش‌بینی‌های انجام شده چقدر صحت داشته باشند و آینده می‌تواند گواه این موضوع باشد. اما آنچه مسلم است و تاکنون تحقیقات به این نقطه رسیده کووید ۱۹ مانند سایر ویروس‌های تنفسی به ویروسی در نهایت فصلی تبدیل خواهد شد.

آمارها نشان می دهد که بالاترین میزان سرانه آلودگی به کووید ۱۹ در جهان مربوط به کشورهای حوزه خلیج فارس، بدون در نظر گرفتن فصل گرم تابستان است. مردم باید تا رسیدن به مصونیت کامل، اقدامات کنترلی برای مبتلا نشدن به این بیماری را در نظر داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Shahram Yalameha
    Shahram Yalameha | ۲۶ شهریور ۱۳۹۹

    این مقاله رفرنس نداره؟!
    رفرنس بزارید برای مطالبتون بد نیست...

مطالب پیشنهادی