ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیسبوک توسط کارمند سابق به نادیده گرفتن فعالیت‌های سیاسی مخرب متهم شد

«سوفی ژنگ» (Sophie Zhang)، کارمند اخراجی فیسبوک با انتشار یادداشتی ۶ هزار کلمه‌ای از انتشار گسترده اخبار جعلی در این پلتفرم و تلاش ناکافی فیسبوک برای مبارزه با آنها پرده برداشت. به گزارش BuzzFeed News ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

«سوفی ژنگ» (Sophie Zhang)، کارمند اخراجی فیسبوک با انتشار یادداشتی ۶ هزار کلمه‌ای از انتشار گسترده اخبار جعلی در این پلتفرم و تلاش ناکافی فیسبوک برای مبارزه با آنها پرده برداشت.

به گزارش BuzzFeed News که به نسخه‌ای از یادداشت دسترسی پیدا کرده، ژنگ نحوه سوءاستفاده دولت‌ها از فیسبوک «به شکل گسترده برای فریب دادن شهروندانشان» را با ذکر نمونه توضیح داده است.

آنطور که در گزارش آمده، احزاب سیاسی با استفاده از پروفایل‌های جعلی بر طرز تفکر مردم تأثیر گذاشته و حزب مخالف را تخریب می‌کنند. ژنگ می‌گوید در یک کمپین تبلیغاتی برخی افراد با استفاده از پروفایل‌های جعلی «خوان اورلاندو هرناندز»، رییس جمهور هندوراس را در برابر مردم این کشور خوب جلوه دادند اما فیسبوک برای مقابله با آنها ۹ ماه دست روی دست گذاشت. به گفته او افرادی که پشت این کمپین تبلیغاتی بوده‌اند، دوباره در فیسبوک پروفایل جعلی ایجاد کرده‌اند که هنوز هم فعالیت می‌کنند.

به گفته ژنگ حزب سیاسی حاکم در آذربایجان از اکانت‌های جعلی برای «آزار و اذیت گسترده حزب مخالف» استفاده کرده است. فیسبوک یک سال پس از این اتفاق بررسی آن را آغاز کرد که هنوز هم ادامه دارد. ژنگ می‌گوید در ماه‌های پایانی به انتخابات محلی دهلی نو در هندوستان که فوریه ۲۰۲۰ برگزار شد، با «یک شبکه پیچیده سیاسی با بیش از هزار عضو که قصد تأثیرگذاری بر انتخابات را داشتند» مبارزه کرده است.

فیسبوک در طول ماه‌های اخیر ۶۷۲ هزار «پروفایل جعلی» را که قصد پخش اخبار جعلی در مورد کووید-۱۹ در پیج وزارت بهداشت اسپانیا و صفحه‌های آمریکایی داشته‌اند را حذف کرده است. ژنگ در یادداشت خود فاش می‌کند که فیسبوک ۱۰.۵ میلیون واکنش و طرفدار فیک را از صفحات سیاستمداران عالی‌رتبه برزیلی و آمریکایی در سال ۲۰۱۸ حذف کرده است.

تکان دهنده ترین قسمت یادداشت ژنگ آنجایی است که اعتراف می‌کند به خاطر عدم واکنش به موقع در قبال برخی از فعالیت‌های جعلی در فیسبوک «دستش به خون آغشته شده است.» برای نمونه سال ۲۰۱۹ او متوجه فعالیت پروفایل‌های جعلی در حمایت از کاندیدای ریاست جمهوری در بولیوی می‌شود، اما تصمیم می‌گیرد به سرعت وارد عمل نشود. ماه‌ها بعد «اوو مورالس» پس از ناآرامی‌ها و تظاهرات گسترده مردم که به مرگ ده‌ها نفر منتهی شد، استعفا داد.

ژنگ می‌گوید او فکر نمی‌کند فیسبوک توسط افراد بدخواه با هدف خاص اداره می‌شود. به گفته او کارمندان سطح بالا تصمیمات را با توجه به روابط عمومی (PR) می‌گیرند و تمرکز اصلی آنها بر رخدادها و وقایع ایالات متحده و غرب است. اما تصمیم گیری در مورد اتفاقات سیاسی که خارج از این دو منطقه رخ می‌دهند، بر دوش کارمندان سطح متوسط مثل او گذاشته است.

زمانی که ژنگ از فیسبوک درخواست کمک برای مبارزه با فعالیت‌های مخرب احزاب سیاسی می‌کند، با این پاسخ که «نیروی انسانی محدودی داریم» مواجه می‌شود و او را تهدید می‌کنند که اگر به پشتیبانی از مردم اصرار بورزد، از فیسبوک اخراج خواهد شد. شکایت به مدیران ارشد فیسبوک راه به جایی نمی‌برد تا اینکه ژنگ برای شنیده شدن صدایش مجبور به مطرح کردن حرف‌هایش در اپلیکیشن‌های چت کارمندان فیسبوک می‌شود. او سرانجام ماه جاری میلادی اخراج شد و غرامت ۶۴ هزار دلاری فیسبوک را رد کرد تا از فعالیت‌های این پلتفرم پرده برداری کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی