ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

امنیت به زبان ساده: هکرهای کلاه مشکی

اگر اخبار را بخوانید و با دنیای تکنولوژی آشنا باشید، به احتمال زیاد می‌دانید که کار یک هکر چیست. اما در عین حال احتمالا این را ندادید که هکرها در چند دسته‌بندی مختلف مانند کلاه ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

اگر اخبار را بخوانید و با دنیای تکنولوژی آشنا باشید، به احتمال زیاد می‌دانید که کار یک هکر چیست. اما در عین حال احتمالا این را ندادید که هکرها در چند دسته‌بندی مختلف مانند کلاه مشکی، کلاه سفید و کلاه خاکستری قرار می‌گیرند. این عبارت از فیلم‌های وسترن دهه ۱۹۵۰ میلادی به دست آمده که در آن‌ها، آدم‌بدها کلاه مشکی به سر می‌گذاشتند و آدم‌خوب‌ها، کلاهی سفید یا روشن.

هکرهای کلاه مشکی مجرمانی هستند که با مقاصد بدخواهانه وارد شبکه‌های کامپیوتری می‌شوند. این هکرها ممکن است بدافزارهایی را منتشر کنند که فایل‌ها را نابود می‌کنند، ممکن است اطلاعات کامپیوتری شما را به گروگان بگیرند یا اینکه پسووردها، اطلاعات کارت اعتباری و همینطور اطلاعات شخصی شما را بربایند.

درحالی که هک به یکی از ابزارهای امنیتی برجسته تمام دولت‌های جهان تبدیل شده، اما همچنان هکرهای کلاه مشکی عمدتا ترجیح می‌دهند یا تنها کار کنند یا به تیم‌های مجرم و سازمان‌یافته بپیوندند تا به راحتی قادر به کسب درآمد باشند. باج‌افزار WannaCry که در ماه مه ۲۰۱۷ منتشر شد، از نمونه کارهایی است که هکرهای کلاه مشکی انجام می‌دهند. در عرض دو هفته از انتشار این باج‌افزار، بالغ بر ۴۰۰ هزار کامپیوتر در سراسر جهان به آن آلوده شده بودند.

البته خوشبختانه متخصصین حوزه امنیت سریع دست به کار شده و ابزاری برای رمزگشایی فایل‌های قفل شده توسط WannaCry پدید آوردند. به این ترتیب، واکنش سریع آن‌ها باعث شد که باج پرداخت شده به هکرها در حد ۱۲۰ هزار دلار باقی بماند - یعنی اندکی بیشتر از ۱ درصد از رقمی که ممکن بود در نهایت به تیم سازنده WannaCry پرداخت شود.

هک یک کسب‌وکار است

بسیاری از هکرهای کلاه مشکی، کار خود را به عنوانی تازه‌کارانی اسکریپت‌نویس آغاز کرده‌اند که گاهی هم ابزارهای هک را برای یافتن رخنه‌های امنیتی خریده‌اند. برخی از آن‌ها هم توسط هکرهایی که مشتاق به کسب درآمد آسان بوده‌اند تربیت شده‌اند. حرفه‌ای ترین هکرهای کلاه مشکی، مهارت‌های خود را تنها در اختیار جرایم سازمان‌یافته قرار می‌دهند و گاهی هم ابزارهای مختلفی برای کارمندان خود ساخته و حتی با مصرف‌کنندگان ابزارهای خود توافق می‌کنند: درست مانند یک کسب‌وکار واقعی. کیت‌های بدافزار کلاه مشکی‌ها که در دارک وب (بخشی از اینترنت که به صورت عامدانه از موتورهای جستجو پنهان مانده) به فروش می‌رسند، گاهی گارانتی و خدمات مشتریان را نیز شامل می‌شوند.

قطعا برایتان جای تعجب نخواهد داشت اگر بدانید که هکرهای کلاه مشکی گاهی در یک حوزه متخصص می‌شوند، مثلا در زمینه حملات فیشینگ یا مدیریت ابزارهای دسترسی از راه دور. بسیاری از آن‌ها «شغل» خود را از طریق فروم‌های مخصوص یا ارتباطات داخل دارک وب می‌یابند. برخی از این هکرها مشغول به توسعه نرم‌افزارهای بدخواهانه و بعد فروش‌شان می‌شوند، برخی دیگر هم ترجیح می‌دهند کار را تنها از طریق توافق‌های تجاری پیش ببرند، درست مانند دنیای تجارت قانونی.

توزیع نرم‌افزارهای بدخواهانه دیگر کار چندان دشواری نیست، عمدتا به این خاطر که دنیای هک امروز ساز و کاری شبیه به کسب‌وکارهای بزرگ یافته. سازمان‌ها قادر به همکاری با شرکا، فروشندگان و مردان میانی هستند و به این ترتیب، لایسنس‌های بدافزارها به سازمان‌های مجرم دیگر فروخته می‌شوند تا در مناطق و بازارهایی جدید به کار گرفته شوند.

برخی از سازمان‌های کلاه مشکی حتی مراکزی برای ارتباط تلفنی دارند. کلاه‌برداری از طریق تلفن برای مثال به این ترتیب است که هکر ادعا می‌کند از کارمندان مایکروسافت است و تماس گرفته تا مشکلی خاص را با مشتری مرور کند. در این شکل از کلاه‌برداری، هکرها سعی می‌کنند قربانیان بالقوه را ترغیب به باز کردن دسترسی از راه دور به کامپیوترهایشان یا دانلود یک فایل مشخص کنند.

زمانی که قربانی دسترسی را باز یا فایل را دانلود می‌کند، مجرم می‌تواند تمام پسووردها و اطلاعات بانکی را بیرون بکشد، یا اینکه کاملا کنترل کامپیوتر را به دست گرفته و از آن برای حمله به قربانیان بعدی استفاده کند. و برای اینکه نمک به زخم پاشیده شود، قربانی معمولا در ازای این «پشتیبانی فنی» مجبور به پرداخت مبالغی مشخص نیز خواهد شد.

از سوی دیگر، بسیاری از تکنیک‌های هک نیز به صورت خودکار انجام می‌شوند و نیازی به تعاملات انسانی در آن‌ها نیست. در این موارد، بات‌ها در سطح اینترنت چرخیده و به دنبال کامپیوترهایی محافظت نشده می‌گردند تا به آن‌ها نفوذ کنند. در یک آزمایش، گروهی از کامپیوترهایی که توسط خبرگزاری بی‌بی‌سی آنلاین شده بودند، در کمتر از ۷۱ دقیقه مورد حمله قرار گرفتند. در همان آزمایش، اکانت‌های جعلی کارمندان بی‌بی‌سی، تنها ۲۱ ساعت بعد از ایجاد شدن‌شان به هدفی برای حمله‌های فیشینگ تبدیل شده بودند. از میان تمام حملات، ۸۵ درصدشان حاوی فایل‌های بدافزار بودند و مابقی هم لینکی به سایت‌های خطرناک داشتند.

کلاه مشکی‌ها همه‌جا هستند

مشکل هکرهای کلاه مشکی در همه‌جای جهان وجود دارد و همین باعث می‌شود مقابله با آن‌ها کاری شدیدا دشوار باشد. کلاه‌برداری تلفنی به نام مایکروسافت برای مثال منجر به دستگیری ۴ نفر در بریتانیا شد اما حقیقت این بود که تماس‌ها از داخل کشور هند انجام می‌شدند. این یعنی علی‌رغم دستگیری آن ۴ نفر، سازمان بزرگ‌تر آن‌ها بدون بروز هیچ مشکلی به کار خود ادامه می‌دهد.

چالش اصلی برای مقامات قانونی اینست که هکرها معمولا رد پای اندکی از خود به جای می‌گذارند، با استفاده از کامپیوترهای قربانیان فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند و از کشورهایی مشغول به کار هستند که جزو حوزه استحفاظی کشور دیگر به حساب نمی‌آید. اگرچه مقامات گاهی در بستن سایت‌های هک در یک کشور موفق می‌شوند، اما همان عملیات در کشورهای دیگر هم جریان دارد و بنابراین گروه پشت تیم، کماکان به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته به کلاه‌برداری‌های خود ادامه می‌دهد.

بهترین راه برای محافظت از خودتان در برابر این هکرها اینست که فایروال کامپیوتر را روشن نگه دارید، نرم‌افزارهای آنتی ویروس شناخته را به اجرا در آورید و آپدیت کنید و بعد از نصب هر سیستم عامل نیز فورا به نسب به‌روزرسانی‌های امنیتی بپردازید. علاوه بر این، هیچوقت نباید فایل‌هایتان را از منابع ناشناخته دانلود کنید و بهتر است هنگامی که با کامپیوتر کار ندارید، اینترنت را کاملا قطع کنید تا خطر مواجهه با هکرها به کمترین میزان ممکن برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali rezaie
    ali rezaie | ۲۶ شهریور ۱۳۹۹

    سلام وقت بخیر . بخش نظر های سایتتون بعضی وقتا مشکل داره و باز نمیشه و تو همون حالت لودینگ میمونه
    یه نظری توی این پست گزاشتم و الان بعد از چند روزه که موفق شدم ببینم ثبت شده ولی الان اون پست قدیمی شده و کسی نمیبینتش
    https://b2n.ir/801132
    قبلا هم چند باری اینجوری شده ولی وقت نکردم بگم

مطالب پیشنهادی