ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیر سابق فیسبوک: این پلتفرم را عمداً مثل سیگار معتادکننده کردیم

یکی از مدیران سابق فیسبوک به شدت از مدل کسب و کار این شبکه اجتماعی انتقاد کرد و گفت تمرکز او و دیگر کارمندان این بوده تا فیسبوک را مثل سیگار معتاد کننده بسازند. «تیم ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

یکی از مدیران سابق فیسبوک به شدت از مدل کسب و کار این شبکه اجتماعی انتقاد کرد و گفت تمرکز او و دیگر کارمندان این بوده تا فیسبوک را مثل سیگار معتاد کننده بسازند.

«تیم کندال» (Tim Kendall)، رییس سابق درآمدزایی فیسبوک در آستانه شهادت دادن در مجلس نمایندگان آمریکا این شبکه اجتماعی را به توسعه الگوریتم‌هایی متهم کرد که به پخش اخبار جعلی و تفرقه افکنی دامن زده و مقدمات «بحران سلامت روانی» جامعه را فراهم می‌کنند.

کندال می‌گوید: «ما از شرکت‌های بزرگ تنباکو تقلید کردیم و از همان آغاز تلاش کردیم فیسبوک را معتادکننده بسازیم. هدف سرویس‌هایی که من و دیگران در طول ۱۵ سال گذشته ساخته‌ایم تفرقه افکنی میان مردم با شدت و سرعت بالا بوده است. در خوشبینانه‌ترین حالت درک عمومی را خدشه دار کردیم و در بدبینانه‌ترین حالت می‌ترسم مردم را به سمت جنگ داخلی سوق داده باشیم.»

کندال که حالا مدیرعامل یک شرکت مدیریت زمان به نام Moment است، سال ۲۰۰۶ به عنوان اولین مدیر درآمدزایی به فیسبوک پیوست و تا سال ۲۰۱۰ در این سمت باقی ماند. او می‌گوید در ابتدا تصور می‌کرده وظیفه‌اش کمک به درآمدزایی فیسبوک با در نظر گرفتن کاربران بوده اما بعدها متوجه می‌شود فیسبوک سود بیشتر را به هر چیزی ترجیح می‌دهد.

کندال می‌گوید الگوریتم‌های فیسبوک محتواهای شوکه کننده و تفرقه آمیز را ترویج می‌دهند تا با این کار احساسات عمومی برانگیخته شده و با جلب توجه کاربران درآمد بیشتری از راه تبلیغات عاید این شرکت شود. او می‌گوید: «این الگوریتم‌ها آن روی بد ما را نشان داده‌اند. آن‌ها مغز ما را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند تا از واقعیت دور شده و غرق در قبیله‌گرایی یا تریبالیسم (Tribalism) شویم.»

کندال اولین کارمندی نیست که فیسبوک را به تفرقه افکنی متهم می‌کند. یکی از مهندسان سابق این شبکه اجتماعی اواسط شهریور ماه پس از استعفا این پلتفرم را به «سود بردن از نفرت پراکنی» متهم کرد. چند روز بعد یکی دیگر از کارمندان فیسبوک پس از اخراج با انتشار یادداشتی ۶ هزار کلمه‌ای مدعی شد این شرکت در مبارزه با دروغ پراکنی شکست خورده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی