ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مطالعه جدید گردش خون غیرطبیعی را کلید تشخیص دیپ فیک می‌داند

مطالعه جدید نشان می‌دهد ویدیوهای دیپ فیک را می‌توان با اندازه گیری گردش خون در اطراف چهره گوینده تشخیص داد. به عبارت ساده، دیپ فیک به ویدیوهایی گفته می‌شود که در آن‌ها با استفاده از ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

مطالعه جدید نشان می‌دهد ویدیوهای دیپ فیک را می‌توان با اندازه گیری گردش خون در اطراف چهره گوینده تشخیص داد.

به عبارت ساده، دیپ فیک به ویدیوهایی گفته می‌شود که در آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق گوینده اصلی با شخص دیگری تعویض می‌شود. از جمله دیپ فیک‌های جالب توجه می‌توان به تقلید از آرنولد شوارتزنگر و تقابل ایلان ماسک و جف بزوس در فیلم پیشتازان فضا اشاره کرد.

تشخیص برخی از ویدیوهای دیپ فیک بسیار مشکل است، اما محققان می‌گویند با بررسی نحوه حرکت خون در اطراف صورت می‌توان ویدیوهای جعلی را شناسایی کرد چرا که دیپ فیک‌ها قادر به شبیه‌سازی حرکت جریان خون با جزئیات بالا نیستند.

به این شیوه بررسی، «فتوپِلِتیسموگرافی» یا تغییر حجم‌سنجی نوری (PPG) گفته شده و پزشکان از آن برای نظارت بر جریان خون نوزادان بدون متصل کردن وسیله جانبی به بدن آن‌ها استفاده می‌کنند چرا که پوست نوزادان نسبت به پوست افراد بزرگسال نازک‌تر است.

به گفته محققان ویدیوهای دیپ فیک فریم‌های حاوی تغییر حجم‌سنجی نوری پایدار ندارند و به همین دلیل می‌توان با دقت بیش از ۹۰ درصد ویدیوهای جعلی را از نمونه‌های واقعی تشخیص داد. محققان می‌گویند به کمک این تکنیک می‌توان نوع ویدیوهای دیپ فیک را نیز که در چهار دسته‌بندی قرار می‌گیرند شناسایی کرد.

برخی متخصصین از ویدیوهای دیپ فیک به خاطر پروسه سخت پیدا کردن آن‌ها و امکان بکارگیری در طیف گسترده‌ای از جرایم، به عنوان خطرناک‌ترین تهدید سایبری در آینده یاد کرده اند. چین و برخی از ایالت‌های آمریکا از جمله کالیفرنیا انتشار ویدیوهای دیپ فیک را ممنوع کرده اند. به عقیده برخی کارشناسان دیپ فیک می‌تواند اعتماد عمومی به اسناد صوتی و تصویری را کاهش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی